22. September 2018 17:49:32
Navigation
Forside

DEBATFORUM

Hvad er PCO
PCO kost
PCO artikler
PCO brevkasse
PCO historier
PCO opskrifter
Din gæst har PCO
Dokumentar om PCO

Nyheder
Linksamling
Artikler oversigt
Brugernes opskrifter

Søg
Hjælp
Hjælp til Forum
Link til pcoforum
Om PCOforum.dk
Kontakt pcoforum.dk
PCO Awareness Ribbons

Nyeste artikler
Jeg havde det på for...
En god hverdag med PCO
Jul - Marcipanroulad...
Jul - Marcipan
Jul - Brunkager
PCO Kostvejledere

Mød Majbritt
PCOforum på din mobil
Scan og få PCOforum
på din Iphone el.
Smartphone

Scan og få PCOforum på din mobil

1000 brugere
Statistik
Unikke besøg: 26828861
6030 besøg pr. dag
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
Fra Barnløs til frugtbar
misssmile
Er der nogen af jer der har læst denne bog? Synes jeg er blevet lidt forvirret mht. nogle madvarer efter at have lånt den.. I den bog må man fx. gerne få varm gulerod, men det må man ikke i spis dig gravid..

Happel
Jeg har læst bogen og har den. Den bygger på et princip med antiinflammatorisk mad og lidt på det glykæmiske indeks. Dog mest på det første... du kan prøve at søge på emnet. Det er lidt a la kernesund familie og sundhedsrevolutionen, hvis du har hørt om det.
Bl.a. mener jeg også, at den fraråder gluten...men ikke har problemer med frugt i frie mængder og majsmel.

Ud fra den viden jeg efterhånden har skrabet sammen om pco og pco-kost vile jeg som udgangspunkt holde mig til "Spis dig gravid", da den såvidt jeg kan vurdere har en mere videnskabelig baggrund end den anden. Deres lister over fødevarer virker også mere logiske for mig.

Normalvægtig pco'er. Har været i behandling hos CFC.
Termin 4. maj 2011
4 gange hjemmerul med pergotime og puregon
1. IUI med puregon - negativt
Gravid på naturlig vis i en pause i behandlingenYes
Alexander 2 maj 2011Smile
Termin 6. Dec. 2012

misssmile
KrisB skrev:
Spis dig gravid bygger på nyere forskning end den omtalte bog. Jeg har ikke selv læst den, men fandt på et tidspunkt nogle debatter omkring dem på nettet, hvoraf det fremgik, at den omtalte bog var af ældre dato, og at man er blevet klogere siden - ved dog ikke om den holder.

Bogen er faktisk fra 2008, så ved ik helt om man kan kalde den af ældre datoWink

Vejen
BKL skrev:
Sundhedsrevolutionen er fagligt og teoretisk funderet. Oscar Uhmaro Cadogan kan til mindste detalje argumentere for, hvorfor han vejleder som han gør. Hans kogebøger er måske ikke 100% PCOvenlige, men det 'reklamere' han heller ikke med - den del kan man få med, hvis man tager en individuel konsultation hos ham. Det er uheldigt, hvis de to bliver sammenlignet, da Oscars dybdegående faglige viden derfor drukner i nogle ekstreme tiltag som Kernesund familie råder til og får skældud for.

Hmmm... "fagligt og teoretisk funderet" - ja, men står man overfor et valg mellem Stigsbys KISS-diæt ( fra "Spis dig gravid" ) og Umahros/Sundhedsrevolutionens PCO-diæt er jeg ikke i tvivl om, hvad jeg ville vælge - og valget er alene foretaget ud fra en vurdering af de to aktørers faglighed.

