Antal indlæg: 760 Tilmeldt: 21.06.08 Bopæl: Hillerød Alder: 23 år
Jeg kan ikke helt forstå, hvorfor maltitol er lovligt f.eks. ifølge frk skrump og Spis maven flad, da maltitol jo har et SI på 210, næsten dobbelt af sukker!! Har nogen et svar? Store muskelsmerter siden maj 05, men først efter 3 år blev pco opdaget. Kan ikke tåle Metformin og skal tabe mig ca. 20 kg.
Antal indlæg: 112 Tilmeldt: 11.12.09 Bopæl: Kbh Ø Alder: 26 år
Jeg kender ikke svaret desværre. Vil også bare sige, at jeg undrer mig over, at frk.skrump forhandler varer sødet med maltitol, når det også påvirker blodsukkeret. Jeg købte bl.a. en 'sukkerfri' nougatcreme sødet m maltitol, hvorefter jeg fandt ud af, at Nutella (30gr) egentlig er 'sundere' for PCO'ere--- Hmm..
(Mener du forresten ikke GI, i stedet for SI?)
Normalvægtig, 26 år. Fik konstateret PCOS i nov. 2009 efter 6 måneders uopfyldt graviditetsønske, og længere og længere intervaller ml. mens.
Nu naturligt gravid, 9 måneder efter p-pillestop - Tog progesteron-tilskud fra uge 5-11..
Hej Signe - SI er en faktor forfatterne af Spis dig gravid har opfundet, som er det højeste tal af GI og GL på en fødevare.
Og ja, umiddelbart burde rigtig nutella m. sukker jo være sundere end én sødet med maltitol - måske har det noget at gøre med mængden af maltitol som måske er mindre end mængden af sukker? Mystisk...
Redigeret af Lisette d. 28-07-2010 14:34
Store muskelsmerter siden maj 05, men først efter 3 år blev pco opdaget. Kan ikke tåle Metformin og skal tabe mig ca. 20 kg.
Ups! Dumme mig - det var MALTOSE der havde et SI på 210... Nå, men man siger jo alligevel at sukkeralkoholer ikke er godt, så jeg er stadig lidt blank... Store muskelsmerter siden maj 05, men først efter 3 år blev pco opdaget. Kan ikke tåle Metformin og skal tabe mig ca. 20 kg.
Antal indlæg: 156 Tilmeldt: 20.07.10 Bopæl: Sjælland Alder: 24 år
Måske hvis mængden af maltitol er så lille, at den i det i de sædvanlige mængder ikke påvirker blodsukkeret? Ved GI-tests, indtages jo en bestemt mængde, og hvis denne mængde er 10-20 gange større,e nd mængden, man normalt bruger, gør det jo ikke den store skade i daglig brug
Mht. sukkeralkoholer, har jeg ikke hørt, at det ikke er godt (andet, end at det giver gevaldig rumlemave). Tværtimod er det vandopløselige fibre som er langsomtpåvirkende af blodsukkeret. I bogen "Spis Dig Gravid" anbefales/godkendes jo også f.eks. läkeroler, som er spækfyldt med sukkeralkoholer.
Redigeret af JustMe d. 01-08-2010 16:33
Gå til debat:
Log ind
Er du endnu ikke tilmeldt bruger? Klik her for at oprette dig.