22. Juli 2018 19:57:37
Navigation
Forside

DEBATFORUM

Hvad er PCO
PCO kost
PCO artikler
PCO brevkasse
PCO historier
PCO opskrifter
Din gæst har PCO
Dokumentar om PCO

Nyheder
Linksamling
Artikler oversigt
Brugernes opskrifter

Søg
Hjælp
Hjælp til Forum
Link til pcoforum
Om PCOforum.dk
Kontakt pcoforum.dk
PCO Awareness Ribbons

Nyeste artikler
Jeg havde det på for...
En god hverdag med PCO
Jul - Marcipanroulad...
Jul - Marcipan
Jul - Brunkager
PCO Kostvejledere

Mød Majbritt
PCOforum på din mobil
Scan og få PCOforum
på din Iphone el.
Smartphone

Scan og få PCOforum på din mobil

1000 brugere
Statistik
Unikke besøg: 26502190
6041 besøg pr. dag
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
Overvægtig med PCO? Vi har brug for din hjælp!
PCOSstudie
Vi har brug for din hjælp!
Vi er to studerende fra Roskilde Universitet (RUC), som i vores afsluttende speciale kigger på sammenhængen mellem PCOS, vægt/vægttab og menstruationscyklus, hos overvægtige kvinder med PCOS.
Vi vil også undersøge, hvilke former for vejledning om vægttab og livsstil som kvinder med PCOS kan have glæde af.
Vi søger deltagere til at hjælpe os, med at blive klogere på dette område.
Vi har brug for at følge så mange kvinder med PCOS som muligt og vil være meget glade for din eventuelle interesse i at deltage.

Deltagelse
Vi søger kvinder med PCO/PCOS, som er overvægtige med et BMI (body mass index) på over 27. Du skal have manglende eller uregelmæssige menstruationer, og du må ikke tage p-piller. Det vil være en fordel, hvis du har et ønske om at tabe dig, i løbet af de næste 3- 4 måneder. Det vil også være en fordel, hvis du allerede har haft kontakt med læge, sygeplejerske eller diætist, i forhold til vejledning om vægttab.

Note
Det er vores erfaring, at mange kvinder med PCOS bruger p-piller, og på den måde falder uden for de kriterier, som vi har opstillet. Vi vil gerne høre fra dig, selvom du tager p-piller da du herved kan deltage i den del af undersøgelsen, som omhandler spørgeskemaet.

Hvad skal du gøre som deltager og hvor meget tid skal du bruge?
Vi vil bede dig om, at besvare et spørgeskema af 30 – 40 minutters varighed, og registrere din vægt og dit taljemål en gang om ugen i 3 – 4 måneder, samt registrere din (eventuelle) menstruation i samme periode. Du vil muligvis blive indbudt til et personligt interview af en times varighed, som du selvfølgelig kan vælge at takke nej til.

Hvad får du ud af at deltage?
Din deltagelse vil bidrage med vigtig viden om sammenhængen mellem PCOS og vægttab. Din deltagelse vil også hjælpe os til, at blive klogere på vejledning til kvinder med PCOS, som ønsker at tabe sig.
Du vil derfor være med til at hjælpe dig selv og andre kvinder i samme situation.

Tilmelding og mere information
Du kan tilmelde dig, eller stille spørgsmål til studiet, ved at skrive til os i her i forummet, eller ringe, sms´e eller e-maile til:

Charlotte Lunde

Tlf: 61 70 22 64 (mobil)

eller

Tine Hald

Tlf: 28 34 34 00 (mobil)

Mange hilsner
Charlotte og Tine

Redigeret af PCOSstudie d. 01-05-2009 14:08

Sinnanna
Må man være i fertilitetsbehandling under studiet?
Barn efter IVF på Rigshospitalet

hult
Og må man spørge hvad I studerer til? Smile
I hope you never fear those mountains in the distance
Never settle for the path of least resistance
Living might mean taking chances - But they're worth taking
And when you get the choice to sit it out or dance
I hope you dance

www.hultshome.dk

http://www.hultshome.dk
Nita23
Jeg ville gerne deltage jeg har en bmi på 38,8 og har pcos har ingen mens og tager ikke p-piller i kan skrive til mig i private beskeder hvis jeg kan være jer til hjælp
27 år i krig med PCOS på 12 år

melinka
det lyder spændene, held og lykke med detThumbsup

PCOSstudie
Hej Sinnanna, Hult, Nita23 og Melinka.

Mange tak for jeres beskeder og spørgsmål.
Sinnanna: Ja, man må gerne være i fertilitetsbehandling under studiet.
Hult: Vi læser fagene sundhedsfremme, medicinalbiologi og kommunikation, og får titlen Cand. Comm. når vi er færdige.
Nita23: Det lyder rigtig godt, at du har lyst til at deltage. Vi skriver til dig inden længe.

