24. April 2014 00:06:07
Navigation
Forside

DEBATFORUM

Hvad er PCO
PCO artikler
PCO brevkasse
PCO historier
PCO opskrifter
Din gæst har PCO
Dokumentar om PCO

Nyheder
Linksamling
Artikler oversigt
Brugernes opskrifter

Søg
Hjælp
Hjælp til Forum
Link til pcoforum
Om PCOforum.dk
Kontakt pcoforum.dk
PCO Awareness Ribbons

Nyeste artikler
PCO og grøntsager – ...
Dessert knækbrød
Lasagne med grøntsag...
Påsken – igen en høj...
Grillkylling med agu...
PCO Kostvejledere

Mød Majbritt
PCOforum på din mobil
Scan og få PCOforum
på din Iphone el.
Smartphone

Scan og få PCOforum på din mobil

1000 brugere
Statistik
Unikke besøg: 14879352
5244 besøg pr. dag
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
Jeg får metformin
hult
2000mg i døgnet og har haft megen gavn af medicinen, har mere ro i kroppen og går ikke "sukkerflad" så meget som før.
Redigeret af hult d. 19-07-2006 16:31

http://www.hultshome.dk
hult
Ja, nu er der jo gået noget tid siden jeg skrev overstående indlæg og desværre føler jeg ikke længere at jeg har megen gavn af metforminen Sad

Har andre prøvet at virkning ligesom tager af efter noget tid?

Hult Smile
Redigeret af hult d. 03-04-2007 12:42

Anja
Jeg har taget metforminen i ca. 1 måned (er nu på tre piller om dagen) og har allerede tabt 5 kg. Pfft
Jeg synes, at det svinger meget med trætheden, kvalmen og sulten. Nogle dage går det meget godt, mens andre dage er jeg helt vildt træt eller har kvalme. Det er også lidt mærkeligt, for nogle gange, når jeg har kvalme er jeg også helt vildt sulten, men har ikke lyst til at spise Angry
Men man må jo bare klø på for at tabe de sidste kg.
Kæresten har heldigvis lige fået konstateret rigtig god sædkvalitet, så nu krydser vi bare fingrer for, at der snart sker noget.

www.anjaholst.dk
hult
Hej Anja og velkommen til Smile

Det glæder mig at høre at du har hjælp af Metformin, havde jeg også i starten men tabte mig dog ikke - jeg havde nogle af bivirkningerne i starten (kvalme, madlede og dårlig mave) men de forsvandt heldigvis igen ret hurtigt. Flot at du har tabt dig allerede!!

Bliver du så ikke dårlig når du er sulten og ikke spiser? Eller ikke kan spise?

Dejligt at høre at kærestens prøver var gode, krydser fingre for at I er heldige! Smile

Hult

Anja
Nej, jeg synes ikke, at jeg bliver dårligere, når jeg ikke spiser. Kvalmen går jo væk i løbet af en times tid, synes jeg. Men det er sgu lidt noget mærkeligt noget, for jeg synes også, at det godt kan hjælpe på kvalmen, hvis jeg så tvinger mig selv til at spise lidt frugt eller noget.....men tja det går jo nok.

Jeg har forresten hørt noget om, at det ikke er godt at spise folinsyre, når man har PCO. Er der nogen, der ved noget om det? Noget med at folinsyren skulle gøre noget ved slimhinderne, så sæden ikke rigtig kan nå frem......hmm...er meget i tvivl om dette er rigtigt, da man jo anbefaler at tage folinsyre, når man gerne vil være gravid.

Anja

www.anjaholst.dk
hult
Jeg ved desværre intet om folinsyre andet end at man vist giver det gravide.

Hult Smile

Anja
Hej igen,

Nå, nu fik jeg det endelig afklaret mht. folinsyre. Og man skal bare blive ved med at tage dem, hvis man ønsker at blive gravid også selvom man har PCO.

