22. Juli 2019 15:07:07
Navigation
Forside

DEBATFORUM

Hvad er PCO
PCO kost
PCO artikler
PCO brevkasse
PCO historier
PCO opskrifter
Din gæst har PCO
Dokumentar om PCO

Nyheder
Linksamling
Artikler oversigt
Brugernes opskrifter

Søg
Hjælp
Hjælp til Forum
Link til pcoforum
Om PCOforum.dk
Kontakt pcoforum.dk
PCO Awareness Ribbons

Nyeste artikler
Jeg havde det på for...
En god hverdag med PCO
Jul - Marcipanroulad...
Jul - Marcipan
Jul - Brunkager
PCO Kostvejledere

Mød Majbritt
PCOforum på din mobil
Scan og få PCOforum
på din Iphone el.
Smartphone

Scan og få PCOforum på din mobil

1000 brugere
Statistik
Unikke besøg: 28434758
5983 besøg pr. dag
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
Hvordan skal jeg gribe det an?!
Princess
Hej alle I dejlige PCO-piger,

jeg er så heldig at være kommet optaget på mit studie i år, trods de høje kvotienter. Men som med alle studier er der en rus-tur, og den er på 5 dage (mandag-fredag). Jeg ved at der er blevet hyret en kok, men ellers er der ingen informationer om hvilken mad der bliver serveret.

Jeg er nu i tvivl om jeg skal gøre opmærksom på at jeg ikke kan "tåle" hvede, stivelse, sukker osv.? Jeg vil helst ikke tiltrække mig for meget opmærksomhed, men på den anden side, så har jeg opnået et vægttab på 9 kg og kan se at noget af håret i ansiget er begyndt at forsvinde, og det vil jeg jo helst holde.

Jeg synes det er en lidt svær problemstilling, for var jeg f.eks. allergisk, så ville folk jo kunne se på mig at jeg ikke kunne tåle det, men med pco, er der ingen ydre tegn, i hvert fald ikke nogen som folk umiddelbart kan se.

Jeg er også bange for at hvis jeg gør opmærksom på min sygdom at jeg så skal til at forklare hvad det er, samt at det vil få folk til at tænke mere på at jeg er overvægtig. Og det er jo ikke fordi at jeg vil/kan holde mig fra alt på sådan en tur, der ryger jo nok nogle øller osv. ned, og tænker også på om folk vil synes at jeg "skaber" mig ved ikke at spise det der bliver serveret, samtidig med at jeg f.eks. drikker øl.

Jeg håber meget på lidt input fra alle Jer kloge pigerSmile

Hilsen
Princess

melinka
Hejsa.
Det sker engang i mellem at jeg er via mit job, er på et par dages kursus.
Når jeg er på disse, er der ta selvbord til måldtiderne, og der er altid noget som jeg gerne må spise.Men jeg er er også af den holdning, at jeg ikke vil være helt hysterisk med min mad når jeg er ude.Jeg spiser af de ting der er, uden at vold æde.Eftermiddags kaffebordet springer jeg dog over, men der spiser jeg et stk frugt som jeg har taget ved morgenmads buffet.
Du kan jo også meddele din læreren, at du skal have sukkersyge mad.

Vil også lige sige øl m.m er ikke godt for os, for der er også meget sukker m.m i.Men et par stk. syndes jeg er ok for hyggens skuldWink
Ellers vil jeg bare ønske dig en rigtig god tur.

Princess
Hej Melinka,

tusind tak for dit svar. Jeg plejer også at leve sådan at når jeg er ude så prøver jeg at spise bedst muligt, i forhold til hvad der bliver serveret. Og det vil jeg nok også gøre denne gang. Jeg ville bare være så ked af det hvis jeg pludselig begyndte at tage på igen, samt at håret i ansigtet begynder at komme mere frem igen. Så jeg ved ikke rigtig hvad der er vigtigst for mig - at gøre som alle andre, og ikke pådrage mig for meget opmærksomhed, eller at holde mine symptomer i skak. Tror det bliver det første, for har egentlig ikke lyst til at skulle forklare hvad PCO er.

Knus
Princess

Lisette
Hej Princess!

Jeg vil HELT KLART fortælle dem det! Og sig, at du får det MEGET dårligt af at spise hurtige kulhydrater og at det faktisk er FARLIGT for dig, ellers er det rigtig nok, at folk ikke fatter det, da du jo ser "normal" ud! Sig også, at det er i familie med diabetes (både 1 og 2), så forstår de det bedre!

Godt nok skiller du dig så ud, men jeg vil hellere være anderledes end have det af h til og tage på! Du kan evt. også lægge Syine og Hults brochure på skolen. Men det er vigtigt at du siger fra, for ellers forstår folk ikke, at selv en lille smule skader! De kilo, du har tabt, vil lynhurtigt komme på, hvis du ikke melder ud med det samme!

Ja, undskyld jeg taler med store bogstaver, jeg havde selv en lidt uforstående gymnasieklasse, nok fordi jeg ikke meldte helt klart ud,og jeg synes det er så synd, hvis du får det skidt og bliver større igen! Pfft
Store muskelsmerter siden maj 05, men først efter 3 år blev pco opdaget. Kan ikke tåle Metformin og skal tabe mig ca. 20 kg.

Princess
Hej Lisette,

tak for din besked. Jeg valgte faktisk ikke at tage med på rusturen, ikke pga. maden men fordi jeg ikke kunne overskue det. Men inden jeg havde besluttet mig for at blive hjemme, snakkede jeg lidt med dem der stod for turen om det. Og jeg vil egentlig give dig ret i, at hvis jeg var taget med, så skulle jeg have gjort mere opmærksom på det. Hvis vi alle indordner os under tingene som de er, så hjælper vi jo ikke til at gøre sygdommen kendt og forstået, hvilket jo skader alle os der lider af sygdommen. Så efterfølgende har jeg været relativ åben omkring det, når de andre f.eks. er gået på McDonalds, og jeg ikke har kunne spise med.

God aftenSmile
Redigeret af Princess d. 17-08-2009 20:03

Lisette
Godt klaret, Princess! Jeg holdt det selv hemmeligt i lang tid, så jeg ved, hvordan det er at "komme ud af skabet"!! Pfft - men når man endelig har taget det første skridt, bliver det lettere. Folk der aldrig har haft PCO eller en lignende sygdom tæt på, synes dog stadig man er mærkelig... Det er i hvert fald min erfaring, men da jeg kom herind så jeg, jeg ikke var så mærkelig endda! Grin
Store muskelsmerter siden maj 05, men først efter 3 år blev pco opdaget. Kan ikke tåle Metformin og skal tabe mig ca. 20 kg.

Spring til debat:
Lignende tråde
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Hvad skal man spise? Normalvægtig med PCO 5 12-01-2015 22:11
Skal man have Metformin Metformin eller anden medicin 2 25-09-2014 20:33
Proteinpulver: hvad skal man vælge? Kost og motion 1 05-03-2014 12:39
KISS kost-Hvordan? Kost og motion 3 22-02-2014 20:48
Hvordan bevarer man håbet? Prøver at blive gravid 2 19-02-2014 13:31
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?