Mange hilsner Charlotte og Tine

Bimse
Hej.

Jeg tror også jeg opfylder alle betingelser - desværre!!!!

Men hvad går undersøgelsen ud på - sådan set med mine øjne. Får man noget forskellig kostvejledning eller hvad skal der ske i det måneder man skal måles og vejes???

Mig skal I også være mere end velkomne til at skrive til i de private beskeder. Det er i hvert fald et vanvittig vigtig område at få belyst og ikke mindst få ud til de omtalte læger og diætister Blush Sad

Bimse.

PCOSstudie
Hej Bimse og andre interesserede.

Tak for dit gode spørgsmål. Det fremgår måske ikke helt klart af beskrivelsen hvad vi skal bruge jeres vægt og taljemålsoplysninger til. Men vi kan fortælle, at det i første omgang er en slags "observering" af, hvordan et vægttabsforløb/fravær af vægttab kan se ud for en kvinde med PCO. Vi bruger bl.a. vægtoplysningerne, til at se om vi kan finde en sammenhæng mellem vægttab og menstruation. Flere studier viser nemlig, at selv mindre vægttab hos kvinder med PCO, kan være med til at regulere menstruationen, så den bliver mere regelmæssig, hvilket jo også ofte er tegn på, at insulinregulationen bliver bedre.

Vi kombinerer også oplysningerne om vægten, med de oplysninger deltagerne giver os via spørgeskema, og evt. interview. Dette handler fx om hvilke forhold i hverdagen, der måske kan spænde ben for vægttabet - dette kan både være i forhold til kost og motion, men også i en bredere sammenhæng, f.eks. de muligheder eller besværligheder deltageren har i hverdagen når hun gerne vil tabe sig- det kan være lige fra arbejdssituation til sundhedsopfattelse....

Vores undersøgelse skal forstås som en slags klarlæging af den hverdag I har med PCO, så vi kan blive bedre til at forstå denne. I den forbindelse har vi meget fokus på den vejledning der foregår mellem læger/sygeplejersker/diætister og kvinden med PCO, når det kommer til vægttabsvejledning. Vi vil gerne kunne lave en kommunikationsstrategi, som kan være inspiration, for sundhedsfaglige, når de vejleder kvinder med PCO, da det er vores indtryk, at denne vejledning ikke altid giver PCO kvinderne den støtte de måske har behov for.

Vores studie er altså ikke vejledning i første omgang, men skal gerne føre frem til en bedre forståelse for kvinder med PCO, så vejledningen på sigt kan blive bedre ude i praksis.

Håber det gav et lidt bedre billede, ellers bare spørg igen.

Mange hilsner
Charlotte og Tine
Redigeret af PCOSstudie d. 24-04-2009 15:23

Bimse
Jeg er med, hvis I kan bruge mig.

Jeg har jo bare så dårlige erfaringer med kommunikationen ml. mig og sundhedssektoren Blush Så alt jeg kan gøre for at hjælpe i den retning!!!

Og så til den famøse myte om vægttab - selv et lille, kan give bedre cyklus - MIN BARE R.. !!!!!!!!!!!! Ja undskyld.... Men min menses var skidt før et år siden og har jo altid været det, men jeg havde menses. Nu har jeg smidt 18 kg og har pludselig slet ikke menses mere. Har ikke haft det i år overhovedet Sad Nå, nok galde for nu.....

Men jeg er klar til at støtte den gode sag.
I giver bare lyd.

Bimse.

PCOSstudie
Hej Bimse. Dejligt, at du er klar til at støtte den gode sag! Vi skriver snart til dig. Hilsen Charlotte og Tine

Bimse
Fint fint - det gør I bare Grin

PCOSstudie
Projektet er p.t. afsluttet. Tak til alle der har vist interesse og har deltaget.
Du kan finde resultaterne af projektet på www.sundfo.dk, hvor vi løbende vil opdatere med forskellig info vedr. PCO.

Mange hilsner Charlotte og Tine

Spring til debat:
Lignende tråde
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
HJÆLP !!! PCO Brevkasse 3 01-12-2014 13:37
Hjælp med kiss kost ??? Kost og motion 6 17-01-2014 11:45
PCOS- Ingen hjælp:( PCO Brevkasse 2 13-01-2014 07:53
Hjælp til gode råd Prøver at blive gravid 1 22-11-2013 00:48
Hvor får jeg hjælp?! Læge - Gynækolog 5 29-10-2013 18:45
Log ind
Brugernavn

Kodeord