29. Maj 2020 11:10:40
Navigation
Forside

DEBATFORUM

Hvad er PCO
PCO kost
PCO artikler
PCO brevkasse
PCO historier
PCO opskrifter
Din gæst har PCO
Dokumentar om PCO

Nyheder
Linksamling
Artikler oversigt
Brugernes opskrifter

Søg
Hjælp
Hjælp til Forum
Link til pcoforum
Om PCOforum.dk
Kontakt pcoforum.dk
PCO Awareness Ribbons

Nyeste artikler
Jeg havde det på for...
En god hverdag med PCO
Jul - Marcipanroulad...
Jul - Marcipan
Jul - Brunkager
PCO Kostvejledere

Mød Majbritt
PCOforum på din mobil
Scan og få PCOforum
på din Iphone el.
Smartphone

Scan og få PCOforum på din mobil

1000 brugere
Statistik
Unikke besøg: 29566300
5838 besøg pr. dag
Se indlæg
PCO forum - for kvinder med PCO » Fertilitetsbehandling/graviditet » Er blevet gravid
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
Når ens mave blir fælles-eje..
Signe
Hej piger..
Har netop været på 10 dages ferie med min kæreste hos mine forældre på Bornholm..

Undervejs nåede vi til flere familiefester og sammenkomster af diverse art... Og jeg skal lige love for, at opmærksomheden kredser om min graviditet.

Min kæreste og jeg taler meget om graviditeten og glæder os rigtig meget til at blive forældre til december - Min forældre glæder sig også til at blive bedsteforældre, og jeg synes, det er rart at tale med dem omkring graviditeten.. Men jeg skal lige love for at andres fokus på min mave godt kan blive for meget...

"folk der sætter klør-fem på min mave, folk der komplimenterer min mave, folk der gætter på hvor langt jeg er henne, folk der har en holdning til hvorvidt det er ok at få oplyst kønnet under skanning, folk der fortæller hvad der er normalt og hvornår og hvordan" og ikke mindst kommentarer om "at min mave er stor ift. hvor langt jeg er henne"...Shock

Sidstnævnte studser jeg en del over - I hvilken anden situation er det ok at kommentere andres store maver? Det er jo utænkeligt at sige til andre (ikke-gravide) kvinder "Undskyld, men din mave ser for stor ud i forhold til resten af din krop!!" Angry

Jeg spiser sundt og PCO-venligt, bevæger mig dagligt (cykler, går mv) og laver konditions- og styrketræning ca. 4 gange ugentligt, og heldigvis er det kun min mave og brysterne, der er vokset og og endnu ikke resten af kroppen (trods jeg allerede har taget 5-6kg på). Inderst inde ved jeg, at der ikke er noget, jeg skal gøre anderledes rent sundhedsmæssigt... Men alligevel trætter kommentarer om 'den for store mave' mig ret meget...

hmm... det var lige mine tanker ovenpå en ellers dejlig ferieSmile

kh S
Normalvægtig. Fik konstateret PCOS i nov. '09.

Den 8.dec 2010 blev jeg mor til den mest vidunderlige lille pigeSmile

Nærmest symptomfri idag - regelmæssig mens og ÆL.

hult
Folk har bare ingen grænser mere nu om dage - det er som om alt bare er tilladt!
Man må kommentere, udtrykke meninger, gøre ting uden hensyntagen og jeg personligt synes det er ved at være i overkanten snart! Angry

Jeg kunne aldrig finde på at bare kommentere på fx. en gravid mave eller, som nogen mener er helt i orden, bare gå hen og lægge hånden på maven, det gør man bare ikke. Min venindes datter er gravid nu og jeg farer ikke hen og ih og åh og lægger hånden på, jeg spørger hvordan hun har det og når vi så taler, spørger jeg om hvordan det føles, da jeg jo aldrig selv har prøvet at være gravid og så går snakken, men folk skal altså acceptere grænser. Jeg har spurgt hende om størrelsen på maven fordi jeg simpelthen ikke ved om den er for stor eller lille eller hvad, men det er kun fordi hun er så tæt på os at jeg ved det er i orden jeg spørger.

Da min PCO virkelig viste sit grimme ansigt og min mave voksede derude af pga. insulinresistensen, havde jeg lige mødt min mand og folk lagde umotiveret hånden på min mave og sagde: "Nå, hva', det gik hurtigt va?!" og "Ihhhh nej altså, I skal have barn!" og min mor fik lykønskninger med at skulle være mormor!

Men synes efterhånden at det er med alt det er tilladt at bare sige hvad man mener uden hensyntagen, om overvægtige, om rygere osv., om mennesker generelt.

