26. April 2019 16:46:06
Navigation
Forside

DEBATFORUM

Hvad er PCO
PCO kost
PCO artikler
PCO brevkasse
PCO historier
PCO opskrifter
Din gæst har PCO
Dokumentar om PCO

Nyheder
Linksamling
Artikler oversigt
Brugernes opskrifter

Søg
Hjælp
Hjælp til Forum
Link til pcoforum
Om PCOforum.dk
Kontakt pcoforum.dk
PCO Awareness Ribbons

Nyeste artikler
Jeg havde det på for...
En god hverdag med PCO
Jul - Marcipanroulad...
Jul - Marcipan
Jul - Brunkager
PCO Kostvejledere

Mød Majbritt
PCOforum på din mobil
Scan og få PCOforum
på din Iphone el.
Smartphone

Scan og få PCOforum på din mobil

1000 brugere
Statistik
Unikke besøg: 28121103
6028 besøg pr. dag
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
Modsat virkning af Metformin
Tanya74
Er der nogen der har prøvet/hørt om, at éns symptomer bliver værre af Metformin?

Min insulinresistens har i mange år medført, at min krop er frygtelig udmattet. Træthed, ømme muskler osv. og det er svært at få dagligdagen til at fungere. D. 30. april startede jeg så på Metformin, jeg trappede op over 3 uger og tager nu 3x500 mg. om dagen. I starten kunne jeg næsten ikke få armene ned over hvor nemt jeg slap for de almindelige bivirkninger som maveproblemer og influenzasymptomer. Men min træthed og udmattelse er blevet værre. Mine muskler føles som om jeg overtræner, men jeg dyrker slet ikke nogen form for motion og har ikke gjort det længe. Jeg hober mere væske op i kroppen end jeg plejer og er småsvimmel ind imellem. Sukkertrangen er den samme, men jeg synes appetiten er lidt nedsat (så langt, så godt Wink ). Jeg er stadigvæk ikke så god til, at holde kostplanen og som sagt, dyrker jeg ikke motion. Jeg har fået lagt kostplan hos Hanne Juul fra Sovi-kliniken og bruger Flad mave-bogen, samt Spis dig gravid.
Nu har jeg ikke taget Metformin så længe, så måske det bare er start vanskeligheder. Jeg har jo været insulinresistent i mange år, så måske kroppen bare er forvirret og at det bliver bedre med tiden. Er lidt usikker på om jeg bare er lidt småhys og skal se tiden an.
Jeg tror jeg ringer og snakker med min læge om det imorgen, men ville også lige spørge her, om der er nogen af jer der har haft samme oplevelse med Metformin.

God aften til alle Smile

Tanya

seranade
Jeg synes også der gik 3-4 mdr efter jeg startede på 4 tbl metformin, før jeg mærkede en bedring.
Kan genkende dine symptomer og havde det ligesådan. Jeg tænker at alle byggestenene inde i kroppen flytter rundt og lige skal finde deres nye plads....Grin

Normalvægtig. Er pensioneret pædagog og mor til to skønne tøzer som jeg lever alene med. Har lagt kost om, begyndt på metformin, samt genoptaget min DianaMite behandling maj09. Startet på Spiron maj10. Forsøger at leve med og blive klogere på min PCO hver eneste dag, men det er nok en evig kampConfused

Tanya74
Hej Seranade

Tusind tak for dit svar Smile. Jeg vil væbne mig med tålmodighed og se tiden an. Tænkte, at det nok hænger sådan sammen, men var lidt usikker på det. Jeg tror ikke jeg vil tage en snak med min praktiserende læge om det alligevel. Jeg har en kraftig mistanke om, at hun ikke ved noget som helst om PCO og vil ikke risikere, at hun siger jeg skal stoppe med dem, hvis det nu ikke er nødvendigt. Vil give det her en chance. Jeg har en tid hos min gynækolog i august og så må jeg se hvordan det går til den tid.

Men hvilken bedring har du opnået? Jeg håber, at jeg bliver mere frisk så jeg lettere kan overskue tingene, samt komme igang med motionen igen og at min sukkertrang bliver mindre så jeg lettere kan holde mig til min kostplan. Altså at Metforminen kan hjælpe mig med, at bryde den onde cirkel. Det ville også være fantastisk hvis jeg en dag kunne stå op om morgenen og være frisk. Sætte mig foran computeren med min kaffe og ikke pludselig vågne brat når mit hoved rammer tastaturet Huh Grin. Og at komme ned i vægt igen. Ja, jeg kunne skrive en lang liste her hehe...

