14. December 2018 14:51:28
Navigation
Forside

DEBATFORUM

Hvad er PCO
PCO kost
PCO artikler
PCO brevkasse
PCO historier
PCO opskrifter
Din gæst har PCO
Dokumentar om PCO

Nyheder
Linksamling
Artikler oversigt
Brugernes opskrifter

Søg
Hjælp
Hjælp til Forum
Link til pcoforum
Om PCOforum.dk
Kontakt pcoforum.dk
PCO Awareness Ribbons

Nyeste artikler
Jeg havde det på for...
En god hverdag med PCO
Jul - Marcipanroulad...
Jul - Marcipan
Jul - Brunkager
PCO Kostvejledere

Mød Majbritt
PCOforum på din mobil
Scan og få PCOforum
på din Iphone el.
Smartphone

Scan og få PCOforum på din mobil

1000 brugere
Statistik
Unikke besøg: 27363220
6037 besøg pr. dag
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
Krop ude af balance
he05
Efter at have været omkring 20 dage på Puregon (der desværre ikke endte i noget) har jeg nu været på p-piller i 13 dage, men for pokker min hormonbalance er vist helt ude i hampen Shock
Det niver og svider i æggestokkene (sådan føles det i hvert fald), jeg har sindssyge hedeture og pludselig kvalme. Det havde jeg slet ikke sidst og nu tænker jeg, at min krop slet ikke kan finde ud af det!! Ja, lige nu har jeg mest lyst til at give den en længere pause fra alle hormonerne, men det kommer der jo ingen baby ud af...
Nogen af jer, der har prøvet noget lignende?

Pyh, jeg syntes efterhånden, at de hormoner er ved at overtage min krop... Angry
Gravid efter en hulens masse hormonbehandlinger! Dejlig dreng født den 3. august 2011 Grin

he05
Nej, det gør det desværre ikke Sad Jeg har det helt sikkert bedre i kroppen end hvis jeg ikke spiste PCO-venligt og mit insulinniveau må da være faldet (ved godt at insulin egentlig også er et hormon), men ellers kan lægerne ikke se og jeg ikke føle noget mht. en bedre hormonbalance eller ægløsning...
Jeg har heller ingen cyklus overhoved af mig selv, så det har sikkert noget med det hele af gøre...
Men har faktisk for tiden rigtig meget lyst til at forsøge mig med alternative metoder og den rigtige kost. Min kæreste (der endda selv er læge og sværger til videnskaben) syntes også, at det kunne være en god idé. He he, men han sidder jo også på førsteparket til de bivirkninger jeg har...herunder humørsvingninger Wink

Jeg må vist have en god snak med CFC, når jeg skal der hen igen. Jeg er jo helt sikkert ikke den første, der kommer med samme bivirkninger.
Vil bare gerne have min krop tilbage igen...men omvendt er jeg klar til at gå meget værre bivirkninger igennem for at øge sandsynligheden for familieforøgelse! Det er ikke nemt! Shock

Tak for de krydsede fingre!
Gravid efter en hulens masse hormonbehandlinger! Dejlig dreng født den 3. august 2011 Grin

Happel
Puha det lyder ikke rart he05Sad Men kroppen må jo også være forvirret efter en ordentlig tur med hormoner, så det er sikkert meget normalt.

Jeg er kun startet ud på Provera, og jeg synes allerede, at jeg er skidt, så det skal nok blive sjovt, når jeg skal i gang med selve "æglægningen" - det var Svends beskrivelse. Men ja, jeg vil gøre meget for at det skal ende med en baby.
Har du (he05) været på flere forskellige hormoner eller har det været det samme?

Jeg må også erkende efter 6 måneder med kostomlægning, at det ikke har den store effekt andet end at gøre mit liv mere besværligt. Dog vælger jeg at tro på, at jeg ville have det endnu dårligere med en ikke pco-venlig kost.
Normalvægtig pco'er. Har været i behandling hos CFC.
Termin 4. maj 2011
4 gange hjemmerul med pergotime og puregon
1. IUI med puregon - negativt
Gravid på naturlig vis i en pause i behandlingenYes
Alexander 2 maj 2011Smile
Termin 6. Dec. 2012

he05
Håber at du får det bedre efter noget tid, Happel, når din krop ligesom vænner sig lidt til hormonerne....eller når man selv vænner sig til at have kvalme o.l. Skørt, men sandt Shock
Jeg startede også ud på Provera efterfulgt af Pergotime, da menstruationen kom. Det havde dog ingen virkning på mig Sad Svend venter 35 dage med at gøre noget nyt, hvis der ikke sker noget på Pergotime, så HÅBER for dig, at din krop reagerer bedre end min Fingerscrossed
Jeg blev derefter sat på Puregon og det satte skub i sagerne (fik første gang ægløsning i løbet af 10 dage).