Smile Anja

www.anjaholst.dk
Maria
Jeg er lige startet på metformin, for at nedsætte insulinniveau og dermed også mit testosteronniveau. Er der nogen der har erfaring med hvor hurtigt det virker?
Jeg fik konstateret pco i jan 07, og tabt 5 kg. ved hjælp af kostomlægning. Vil metforminen bidrage til yderligere vægttab? (jeg er 165 og vejer 68 kg)

Hilsen
Maria

hult
Hej Maria og velkommen til Smile

For nogen indtræder virkningen allerede efter et par dage, andre kan der gå lidt længere tid. For at undgå de værste bivirkninger i starten, fx. kvalme og diarre, er det godt at starte langsomt op og så øge dosis til man når den dosis man skal have. Jeg brugte et par uger på at nå fuld dosis.

Flot at du har tabt dig så meget på kostomlægning!Pfft

Mange får nemmere ved at tabe sig da Metformin giver mæthedsfornemmelse og fjerner noget af sukkertrangen.

Held og lykke med din behandling Smile

Hult

kylle_rylle
Jeg syntes heller ikke at metforminen virker så godt som tidligere, men jeg behøver bare at glemme dem en lille uge, så er jeg ikke i tvivl om at det alligevel hjælper.
Jeg ved at det er fordi jeg ikke passer mig kost så godt som tidligere, men jeg syntes alligevel ikke at det virker helt så godt som i starten.
Jeg har ikke PCO i så slem grad, jeg får kun 850 mg 2X dagligt.
Knus Carina
http://carina.smartlog.dk

http://carina.smartlog.dk
hult
Hej kylle_rylle og velkommen til dig også Smile

Jeg har lige "leget" med min Metformin for anden gang, også denne gang var det noget skidt.

Jeg øgede fra 2000 mg til 2500 mg efter samråd med min læge, men atter skete der det at jeg blev hamrende sulten i stedet for mæt! Fatter nada, burde vel få det bedre? Så stoppede med det igen og nu har jeg lidt mere ro igen, men langt fra optimalt.

Min Metformin hjælper ikke på vægttab mere, gjorde i starten da det blev nemmere at spise mindre, havde en bedre mæthedsfornemmelse, nogle dage nu kan jeg bare hælde mad ind og være led ved det uden at jeg bliver mæt og får det bedre, det er bare for surt. Tror jeg har spist for mine næste 3 liv allerede i dette liv Grin

Hult Smile

Trine
Har for et halvt år siden taget metformin i 5 mdr. Jeg måtte stoppe med dem igen, da jeg absolut intet tabte på vægten og samtidig blev som en narkoman efter søde sager, jeg har aldrig oplevet noget så styrende og kontrollerende, som det, de piller gjorde ved mig. Nu er mit spørgsmål til jer mere efarne metforminbrugere, kan det være pga en forkert dosis?? Jeg fik 1000 mg om dagen, en morgen og en aften!
Ved selvfølgelig godt at al medicin har forskellig virkning på alle, men da jeg virkelig skal tabe mig, vil jeg jo gerne prøve igen med medicinen. Hvad er jeres efaringer omkring dosis??
Fede smil fra Trine

Christina82
Hejsa piger!

Har så længe følt at jeg var i ubalance med min PCO, bla at min Metformin ik virkede som den førhen har gjort. Jeg har en afsindig sukkertrang og er så ulidelig træt hele tiden, så fik en henvisning til J. Aagard i Århus - En meget sympatisk mand!!!

Jeg havde håbet, at han havde sagt, at jeg skulle ændres i dosis, men nej, mit testosteron tal var noget for høj, og da jeg får 4*500 mg metformin om dagen, ville han ikke øge i det, han mener, at det eneste jeg kan gøre, er at tabe mig, for at få det tal ned. Sad
FEDT - Det er ski svært når man tænker på sukker og alt det man ik må hele tiden...

Så længe det tal er så højt, vil det i øvrigt være spild af penge at få forsøg i det private, da jeg ik kan blive gravid, (hvilket jeg er glad for, at han er ærlig omkring, det er en forretning for ham.)

Føler lidt en blandet føelse, - jeg er glad/lettet for at få svar på, hvor vi står med henblik på behandling, også selvom det er negativt. Da de tanker har fyldt meget. Og så tanken om at jeg skal til at tabe mig yderlige, bare for at der er et lille håb om graviditet, (udover de 22 kg jeg har tabt) hvirker så uoverskuelig og nedbrydende lige nu...