paya
Jeg har haft lignende oplevelse (og har det faktisk stadig). Da jeg først startede i Metfomin-behandling optrappede jeg én om ugen, til jeg var oppe på 3dagligt. Efter den første måned med 3om dagen, syntes jeg at jeg begyndte at kunne mærke positive effekter, og bivirkningerne (som jeg led MEGET af) fortog sig og det gik fremad. blodprøvekontrollen efter dette viste dog at min androgenstatus hverken var faldet eller i det mindste stabil, men det var ovenikøbet steget yderligere. Nu er jeg oppe på 6 piller dagligt, og igen, efter de første ca.4uger syntes jeg det begyndte at gå bedre og bivirkningerne af dosisøgningen var næsten væk. Det er ca. 2måneder siden nu, og igennem de seneste 2uger er det hele dog begyndt at komme igen, (og værre end nogensinde), så jeg begynder at blive lidt skeptisk mht. metformin-behandlingen og er meget nervøs for den næste kontrol.
Samtidig kan jeg ikke helt gennemskue hvad jeg kan gøre anderledes, eller hvad det er jeg evt. selv gør for at fremkalde dissse gener igen - jeg er ikke overvægtig (BMI=19), spiser sundt og motionerer, så kan snart ikke selv finde hoved og hale i det længere, så jeg kan udmærket forstå din frustration, og du er ikke alene! Forhåbentlig vil tiden gøre en forskel.

Nuggi
Paya: jeg får ikke selv metformin da min læge ikke vil give mig det - hvad er årsagen til at du har fået det? Altså hvad skulle det gerne gøre for dig?

Jeg spørger fordi jeg meget gerne vil prøve det, hvis det kunne have en positiv virkning på mig. Mine symptomer er mest mine PCO-æggestokke = ingen graviditet. Tænkte at jeg måske kunne blive klogere hvis du fortæller hvorfor du får det, da jeg har læst mig frem til herinde at der er meget delte meninger om det (jeg har et BMI på 19-20 afhængig af om jeg er inde i en god eller dårlig periode vægtmæssigtWink).

hult
paya skrev:
Nu er jeg oppe på 6 piller dagligt, og igen, efter de første ca.4uger syntes jeg det begyndte at gå bedre og bivirkningerne af dosisøgningen var næsten væk.

6 piller om dagen?? Det lyder godt nok voldsomt, det er 3000 mg i døgnet. Den normale højeste dosis er 2000mg, det er kun diabetikere jeg kender, der har haft diabetis i mange, mange år der er på så høj en dosis.

Hvad er det du oplever af gener/symptomer der gør at du får så høj en dosis? Hvad er det der er ved at komme igen? Er du diagnosticeret med insulinresistens?

Husk at få tjekket dine levertal m.m. hos lægen, skal man jævnligt når man er på Metformin.

http://www.hultshome.dk
paya
Jeg har PCOS, med et meget højt niveau af mandlige hormoner, og havde indtil for 3uger siden ikke haft menstraution i 2år. Fik det dog først konstateret for 6mdr. siden efter jeg i halvandet år havde forsøgt at blive gravid, uden held (dette forsøger jeg dog ikke længere, da jeg ikke længere er i et forhold)
Til at starte med fik jeg metformin i håb om at opnå noget der bare mindede om en cyklus, og for selvfølgelig at stabilisere hormon niveauet så meget som muligt.
Jeg går til kontrol hver 6.uge hvor jeg bliver scannet og får taget nye blodprøver for at måle niveauet af mandlige hormoner, som på trods af behandling fortsatte med at stige. så derfor er jeg nu oppe på 6piller om dagen, og må modsat de fleste andre ikke tage p-piller samtidig med. Har som sagt haft min mens. for 3uger siden, så nu er der endelig tegn på at den rette dosis er fundet, men det får jeg de endelige svar på til kontrol d.17august, hvor jeg skal have de nyeste blodprøvesvar.
Inden jeg startede i behandling var jeg MEGET træt og generelt i rigtig dårligt humør (blev så lykkelig da jeg fandt ud af at det ikke var normalt og at der var en årsag til det), havde meget uren hud, en smule hårvækst, hedeture og lign. Det er alt sammen bedre nu, men døjer til gengæld meget med bivirkninger af behandlingen, specielt kvalme og opkastning som er dagligt.
skønt jeg nu har haft en menstraution på denne dosis, hvilket jo er positivt, begynder jeg dog igen at opleve at være MEGET træt, i dårligt humør og meget følsom, så er lidt bange for at tallene igen er steget.
Normalvægtig Kvinde med PCOS, konstateret i jan. 2010.

Spring til debat:
Lignende tråde
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Metformin?? Er blevet gravid 4 21-10-2014 20:30
Kan det passe at Metformin øger chancen for at få drenge børn? Metformin eller anden medicin 5 21-10-2014 12:42
Svær start med Metformin... Metformin eller anden medicin 1 21-10-2014 12:38
Spiron? Nogen virkning? Hårvækst og hårtab 3 26-09-2014 23:33
Skal man have Metformin Metformin eller anden medicin 2 25-09-2014 20:33
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2