Jeg tror simpelthen at min krop denne gang er blevet skrupforvirret af alle hormonerne. Udover Puregon i omkring 20 dage fik jeg også 3 dage en sprøjte med noget, der hæmmer ægløsning og så fik jeg til sidst en ægløsningssprøjte. Ved godt at lægerne ved bedst, men tænkte også, at det var helt vildt så meget min krop blev stimuleret til først det ene og så det andet...og kunne den virkelig finde ud af det?? Åbentbart ikke... Angry

He he, nej det er altså lidt vanskeligt at skulle omlægge sin kost til PCO-kost og ikke mindst sætte ens omgangskreds ind i det!!! Det er det sværeste, for hvor oplever jeg bare ofte at komme ud til et lækkert middagsbord som jeg egentlig kun (med god samvittighed) må spise under halvdelen af!! Man kan jo ikke bare kun spise kødet (hvis det er det eneste man kan spise af den middag) uden at tiltrække sig de andres undren.

Rigtig mange gange pøj pøj med hormonerne! Trods bivirkninger må det trods alt være dejligt at der endelig sker noget!!! Grin

he05
Hej KrisB
Ingen ømme tæer her Wink Du har ret i, at ønsket om et barn burde være højere end hvad andre mener, men det kan nogen gange være nemmere sagt end gjort! Forleden var jeg f.eks. til middag hos noget familie. Her bestod middagen af steg, ovnbagte gulerødder vendt i grape og tranebær, kogte kartofler og sovs. Til dessert var det så marengs med flødeskum (med sukker i!!!) og dåseferskner.... Du alt forbarmende!!!! Jeg spiste mig godt nok ikke mæt den aften, men vendte til gengæld kun hjem med en kulsort samvittighed Sad
Jeg har sat rigtig mange ind i mine nye kostvaner, men folk tænker ikke over, at f.eks. ovnbagte gulerødder eller endda kartofler er absolut no go for mig. Ja, selv et frokostbord bliver en udfordring, for folk troede "da virkelig ikke", at rugbrød kunne være skidt for mig Sad
Jeg er bare træt af den konstante fokus på mad og hvad jeg må spise og ikke spise. Jeg lever 95 pct. PCO-venlig og er virkelig motiveret, men nogen gange fylder maden lidt for meget i ens liv og for at blive lidt normal igen, så falder man i og undlader at forklare folk noget til f.eks. middage som beskrevet ovenfor og i stedet tager af "de forbudte" fade Blush

Jeg ved godt, at man egentlig kun gør sig selv en bjørnetjeneste, men har stadig svært ved at tage mit eget mad (udover brød) med til andres middagsborde...

Måske hænger det også lidt sammen med, at jeg efter godt 4 måneder på en 95 pct. PCO-venlig kost ikke kan se nogen virkning på mine æggestokke eller hormonbalance. Men måske det er de sidste 5 pct., der mangler Wink

Hilsen fra en IKKE fornærmet he05 Smile

he05
Du har ret; en ikke-PCO-venlig middag 1-2 gange om måneden burde ikke gøre den afgørende forskel.
Vil også tilføje til alt det her, at selv om, at der ikke kan se nogen forbedring på min cyklus, så er der så meget andet positivt, der er fulgt med kostomlægningen! For lige bortset fra bivirkningerne til hormonerne, så føler jeg mig for første gang i mit liv fuldkommen og aldeles veltilpas og tilfreds i og med min egen krop! Ligegyldig hvad, så kan det bestemt ikke skade, at man passer på sig selv Smile

God søndag!

Happel
Jeg føler mig skam absolut ikke trådt over tæerneSmile Og jeg har jo selv haft den samme tanke i lang tid. Det er først her på det sidste, at jeg er begyndt at tvivle på, at det gør den store forskel på min krop.
Hertil skal det dog siges, at jeg altid har spist fornuftigt med fuldkorn, grove grøntsager og minimum af sukker, så for mig har kostomlægningen mest drejet sig om at droppe hvedemelet(også fuldkorn), kagen i weekenden og så det med at spise ude.
Jeg har kæmpet med vægtøgning her på det sidste på pco-kosten. Efter mit møde med svend i torsdag, sagde han, at jeg bare skulle spise fornuftigt - lidt som jeg plejede tidligere - når jeg nu dyrkede så meget motion. Så det har jeg gjort siden torsdag og har tabt 2 kgShock Så meldingen herfra er, at jeg ikke fatter en meter (men jeg ringer altså ikke til peterPfft)

Mine blodprøver har altid været normale - pco-kost eller ej.

Min ene æggestok har været i bedring, men ikke nok til at det betyder noget.

Jeg holder generelt fri, når jeg er ude, så du skal ikke have sort samvittighed he05... så burde min da være kulsort!
Termin 4. maj 2011
Termin 6. Dec. 2012

Nuggi
Jeg har fået samme melding som Happel - at jeg "bare" skal spise fornuftigt og ikke behøver at droppe hvedemel og sukker 100%. (mine blodprøver er også fine).

Til gengæld fik jeg strenge ordrer om at komme i gang med motion og logisk set, tror jeg også at det er en afgørende faktor for mig med hensyn til at blive gravid, da jeg uden problemer blev gravid i 2006, da jeg på det nærmeste fik chokolade dagligt men til gengæld dyrkede motion 3-4 gange om ugen.

frkpia
Hej,
Jeg har prøvet at leve PCO-venligt i et par uger nu - sådan lidt ud fra jeres råd og hvad jeg ellers har kunnet læse på denne side og i det hele taget på nettet.. Spis dig Gravid har jeg først modtaget med posten for et par dage siden, så det har mest været på slump det hele, men jeg lærer hele tiden nyt (fantastisk bog iøvrigt - og over halvvejs Smile )
Jeg har kæmpet med forfærdelig mavepine næsten hver dag de sidste mange mange år og NU: ingen mavepine - heller ikke efter en stresset dag på arbejde! Det er altså vildt! Så jeg tror helt sikkert på sukker- og hvedefri virker for mig....er bare spændt på om min cyklus kunne være enig med mig!
I januar (inden al min PCO-fokus) droppede jeg sukker pga et nytårsfortsæt/væddemål og fik pludselig menstruation for første gang siden september!! Nu har jeg lidt på fornemmelsen at det havde noget med sukkerpausen at gøre, men kan det virkelig passe??
Happel, hvad spiser/drikker du før og efter motion? Der har jeg nemlig store problemer, fordi jeg især EFTER motion HUNGRER efter kulhydrater. Førhen blev det til en stor portion havregryn med rosiner på...( he he, det nød jeg OG jeg troede det var sundt for mig!!) Inden en løbetur spiste jeg en banan førhen... Men hvad nu?? I andre må selvfølgelig også gerne svare Wink
Søndagshilsner fra Pia
Hov, så var jeg pludselig gravid! Stor overraskelse og et eller andet sted mellem 4 og 10 uger henne!! Crazy crazy!!

he05
Ja, gid at flere læger ville forske i PCO, for meget kunne tyde på, at det er flere forskellige sygdomme, men som ikke alle PCO-piger har i samme grad og derfor reagerer vi så forskelligt på kost og medicinering...
Mht. livsstil og kost, så fokuserede Svend mest på, hvor mit fedt sad, og så længe, at fedtet ikke sidder på maven (men på bagdelen), så er det rigtig godt...
Jeg fik også af vide, at jeg bare skulle leve fornuftigt og dyrke masser og atter masser af motion - men det har jeg nu heldigvis altid gjort Angel Wink
Men igen; det er til at blive godt og grundig forvirret af det hele Confused

Frkpia: Dejligt, at du ikke længere lider af mavepine!! Mht. kost efter motion, hvad så med en omgang a38 eller græsk yoghurt med hjemmelavet müsli (æble, nødder, kerner, tørrede abrikoser, kanel o.l.)??

frkpia
He he, det lyder meget som min morgenmad, men jo god idé - tak Smile
Hov, så var jeg pludselig gravid! Stor overraskelse og et eller andet sted mellem 4 og 10 uger henne!! Crazy crazy!!