Jeg er jo stor på maven og folk mener at det er deres ret at fortælle mig hvordan jeg burde spise eller få en gastric bypass, bare sådan, kan simpelthen blive så rasende, for det er jo ikke fordi jeg bare sidder og propper i hovedet hele tiden at jeg er stor, det er filme pga. min PCO. Kender flere der er GB opereret og de siger: "Se hende, hun har tabt så og så meget, det kunne du også hvis du fik en GB!" og "Ja, det ville jo være godt for dig at blive opereret, nu du også har fået sukkersyge". Jeg siger ja ja, gider simpelthen ikke endnu en gang forklare hvorfor jeg er har så stor en mave, de fatter det jo åbenbart ikke alligevel selvom jeg har sagt det mange gange. En gang imellem er jeg lige ved at hvisle ud gennem tænderne at: "Hvis du spiste som jeg gør, så havde du aldrig fået brug for en GB!"

Ligesom hvis man har været til frisør og man så møder andre frisører man kender, så mener de at det er deres ret at rode op i ens hår og hive lidt her og der og så sætte det som de mener det skal! Hvad ville de sige hvis jeg bare begyndte at rode i deres hår?! Kunne være man skulle prøve en dag: "Nå, du er blevet klippet!" rode, rode, rode! Grin

Også nu det er sommer - jeg er født rødhåret og har meget lys hud og jeg bliver altså ikke solbrændt og brun som andre, jeg bliver rød og så får jeg flere fregner, men jeg får da lidt farve. Så skal man høre på om man altid sidder inde og hvad med at få noget farve på de ben. Jeg går faktisk ude flere timer hver dag, men jeg bliver bare ikke brun alligevel. Jeg har i mange år forsvaret at jeg bare ikke bliver brun, gider bare ikke, har en gang sagt til en at: "Nå men så får jeg da ikke hudkræft af solen fordi jeg ligger og steger som du gør!" Så var det emne ovre!

Og så er jeg ryger - min eneste last. Jeg spiser ikke usundt, jeg spiser ikke slik og kager, jeg drikker ikke sodavand og jeg rører aldrig alkohol. Men jeg er en af dem det er tilladt nu om dage at jagte og sige hvad man vil til, nemlig en ryger. Jeg ryger i mit hjem og udendørs. Jeg ryger aldrig i andre menneskers hjem, hvis de ikke selv ryger og jeg ryger ALDRIG i nærheden af børn, men alligevel er det tilladt at fortælle mig hvad man mener om mig som ryger! Jeg VED det er USUNDT og jeg ved det er FARLIGT og jow, jeg ville gerne lade være, men ikke lige nu i en periode i mit liv hvor alting står på hovedet, så ved jeg man falder i igen.

I går kom jeg med vores lille nye hvalp, Loui, og måtte så høre: "Nå, kan man nu også få rotter med krøller!" Og en tog ham bare op, hvor jeg så bad om at man lod være, da det er meget vigtigt at han ikke falder ned og kommer til skade pga. af deres små endnu ikke udviklede knogler, men folk mener det er deres ret bare at tage ham op og "så kan han vel bare blive sat sammen igen!"

Folk tænker ikke mere før de taler, alt er efterhånden tilladt, hvilket jeg finder sørgeligt. Vi har alle en mening om mange ting, men man kan holde sine tanker for sig selv, tænke over om man sårer andre mennesker med sine kommentarer.

http://www.hultshome.dk
hult
Ja, BKL, tænker også tit hvem kender fremtiden med disse operationer, vil der opstå bivirkninger hen ad vejen eller "finder" kroppen sig i denne ændring resten af livet?

Kender også flere der har fået GB og Gastric Banding og nogen tager på igen, fordi de igen spiser mange forkerte ting. Ved at ved banding kan man udvidde den lille mavesæk igen men er ikke klar over om det kan lade sig gøre ved GB.

Tænker tit på Majadina der var her på PCO Forum, hun var meget medtaget efter en gastriv banding, men desværre er hun ikke vendt tilbage om hvordan det går hende.
Edit: link til Majadina's tråd: http://pcoforum.d...post_10532

Kender også et par stykker der er blever fedmeopereret som slet ikke levede op til kravene om overvægt, BMI var slet ikke højt nok og det synes jeg ikke er i orden.
Nogle har virkelig brug for operationen og det må være dem man bruger pengene på.

Kun hvis en læge sagde til mig at nu var det sidste udvej for at overleve ville jeg overveje det.
Redigeret af hult d. 02-08-2010 20:16

http://www.hultshome.dk
Spring til debat:
Lignende tråde
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Flad-mave-Isdessert - Ny opskrift! Opskrifter 1 04-08-2013 09:48
Mave skanning, mega bekymret Er blevet gravid 10 15-12-2011 16:44
Virksomt produkt/råd mod STOR mave? Kosttilskud m.m. 6 22-11-2011 12:24
Stikken i mave???? Prøver at blive gravid 1 06-10-2011 18:12
flad mave grød Kan jeg godt spise...? 1 28-11-2010 18:33
Log ind
Brugernavn