Sorry piger, skulle lige af med lidt.... SUK!!!!! Frown

Kram Christina

Gitte F
Jeg fik konstateret pco i ca 1984,hvor jeg ikke havde graviditetsønske,men blev tilbudt insimination på hvidovre hospital,men takkede nej dengang.
Det fik jeg så i 1991,tog naturlige e vitaminer og havde styr på mine få ( ca hver 3 måned) ægløsninger.Naturligt e vitamin til både mand og kvinde,dagdosis.Jeg blev gravid iløbet af ca 2 mdr,og fik en rask dreng i 1992.En kollega med andre forindringer i graviditet ,fik en pige to måneder efter,de havde prøvet i 2 år.Herefter er mine menstruationer blevet regelmæssige,men jeg har taget en masse kilo på og tallet viser høj insulinresistens.
Tilfældigheder gjorde at jeg fik talt med en kollega (læge) der hvor jeg arbejder.Får nu metformin på første uge,med kvalme hvis jeg spiser noget sødt,så......
Jeg synes bare det er værd at prøve med vitaminerne og få helt styr på ægløsningerne,yderligere oplysninger gives gerne!
Jeg er meget glad for disse sider hvor vi kan udveksle erfaringer,jeg er faktisk "glad" for at høre,in træthed er natyrlig og ikke sygelig.
jeg tror du kunne være på vej,og tillykke meddet flotte vægttab,det er s
SÅ flot og jeg tror det betyder MEGET for en graviditet.Jeg vejede selv 78 kg og er 178 da jeg blev gravid.Nu håber jeg at metformin kan hjælpe på de 20 kg der er røget på.
Du kan købe vitaminerne i matas,husk det er de naturlige ,jer begge og kun dagdosis.Jeg ville være så glad hvis det kunne hjælpe jer,jeg var jo opgivet og blev tilbudt al muligt!!!!
Kærligt og held
Gitte F

Christina82
Mange tak for det Gitte, det vil jeg prøve at undersøge nærmere det ned vitaminerne.

Stort tillykke med din dreng, det er rart at høre, at det kan lykkedes selvom de siger, at der ikke er håb for noget. Smile

Kram

hult
Trine skrev:
Har for et halvt år siden taget metformin i 5 mdr. Jeg måtte stoppe med dem igen, da jeg absolut intet tabte på vægten og samtidig blev som en narkoman efter søde sager, jeg har aldrig oplevet noget så styrende og kontrollerende, som det, de piller gjorde ved mig. Nu er mit spørgsmål til jer mere efarne metforminbrugere, kan det være pga en forkert dosis?? Jeg fik 1000 mg om dagen, en morgen og en aften!

Hej Trine Smile

Jeg får 2000mg i døgnet, men har ikke rigtigt megen virkning af dem mere. Jeg blev i samråd med min læge sat op til 2500 mg i døgnet (½ pille mere morgen og aften) men fik det bare så dårligt og måtte spise meget mere end jeg plejer. I starten gav Metforminen en form for ro, behøvede ikke spise så meget og tabte et par kilo.

Nu kan man ikke "regne med mig" vedr. sukker, jeg har vænnet mig af for mange år siden, da jeg simpelthen blev dårlig, hvis jeg spiste noget med sukker (det var inden jeg fik Metformin, men spiser slet intet sødt mere) gik der lige ca. 15 min., så var jeg så sulten jeg følte at jeg skulle dratte omkringkuld! Shock Hvis jeg bliver skidt tilpas og skal have noget, tager jeg et stykke rugbrød i en fart og det hjælper mig.

Er du blevet testet for insulinresistens?

Knus
I hope you never fear those mountains in the distance
Never settle for the path of least resistance
Living might mean taking chances - But they're worth taking
And when you get the choice to sit it out or dance
I hope you dance

www.hultshome.dk

hult
Christina82 skrev:
Føler lidt en blandet føelse, - jeg er glad/lettet for at få svar på, hvor vi står med henblik på behandling, også selvom det er negativt. Da de tanker har fyldt meget. Og så tanken om at jeg skal til at tabe mig yderlige, bare for at der er et lille håb om graviditet, (udover de 22 kg jeg har tabt) hvirker så uoverskuelig og nedbrydende lige nu...

