21. Januar 2021 21:15:23
Navigation
Forside

DEBATFORUM

Hvad er PCO
PCO kost
PCO artikler
PCO brevkasse
PCO historier
PCO opskrifter
Din gæst har PCO
Dokumentar om PCO

Nyheder
Linksamling
Artikler oversigt
Brugernes opskrifter

Søg
Hjælp
Hjælp til Forum
Link til pcoforum
Om PCOforum.dk
Kontakt pcoforum.dk
PCO Awareness Ribbons

Nyeste artikler
Jeg havde det på for...
En god hverdag med PCO
Jul - Marcipanroulad...
Jul - Marcipan
Jul - Brunkager
PCO Kostvejledere

Mød Majbritt
PCOforum på din mobil
Scan og få PCOforum
på din Iphone el.
Smartphone

Scan og få PCOforum på din mobil

1000 brugere
Statistik
Unikke besøg: 30987036
5845 besøg pr. dag
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
Mælk eller ej? + agave sirup
Vicky
Hej alle i modige kvinder

Er der en eller flere af jer, der kan give mig noget info omkring mælk? Jeg kan ikke rigtig finde ud af om mælk er ok eller ej? Jeg har læst et sted (muligvis herinde), at mælk skal man holde sig fra pga. laktosen, men samtidig har jeg læst flere steder at andre mælkeprodukter er ok? Der er vel også laktose i? Og er det så bedre at drikke laktosefri mælk???

Nå mit egentlige spørgsmål er egentlig om jeg må drikke et glas sødmælk om morgenen? Jeg har problemer med at få nok kalorier, så tænkte at det kunne et glas sødmælk rette lidt op på??? Er det ok?

Til sidst lige et tillægsspøgsmål: Må man få agavesirup, når man har PCO? ved at diabetikkere må få det?

Tusind tak
K.h Victoria
K: 27 (normalvægtig PCO)
M: 28 (lettere nedsat sædkvalitet)

Aug. '10: diagnosticeret med PCOS
sep.-dec. '10: metformin og KISS kost i håbet
om at få menstruationerne tilbage (dog forgæves)
Jan. '11: 1. hjemmerul - negativ
Feb. '11: 2. hjemmrul - negativ
Marts '11: 3. hjemmerul - negativ
April/maj ´11: Pause i behandlingen
juni '11: 1 IUI-h - POSITIV d. 18/6Smile

JustMe
Magre mælkeprodukter er ok, og federe produkter ok indimellem. Hvis du ikke kan undvære mælken, men mangler kalorier nok, ville jeg nok tage skummetmæ´lk og så lægge nogle nødder ind andetsteds i løbet af dagen for at få kalorier Smile Mht. laktosen er der delte meninger; men eks. skummetmælk optages så langsomt i systemet, at det blodsukkermæssigt er på højde med flere slags grøntsager Smile

Sirup er no-go. Desværre, men man kan på dialife.dk få flere sukkerfri sirupper, der skulle smage fint og er ok. Diabetikere må også godt få ting med eks. hvede, majs og ris i, hvilket også er no-go for os Smile
Fik konstateret PCO(S) d. 5. juli 2010 og venter nu den dejligste lille pige. Rose .

Vicky
Super, tak for det hurtige svar.

Dvs. at laktosefri mælk ikke skulle være bedre end almindelig mælk??

Vicky
AMK: Ved du i så fald hvad GI er i Agave sirup??

isa
Victoria: jeg spurgte min diætist om den der nye laktosefri mælkedrik fra arla var bedre end almindelig mælk.
Hans svar var at det var den ikke (medmindre selvfølgelig at man er laktoseintolerant :-)).
Der er tilsat en anden form for sukker, så du får kun meget lidt mindre kulhydrat end i eks. minimælk.
Derudover har jeg fået at vide at den mængde minimælk der svarer til en stor caffé latte kun giver ca. 100 kcal, og ikke skulle have en særligt dårlig effekt på blodsukkeret.
Som JustMe skriver, er der delte meninger om dette, hvilket nok skyldes at nogle reagerer på det, og andre ikke, ligesom med rugbrød etc.
Derfor, hvis du rent faktisk mangler kalorier, så ville jeg da klart afprøve det glas mælk om morgenen, også evt. afprøve de forskellige fedtprocenter, og så se hvad der sker. Hvis du bliver mere sulten, eller kan mærke din krop reagere på andre måder i løbet af dagen, ville jeg droppe det igen. Hvis ikke, så har du vel fundet en løsning på dit kcal problem.