Happel
frkpia... Ifølge min overbvisning kan du stadig godt spise en banan før løbeturen, hvis det er et par gange om ugen - 2 bananer om ugen burde ikke rykke ved noget og slet ikke, når sukkeret i dem bliver brændt af med det samme. Evt. kan du supplere med en lille håndfuld nødder, så der bliver lidt fedt til blodsukkeret og lidt protein.
Hvis jeg spiser noget før en løbetur er det ofte en lille håndfuld nødder og lidt tørrede abrikoser eller et stykke knækbrød med pålæg en halv times tid før - jeg kan ikke løbe med mad i maven, der skal helst gå to timer fra et hovedmåltid og min en halv fra et let mellemmåltid.

Efter træning spiser jeg gerne et stykke knækbrød med peanutbutter - tykt lag og lidt saltCool Jeg sveder gerne mindst en liter, så jeg behøver lidt til mineralbalancen. Eller knækbrød/minimumskiks med smøreost og kyllingpålæg. Det kommer lidt an på, hvor lang tid jeg har til et hovedmåltid.
Hvis jeg har trænet efter morgenmad, og kl er 11, når jeg er færdig, og jeg først skal have frokost kl. 14, så skal der mere på bordet. Fx en skive rugbrød med masser af pålæg(magert), en gulerod, et æble og lidt nødder.
Det kunne også være grød på bygflager med kanelsukker(birkesød og kanel), smørklat og mandler og et æble.

Istedet for havregryn kan du spise rugflager(kan fåes i helsekosten). De er gode på youghurt/fromage frais eller med mælk og tørret abrikos i tern.
Bygflager kan bruges på samme måde og er også gode til grød(det er rugflager så ikke...).
Både rugflager og byggryn/flager er gode alternativer til havregryn, og de er ok iforhold til pco i begrænsede mængder - jeg gætter på at max er 50-60 gram i et måltid(lidt a la fuldkornspasta)

Nogle fungerer også godt med smoothies. Så skal du bare huske godt med protein(proteinpulver) og fedt(olie, advocado, nødder), så det ikke bliver de der dameblads frugtsukkerbomber med frugt og lidt youghurt. Hvis jeg skal træne hårdt og tidligt fx. bodypump kl. 8, laver jeg en smoothie af 150 gram blåbær/hindbær, 2 dl fromage frais, 1 spsk. tidselolie, lidt mandler og en spsk. hørfrø og to mål husk.
Termin 4. maj 2011
Termin 6. Dec. 2012

frkpia
Hold da op!!! 1000 1000 10000 tak, Happel!! Det var lige sådan en omgang jeg havde brug for!! Pas på, fra nu af skriver jeg til dig personligt når jeg har brug for råd! Det lyder til at du har helt styr på tingene Smile
Nu mangler jeg kun ganske få sider af min nye bog Spis dig gravid, så nu er jeg osse snart ekspert Wink Hmmm....kan dog mærke at det mest lærerige blive at prøve tingene af! Men hvor er det en fantastisk lærerig OG godt skrevet bog Smile
Mange mange tak igen, Happel!!
P.s. den der med knækbrødet og peanutbutter har jeg allerede taget til mig som en favorit-snack Smile Og mandler i læssevis...

frkpia
Nu vi er i genren... Jeg er nu blevet færdig med bogen Spis dig gravid - fantastisk! Men har lige et spørgsmål eller to:
Førhen spiste jeg A38 til morgenmad med havregryn, rosiner og mandler (og Udo's choice olie, hvilket jeg stadig får), men nu... hmmm... Nu spiser jeg: A38 (allerede her er jeg lost i forhold til sukkerindeks, for kan ikke finde ud af hvor A38 hører til på den skala..??) med mandler, hørfrø, sesamfrø, solsikkekerner, hirseflager, græskarkerner og hvis det skal gå rigtig vildt for sig (læs: hvis det skal sødes lidt..) så drysser jeg også kokosmel på.. MEN er der egentlig noget af alt det der er PCO-uvenligt? Jeg kan ikke mærke noget på min krop, men det er jo lidt svært at læse på kroppen om det går godt med insulinet og dermed om kroppen er klar til menstruation... Det er jo i sidste ende det der er mit mål - eller næstsidste mål Wink

Og BKL: skal nok lade være med at stille alle mine mange spørgsmål i privaten Wink

Nuggi
He05: går det bedre med dig eller har hormonerne stadig overtaget din krop?

Åh hvor er du bare mit idol lige nu mht. at få dyrket motion - jeg SKAL have taget mig sammen!

he05
Hej Nuggi
Virkelig sødt at spørge til mig!!! Altså lad mig sige det sådan: Jeg har stadig absolut ingen problemer med at holde varmen i denne kolde tid. Der udspiller sig derfor den samme scene hver aften ved sengetid, hvor jeg åbner vinduet, mens min kæreste lukker vinduet og så om igen Wink He he, stakkels mand! Kvalmen er heldigvis lige så stille ved at aftage, så det er en lettelse!