Sorry piger, skulle lige af med lidt.... SUK!!!!! Frown

Kram Christina

Hej Christina Smile

Puh, kender godt følelsen, man håber så inderligt at medicin kan hjælpe en og så kan det ikke alligevel! Det er sådan en tom fornemmelse at komme hjem med! Du kan altid komme her og vi vil lytte til dig, vi kender det jo selv og ved hvor nedslående det kan være.

Det sværeste synes jeg er at skulle finde nye veje til at tabe sig - er der noget man kan ændre, når man synes man har lagt "hele livet" om allerede ?!

Håber du finder en måde og hvis der er noget jeg kan hjælpe med, siger du til, sammen er vi stærke og skal nok få tævet den her sygdom!

Knus
I hope you dance

www.hultshome.dk

hult
Gitte F skrev:
Naturligt e vitamin til både mand og kvinde,dagdosis.
Jeg synes bare det er værd at prøve med vitaminerne og få helt styr på ægløsningerne,yderligere oplysninger gives gerne!

Jeg er meget glad for disse sider hvor vi kan udveksle erfaringer,jeg er faktisk "glad" for at høre,in træthed er natyrlig og ikke sygelig.

Du kan købe vitaminerne i matas,husk det er de naturlige ,jer begge og kun dagdosis.Jeg ville være så glad hvis det kunne hjælpe jer,jeg var jo opgivet og blev tilbudt al muligt!!!!
Kærligt og held
Gitte F

Hej Gitte Smile

Dejligt at du deler dit råd og erfaring med vitaminerne med os, det er sådan vi kan hjælpe hinanden Wink

Tak for ordene om siden, mit håb har været at vi kunne støtte hinanden og vi har lige rundet medlem nr. 50 og når du/I så giver udtryk for at du/I finder siden brugbar bliver jeg bare SÅ glad, glad også fordi jeg ikke føler mig alene mere med min PCO.

Gitte, vil du ikke skrive dine erfaringer om E-vitaminer ind under 'Behandling --> Diverse' også - ville ikke flytte dit indlæg, da det passede ind i denne tråd også.

Knus
Redigeret af hult d. 05-08-2007 21:23
I hope you dance

www.hultshome.dk

Gitte F
Jeg vil meget gerne lægge vitamin indlægget på behandlingssiden,er det den der fertilitetsbehandling?.
Og Christina,kan ligeså godt sige det med det samme,din læge vil ikke tro det hjælper,men vil sikkert sige,det kan ikke skade jer.
Jeg har rådet fra en zoneterapeut i familien,der med held har hjulpet barnløse med dette og naturlige e-vitaminer.Du er meget velkommen til at få hendes nr og adresse,det er i Frederiksund.

Vi tog kun vitaminerne.Mine garviditetstester var negative til 8 uge,jeg havde menst. en gang imens jeg var gravid,meget voldsom endda.
Men da opkastningerne kom spontant,tog jeg en til,som var positiv.
Det er så underligt fordi jeg havde fået afvide af proffesor,at der var 1 % chance,for at blive gravid normalt.
Styr på ægløsning og vitaminer og så HÅBER jeg,at det også vil ske for andre.Derudover var jeg faktisk ret syg af forhøjet stofskifte,så til mine undersøgelser for det,i et andet ambulatorium,var der meget snak om,DET ER HENDE ,med pco og forhøjet stofskite og nu er hun gravid,det er utroligt.
Knus
Gitte

hult
Gitte F skrev:
Jeg vil meget gerne lægge vitamin indlægget på behandlingssiden,er det den der fertilitetsbehandling?.

Tak skal du have, Gitte Smile

Hvis du bare vil skrive det ind her:
http://www.pcofor...orum_id=27

Du starter bare et nyt emne - kategorien omhandler nemlig også vitaminer Wink
I hope you dance

www.hultshome.dk

Spring til debat:
Lignende tråde
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Metformin uden graviditetsønske? Metformin eller anden medicin 4 16-03-2014 13:25
Ømme ben, metformin og kostændring? Symptomer - Diverse 6 06-03-2014 12:17
Erfaring med metformin Metformin eller anden medicin 2 28-01-2014 10:41
meget syg af metformin:/ Metformin eller anden medicin 4 27-11-2013 20:53
Metformin hvordan? Metformin eller anden medicin 2 21-10-2013 20:40
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende