19. Marts 2019 05:53:24
Navigation
Forside

DEBATFORUM

Hvad er PCO
PCO kost
PCO artikler
PCO brevkasse
PCO historier
PCO opskrifter
Din gæst har PCO
Dokumentar om PCO

Nyheder
Linksamling
Artikler oversigt
Brugernes opskrifter

Søg
Hjælp
Hjælp til Forum
Link til pcoforum
Om PCOforum.dk
Kontakt pcoforum.dk
PCO Awareness Ribbons

Nyeste artikler
Jeg havde det på for...
En god hverdag med PCO
Jul - Marcipanroulad...
Jul - Marcipan
Jul - Brunkager
PCO Kostvejledere

Mød Majbritt
PCOforum på din mobil
Scan og få PCOforum
på din Iphone el.
Smartphone

Scan og få PCOforum på din mobil

1000 brugere
Statistik
Unikke besøg: 27895063
6028 besøg pr. dag
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
Aspartam og PCO
zippeline
I dette land er mennesker idag ,mere bange for fedme og dømmende blikke ,end for hvad der sker INDE i kroppen .Vi jagter et forkvaklet skønhedsideal ,og glemmer at stoppe op og tænke på, hvad det egentlig er vi byder os selv .
Jeg har aldrig været den store fan af "light" produkter ,da jeg mener at man hurtigt kan komme ud på et skråplan ,hvor man "jo nok lige kan tage lidt mere -det ER jo light",uden at tænke nærmere over hvad det egentlig er ,vi putter i hovedet (og kroppen ).
Jeg kunne rigtig godt tænke mig at få startet en debat omkring ASPARTAM ,da jeg tror at rigtig mange ikke rigtig kender til de problemstillinger, der er ved at indtage stoffet .
Aspartam bruges hovedsageligt i alle "light " eller "zero" drikke ,det gælder sig både med og uden brus .Stoffet stod indtil for få år siden, på Pentagons liste over kemiske vågen ................SCARRY .Jeg kunne godt sidde og remse en uhyggelig masse bivirkninger op ,men vil egentlig hellere henvise til et link hvor der meget udførligt bliver forklaret omkring ,både den kemiske sammensætning,bivirkninger, og hvordan i alverden det nogensinde er havnet i vores drikkevarer /mad .

WWW.altforfit.dk
Gør dig selv en KÆMPE tjeneste .Brug 10 min. på at læse artiklen og gi din mening til kende .
Jeg ved at mange af os har en sukkerafhængighed (jeg har BIG TIME ),og tror at vi gør noget godt ved så at drikke "light",men tro mig ....Vi gør det stik modsatte .Tænker her også på alle de børn der dagligt får eks. "light" saftevand .Det er videnskabeligt bevist at aspartam (og lign. -kært barn MANGE navne ) går ind og piller ved især børns insulinfølsomhed .Det er fandme uhyggeligt .............vi vil dem jo kun det aller bedste .
Håber på rigtig go opbakning ,da jeg tror det er et SUPER vigtigt emne for alle ,men specielt for os dejlige PCO'er

Lisette
Hej! Ja, det er nemlig interessant! Grin

Vi har skrevet om det i denne tråd:

http://www.pcofor...rowstart=0

Skal nok læse din artikel, når jeg får tid.
Redigeret af Lisette d. 20-08-2009 14:50
Store muskelsmerter siden maj 05, men først efter 3 år blev pco opdaget. Kan ikke tåle Metformin og skal tabe mig ca. 20 kg.

zippeline
Hej Katjamo .Er godt klar over at dette virkelig er noget der kan skille vandende ,men jeg tænker "better safe then sorry " .Det er ikke så mange år siden vi også mente ,at parabener og ptalater var fuldstændig uskadelige !!!!Der ER jo altså en grund til at det har været på listen over kemiske våben .

Lisette
Selvom stoffer har været på listen over kemiske våben, skal du tænke på, at det er i overordentlig store mændger, i forhold til, hvad vi indtager - vi kan aldrig nogensinde nå op på at indtage så meget. Men jeg mener, man kan indtage så meget at det skader, hvis du f.eks. drikker 5 liter sodavand og spiser 100 tyggegummi og et par poser sukkerfrit slik.. Pfft
Store muskelsmerter siden maj 05, men først efter 3 år blev pco opdaget. Kan ikke tåle Metformin og skal tabe mig ca. 20 kg.