Bjarne Stigsby er gynækolog (dvs. alm. læge med ca. 6 års medicinsk uddannelse + en speciallægeuddannelse, ialt mere end 10 års studier på videregående niveau) (kilde: http://www.ug.dk/...dicin.aspx )

Charlotte Hartvig er klinisk diætist fra Suhrs seminarium (3½ årig udddannelse om kost på videregående niveau) ( kilde: http://internet.s...rside.aspx )

Oscar Umahro Cadogan har en 15 år gammel uddannelse på gymnasieniveau fra Hong Kong, nemlig en International Baccalaureate. Uddannelsen er 2-årig, altså kortere end en almindelig gymnasieuddannelse. (kilde: http://www.sundhe...nglish.pdf ) (kilde: http://www.ug.dk/...reate.aspx ) Han er dog under uddannelse og er tilsyneladende ved at tage en master i Nutritional Medicine på Surrey University. (en deltidsuddannelse på 24-72 måneder. kilde: http://www2.surre...lmedicine/ ) Der har han studeret siden 2009, dvs. max. 1½ år.

Ja, undskyld det blev lidt langt, men jeg har bare stødt på så mange lovprisninger af Umahro og hans baggrund, og jeg forstår ærlig talt ikke hvorfor. Jeg synes, at han laver nogle inspirerende og spændende opskrifter og er enormt god til at markedsføre sig, men super faglig synes jeg altså ikke, han er. Jeg overvejede kort at tage et kursus hos ham, men efter at have opstøvet ovenstående på nettet ombestemte jeg mig. KISS-diæten er efter min mening en langt bedre og mere videnskabelig tilgang til behandling af PCOS.
Redigeret af Vejen d. 20-06-2010 21:51

Vejen
@KrisB: Jeg er klar over at BKL ikke sammenligner KISS med Sundhedsrevolutionen/Umahro - det står for min regning. Men hun roser sidstnævntes faglige viden, og det er den, jeg kommenterer, samtidig med at jeg fremhæver et alternativ, som jeg synes, er mere fagligt funderet.

@BKL: Jeg er grundlæggende enig i, at det ikke er længden af ens uddannelse, der er afgørende for, om man ved noget om et givent emne. Men når man kaster sig ud i en langvarig diæt bliver jeg mere tryg af, at min konsulent har indgående kendskab til kroppens grundlæggende behov og store, evt. langvarige, kontrollerede studier af tilsvarende diæter og følgerne af disse. Det har man ikke nødvendigvis efter en lang uddannelse, men det sandsynligør det efter min mening.

Umahros uddannelsesmæssige baggrund er, som jeg ser det, faktisk sammenlignelig med personerne bag Kernesund familie (da han ikke har en decideret faglig baggrund) og også hans vejledning udspringer af hans egne kroniske tarmproblemer. Det er information, som jeg synes er væsentlig, når man skal vælge sin PCO-lindringsmetode.

Grunden til, at jeg skrev ovenstående indlæg, er blot, at jeg ligesom dig BKL også har prøvet mange tiltag for at få bugt med kiloerne og symptomerne (som jeg nu ved hænger nogenlunde sammen). Jeg har af ren desperation også forsøgt at gå mange veje og omveje - som jeg skriver, også via Umahros vej, samt mange af de øvrige nævnte, men har ikke fundet noget, der virker - før nu. Jeg mener så absolut, at man skal vælge det, der nu engang er det bedste for en selv, og hvis man som mig synes, det er positivt med uddannede konsulenter, er det væsentligt, at den viden om de forskellige aktører i PCO-debatten er tilgængelig. Det synes jeg ikke, at den har været i de øvrige debatter, jeg har læst (også på andre fora). Det koster jo en sjat at få en individuel konsultation, så hvis man vælger at gøre det, synes jeg blot, at man skal gøre det på et oplyst grundlag - dvs. med viden om hvad ens konsulent er for een, og hvad han/hun står for.

Med venlig hilsen, Vejen
Redigeret af Vejen d. 20-06-2010 21:53

Spring til debat:
Lignende tråde
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
"Fra barnløs til frugtbar" eller "Spis dig gravid" Kost og motion 4 20-08-2010 21:13
Fra barnløs til frugtbar Bøger 8 16-01-2009 23:30
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,176