Vicky
Ih, det håber jegFingerscrossed

Det kunne være fedt med et naturligt alternativ til sukker, men ja, det er jo nok ikke noget man skal overdrive.
Hvis du finder ud af mere, så skriv det gerne, jeg vil også se om jeg kan finde yderligere om det, så skal jeg nok også give besked...

JustMe
AMK skrev:
Ifølge denne side http://nowheatnod...ternative/ har plamesukker et GI på 35 og burde derfor også være et naturlig alternativ til sukker, så længe det anvendes med måde.

I kommentarboksen skriver forfatteren desuden også at agavesirup har lavt GI.

Jeg har fundet masser af sider, der lister agavesirup som værende lavt GI, så mon ikke vi kan skrive den på listen af go-madvarer? Smile

Palmesukker koster sidst jeg tjekkede over 100 kr for 500 g...så jeg har helt skudt det ud af hovedet Grin

Mht. GI for agavesukker, kan GI-værdierne variere meget alt efter, hvilken type sirup der er testet. Nogle GI-tabeller lister også quinoa som værende i det grønne felt, mens andre lister det som værende i det røde felt. Så jeg holder mig til Walden Farms sukkerfri sirup for at være på den sikre side Smile
Fik konstateret PCO(S) d. 5. juli 2010 og venter nu den dejligste lille pige. Rose .

Vicky
Isa: Tak for svaret omkring mælk og dejligt, at få en diætists mening med ogsåThumbsup. Jeg tror, jeg vil prøve mig frem med mælken, som du foreslår, er dog lidt nervøs for, at jeg ikke kan læse min krops signaler endnu mht. det, har kun været på KISS kost i 14 dage, men det skal jeg selvfølgelig også øve mig i.

JustMe: Køber du det der Walden Farms sukkerfri sirup på den hjemmeside, du nævnte ovenfor dialife.dk?

Tytteas
Agave sirup er jo næsten rent fruktose som jo har lav GI... så ud fra det syn burde det jo være ok, at fruktose i koncentreret mængder ikke er så sundt er jo så noget helt andet Wink

Vicky
Jeg gav 80 kr. for 500 gram sukrin i sidste uge, brugte til at lave råsyltede hindbær og det smagte bare godt, så har ikke de samme oplevelser, som de af jer, der siger, at det smager forfærdeligt...

JustMe
Jeg har ganske givet bare fundet en dyr forhandler på palmesukkeret, da jeg søgte reference (da jeg selv ville købe det).

Mht. agavesirupoen, ville jeg stadig ike rigtig turde det. Fruktose er der trods alt begrænsninger for, hvor meget vi må få; ganske som med æbler og pærer, som også har lavt GI. Men hvor meget vi må få, må vel afhænge af, hvor meget kulhydrat, der så er i.

Ville jeg tro Smile

JustMe
Ja ja, rolig nu - det gør det absolut. Det gør det jo med alle kulhydrater Wink Det er jo også lige præcis, hvad jeg skriver i mit indlæg lige over dit Cool

JustMe
Med den måde du skrev til mig, var det nu engang, hvad jeg følte Smile Som så mange andre herinde, er min respons baseret på, hvad der står i mine bøger, og hvad jeg har fået at vide vedr. PCO-venlige madvarer. Da du påpeger det lave GI, skriver jeg i stedet, at jeg stadig ikke ville turde det, men at det så vel afhang af mængden, der indtages. Jeg afviser det altså ikke på noget tidspunkt kategorisk, efter jeg er blevet bekendt med det lave GI. I og med at jeg ikke har haft læst lige præcis agavesirups GI, er mit svar baseret på de almene oplysninger, jeg har fået om sirup og de varierende målinger af GI, og der har jeg på intet tidspunkt fået informationer om agavesirups tilsyneladende lave GI.

Jeg er ikke på nogen måde ude på at støde eller vildlede nogen, så du har åbenbart misforstået mine indlæg samlet set Smile
Redigeret af JustMe d. 16-09-2010 09:16

Spring til debat:
Lignende tråde
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Gravid eller ægløsning? Prøver at blive gravid 2 13-08-2014 13:57
33% fordeling eller ej Diætister /Kostvejledere 4 01-04-2014 12:00
Tabel, udregner eller andet til PCO-kost? Overvægtig med PCO 5 20-02-2014 23:16
hvis man glemmer en pille eller to? Metformin eller anden medicin 3 14-11-2013 22:04
Tålmodighed er en dyd eller?? PCO Brevkasse 4 24-09-2013 12:55
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,176