Lisette
Nu har jeg læst både zippelines og katjamos links. Jeg skrev opgave om lige netop aspartam i kemi, så jeg er bekendt med de forskellige synsvinkler på stoffet.

Til zippeline: hjemmesiden kører meget på, at de forskellige komponenter i stoffet er giftige, men som vi kan se på fødevarestyrelsens hjemmeside, er det kun i meget høje doser - hvis du spiser en spand persille, dør du! Så persille er også giftigt, men det spiser vi jo alligevel? Skal vi stoppe med det? Faktisk er ALT du kan indtage giftigt i store doser! Så den teori holder altså ikke.

De forskellige udsagn fra såkaldte "læger" er også vage - bare nævn et eksempel, så skal jeg fortælle, hvorfor det lyder utroværdigt.

Så skriver de, at man bliver fed af light produkter, fordi kroppen bliver narret til at tro, der kommer noget sukker. Der er ingen kildeangivelse og henvisning til forsøg, så det er vist rent gæt. Og det er i hvert fald mere fedende at drikke sukker-sodavand! Og virkelig slemt for ens pco!

Han påstår også, at man får det meget bedre efter at være stoppet med aspartam, men jeg har prøvet på min egen krop at afstå fra aspartam et år - og det hjalp ikke på nogen af mine symptomer!! Tværtimod begyndte jeg at spise sukkerholdige ting og tage på...

Og hvem er så lige Kim Nellemoes, forfatteren? Han underskriver sig ikke med nogen titel, så man skulle tro, han er lægmand, ikke fagmand. Ikke så troværdigt. Han side er næsten en kopi af amerikanske hjemmesider, der forbander aspartam uden egentlig belæg for det.

til katjamo: ja, fødevarestyrelsen er en god hjemmeside, for der ved man, man får lødig information af vores eget lands forskere.

Men jo, der kan da være en risiko - men aspartam er nok noget af det, der har den mindste risiko(!), da det er undersøgt så grundigt i mange forskellige lande. Det er mere stoffer, der ikke er undersøgt til bunds, vi skal være bekymrede for.

komponenterne i aspartam indgår jo naturligt i vores kost, de er ikke kunstige. Men med alt mad, drikke, kosttilskud mm er der en risiko! Jeg kan godt forstå, man fremhæver aspartam, da det er sammensat af mennesker, og ikke findes sådan i naturen, men egentlig burde man lave sådan nogle "vi-frygter-og-hader"-hjemmesider om alt: "peberfrugten - den røde trussel, medlem af den giftige natskyggefamilie."

Ergo: alt er giftigt, hvis man spiser nok af det. Jeg synes stadig ikke, man burde give aspartam til børn, da de er meget let påvirkelige, bare for en sikkerheds skyld, og så er det smartest at indtage aspartam i moderate mængder, også for at være på den sikre side.

Det er min mening, for jeg HAR været igennem en aspartam-fri kur, og prisen var slet ikke værd at betale, for når man har pco, kompenserer de fleste med sukker! Wink
Redigeret af Lisette d. 21-08-2009 13:05

Lisette
Nu har jeg også læst katjamos link om parabener. Astma- og allergiforbundet plejer jo at være ret troværdigt, og jeg tror på, hvad de siger. Men her kan jeg bedre forstå, hvis man er nervøs, for parabener er jo et kunstigt stof, og ret svært at sætte en endelig mærkat på, simpelthen fordi, det ikke er undersøgt nok. Og fordi, man kan få parabener ind fra så mange steder. De siger, parabener ikke er farligt i den koncentration, der findes i cremer, men nu får vi parabener mange forskellige steder fra, og vi kan ikke vide hvor mange. Efter hvad jeg har forstået kan de også hobe sig op i kroppen, så jeg vil helst undgå parabener, selvom det er lidt dyrere. Hug

Forresten, så er det rigtigt som katjamo siger, at frygten for f.eks. stoffer er fremprovokeret af den alternative verden, men sådan er det ikke med alt. Man skal bare sørge for, at finde ud af, hvor troværdige end kilder er.
Redigeret af Lisette d. 21-08-2009 13:23

Spring til debat:
Lignende tråde
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Sødemidler uden aspartam? Kost og motion 2 26-05-2011 12:28
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende