31. Oktober 2020 14:26:13
Navigation
Forside

DEBATFORUM

Hvad er PCO
PCO kost
PCO artikler
PCO brevkasse
PCO historier
PCO opskrifter
Din gæst har PCO
Dokumentar om PCO

Nyheder
Linksamling
Artikler oversigt
Brugernes opskrifter

Søg
Hjælp
Hjælp til Forum
Link til pcoforum
Om PCOforum.dk
Kontakt pcoforum.dk
PCO Awareness Ribbons

Nyeste artikler
Jeg havde det på for...
En god hverdag med PCO
Jul - Marcipanroulad...
Jul - Marcipan
Jul - Brunkager
PCO Kostvejledere

Mød Majbritt
PCOforum på din mobil
Scan og få PCOforum
på din Iphone el.
Smartphone

Scan og få PCOforum på din mobil

1000 brugere
Statistik
Unikke besøg: 30456412
5835 besøg pr. dag
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
Umahros Køkkenrevolution
skovbrist
Hej piger,

jeg er selv kæmpe tilhænger af Umahros kogebøger som bygger på ideen om mad som functional medicine. Super blodsukkervenlig kost, hvor sukker, raffineret mel og mælk ikke er til stede. Han har selv haft kronisk tarmbetændelse, som han har spist sig ud af.

Indtil videre har han i Køkkenrevolutions-samlingen følgende bøger:

Køkkenrevolution på høje hæle
Køkkenrevolution for hele familien
Mere Køkkenrevolution fra Umahro

Alle kan klart anbefales.

Bellemus
Ja hvis nogen har lyst til at følge den vej, har jeg et lager af kamutmel og quinoamel og andre af de specielle og meget dyre produkter man skal anvende..... så sig da lige til.... Det virkede ikke for mig, han bruger også majsmel og Polenta, som har et højt kuhydratindhold, men det smager godt Smile
Vi vil gerne have 3 børn, så er vores lykke gjort Hug skulle dog have tabt 30 kg igår!!

Happel
Generelt rigtig gode principper i hans kost, og det er jo de samme principper man finder i "Kernesund familie" og hos Thorbjørk(hun er vist også gift med Umahro, så det er nok forklaringen...)

Jeg tvivler dog på, at maden er 100 % egnet til pco. mange af de produkter, der anvendes har et meget højt GI og kan derfor give problemer for mange pco'ere.
Min krop er ikke glad for majsmel, rismel, havremel mv... eller jo, det smager ganske udemærketSmile men jeg kan æde løs af det uden mæthedsfornemmelse og er sulten igen hurtigt efterSad
Det tager jeg som et tegn på, at disse produkter ikke gør noget godt for mit blodsukker.

Derudover har jeg personligt ingen problemer med mælkeprodukter, og jeg gider derfor ikke investere i dyre sojaprodukter, rismælk eller lign. Selvfølgelig skal man undgå disse, hvis man er allergisk, men jeg er ikke overbevidst af deres argumentation om mælks forfærdelige egenskaber.

Man skal også være obs på forskellen mellem lav GI kost (Spis dig gravid) og antiinflammatorisk kost (barnløs til frugtbar, harmoniske hormoner, umahro m.fl.)
For der er en forskel og hvis man bøvler med blodsukkeret er antiinflammatorisk kost ikke altid nok.

Normalvægtig pco'er. Har været i behandling hos CFC.
Termin 4. maj 2011
4 gange hjemmerul med pergotime og puregon
1. IUI med puregon - negativt
Gravid på naturlig vis i en pause i behandlingenYes
Alexander 2 maj 2011Smile
Termin 6. Dec. 2012

Bellemus
hold fast et godt svar Happel, gid jeg ku skrive det på samme måde hehe men der er en opskrift på grillet polentastænger til 4 personer.... det blev til en enkelt portion til mig ups ups, så der fandt jeg vist ud af det ikke var der jeg sku søge de nye græsgange hehe.....
Vi vil gerne have 3 børn, så er vores lykke gjort Hug skulle dog have tabt 30 kg igår!!

Tytteas
Ja jeg sværmer nu oss helt for køkkenrevolutionen hehe og det irritere mig at jeg ikke kan følge det fuldt og fast... men ikke destromindre kan man da drage megen nytte af mange ting fra både køkkenrevolutionen og kernesund-ideen... uden at følge det hele til punkt og prikke Smile om ikke andet elsker jeg at studere bøgerne!