He he, jeg kom vist til at klappe mig selv lige rigeligt meget på skulderen mht. motion, for det kan godt gå mere trægt i disse koldere og mørkere tider. MEN har man først fået snøret løbeskoene på og kommet ind i en god rytme, så er det ligesom om, at det er sværere at bryde. Ligesom, når man nogen gange kan komme ind i en dum rytme...
Og husk; en løbetur, gåtur, svømmetur eller andet motion er aldrig spildt - også selv om at det blev den eneste i den måned Wink

Hilsen "sundhedsguruen" (host host)

Nuggi
Du er nu stadig mit idolWink

I efteråret kom jeg lidt (små ture men tre gange om ugen) i gang med at løbe og det holdt lige frem til der kom sne....jeg bor på landet og der ligger sne alle vegne - siden har jeg ikke fået taget mig sammen. Men jeg blev faktisk lidt grebet af det og satser på at komme i gang igen meget snart...nu er sneen forhåbentlig snart væk og så er der vist ikke flere undskyldningerGrin

Din stakkel med de hormoner - kan altså se det for mig med det vindue der åbnes og lukkes hver aften - håber dine hedeture snart skyldes graviditet i stedet forFingerscrossed

Happel
frkpia.. jeg takker for de rosende ord, men jeg vil nu ikke gøre mig til "guru"... Det er kun mine egne erfaringer, og det der fungerer for mig. Min måde at spise på ville fx slet ikke fungere, hvis man var meget sensitiv overfor kulhydrat som nogle pco'ere er.
A38 er fint(og det gode ved pco er, at man gerne må vælge den udgave med 3,5% fedt) Dog er proteinindholdet lidt lavt, men det kan boostes med nødder(som du jo gør) eller lidt proteinpulver. Jeg kan ikke så noget "forkert" i din morgenmad i forhold til pco. Det eneste jeg er lidt i tvivl om er hirseflagerne, men det er kun fordi, jeg intet ved om dem, så de kan sagtens være ok.
Kokosmel er fint, så det skal du ikke spare på.

he05... Det lyder godt, at kvalmen er ved at aftage. Der er ikke noget værre end at have kvalmeAngry
Jeg krydser fingre for at hedeturene også snart forsvinder... ellers kan du gøre som min mor, da hun gik i overgangsalderen. Hun sad i undertrøje på en havestol ude i haven iført undertrøje i fem graders frost - hun havde det varmt!Shock

Og med hensyn til løb... ja så må foråret da snart komme, så man ikke skal skvatte rundt på gader og stræder med fare for liv og lemmerCry

Termin 4. maj 2011
Termin 6. Dec. 2012

he05
Happel: Ha ha, jeg ved ikke om jeg er så glad for sammenligningen med overgangsalder, men det er vist ret meget der hen ad Wink Jeg har faktisk praktiseret at gå rigtig meget ned med skraldespanden (også når der ikke var en) bare lige for at køle af - ikke charmerende, men meget virksomt Blush

Ja, på med løbeskoene alle sammen!!! Man kan vist også købe nogle "snekæder" til skoene, så man ikke skvatter så meget rundt, men det er måske en anelse for aktivt Wink Det giver også lidt mere at løbe på en dejlig forårsdag end en snegrå vinterdag. Forår KOM SÅ!! Smile

Hvad for noget proteinpulver køber I? Jeg syntes desværre, at det jeg har prøvet (kan ikke huske mærket) har en underlig bismag...

Happel
Ja nu skinner solen jo - ihvertfald her i Slagelse - så jeg har ganske kækt lagt en 10 km rute inde på i forms hjemmeside. Så må vi se, om jeg er i live senere...hehe

Personligt er jeg helt gået bort fra proteinpulver, da jeg bedst kan lide det med smagPfft og det er vist ikke helt godt med pco. Jeg bruger fromage frais eller skyr istedet.
Termin 4. maj 2011
Termin 6. Dec. 2012

Spring til debat:
Lignende tråde
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
søger: spis dig i balance Alt imellem himmel og jord 1 16-01-2015 17:44
spis dig i balance Bøger 3 10-06-2013 18:38
En "PCOs"-krop? Symptomer - Diverse 9 09-06-2013 17:17