*edit* Ja, enig, elsker layoutet og hvor indbydende de ser ud og er skrevet! Hvorimod, desværre ja, er de fleste andre bøger om emnet dødens kedelig at kigge i og jeg skal bare have billeder og andet sjov for at blive inspireret og motiveret!

Desuden så synes jeg bogen Vores bedste GI-opskrifter ser ret flot og lækker ud Smile selvom jeg godt nok ikke har fået lavet noget fra den endnu...
Redigeret af Tytteas d. 28-01-2010 14:32

Happel
Ja bøgerne indeholder rigtig mange gode ideer, og mange af principperne er jeg også ganske enig i. Fx er jeg ganske enig i, at vi ikke har godt af sukker, raffinerede produkter, farvestoffer, konserveringsmidler og alt det andet, der er tilsat i færdigprodukter af forskellig art.

Lige der er jeg lidt øko-flipper og køber også helst økologisk og gerne også biodynamisk.

Og alle kan vel være enige i budskabet om, at vi får det bedre, hvis vi sørger for at spise noget ordentligt!

Jeg bruger også selv nogle af opskrifterne fra Torbjørk og kernesund. Andre fungerer ikke for min krop. Fx er dadler også en glidebane for mig - hele pakken har det med at forsvinde i løbet af aftenenCool

Et eller andet sted er jeg især glad for, at der er øget fokus på sund kost til børnefamilier. Jeg er selv opvokset med nogle spisevaner ganske uden grøntsager og med masser af brød, pasta og ris. Og jeg ser masser af børn på mit arbejde (er skolelærer) der stadig har tre stykker toastbrød med pålægschokolade med som madpakke - og det er så endda en ressourcestærk forældregruppe.
Normalvægtig pco'er. Har været i behandling hos CFC.
Termin 4. maj 2011
4 gange hjemmerul med pergotime og puregon
1. IUI med puregon - negativt
Gravid på naturlig vis i en pause i behandlingenYes
Alexander 2 maj 2011Smile
Termin 6. Dec. 2012

skovbrist
Hej igen,

de opskrifter han har på brød osv. holder jeg mig også fra, men generelt set synes jeg godt nok at hans bøger er en gave til mig som PCO'er. Bøgerne er lækre at bladre i, billederne appetitvækkende, og maden super. Jeg har meget lidt motivation for at prøve de opskrifter som står i de farve- og billedløse bøger som Harmoniske Hormoner og Fra Barnløs til Frugtbar.

Jeg har også døjet meget med allergi og psoriasis, og begge er næsten forsvundet efter jeg er gået over til suker/hvede/mælkefri kost.

Men jeg tror jeg vil undersøge lidt mere om GI-kost. Nogle som har forslag til gode bøger med indføring i principperne + opskrifter?

Hanne123
Jeg er - også - ret begejstret for både Thorbjørg og Umahro's bøger, men jeg bruger dem med min GI viden i baghovedet.
Der er masser af lækker inspiration til nye måder at krydre og mikse på - og mine børn ELSKER maden!

Skovbrist: prøv at kigge efter Niels Ehlers' kogebøger. De har GI (og GL) tabeller. De fik mig startet på PCO-rigtig kost. De kan evt. lånes på biblioteket.
Der findes også GI tabeller man kan købe, men jeg har endnu ikke fundet en brugbar. Dem jeg har set er oversat fra en amerikansk udgave, og vi har ikke de samme fødevarer i butikkerne.

Spørg endelig hvis du vil vide noget mere om GI - vi er flere herinde som bruger en GI tabel som kostplan :-)

-Hanne

http://www.GreveAlternativ.dk
Bellemus
Jeg HAR været rigtig glad for nem mad uden kulhydrater og lækker mad uden kulhydrater, men deres opskrifter på brød kan jeg ikke lide, men det er nok bare mig, er nemlig super kræsen....
Derudover den store low carb opskriftbog.

Men lige nu er jeg gået over til en anden indgangsvinkel, da jeg syntes det hele gik op i opskrifter og hvad man ku spise. Syntes jeg blev fristet og sulten hele tiden. Nu laver jeg en madplan for en måned af gangen og har den hængende på køleskabet, så jeg ikke behøver bekymre mig om det, og bedre jeg bliver ikke fristet og har mad på tankerne hele tiden Smile

Jeg er ved at lave en liste med kød i den ene side og tilbehør i den anden side, og nederst står de retter der er komplet fra start, som æggekage, suppe og tærte mv.
Så bliver det os nemmere at lave madplaner.....

skovbrist
Tak for tipsne! Jeg har nu bestilt en masse opskriftsbøger på biblioteket Smile

Spring til debat:
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1