24. Juni 2017 19:20:49
Navigation
Forside

DEBATFORUM

Hvad er PCO
PCO kost
PCO artikler
PCO brevkasse
PCO historier
PCO opskrifter
Din gæst har PCO
Dokumentar om PCO

Nyheder
Linksamling
Artikler oversigt
Brugernes opskrifter

Søg
Hjælp
Hjælp til Forum
Link til pcoforum
Om PCOforum.dk
Kontakt pcoforum.dk
PCO Awareness Ribbons

Nyeste artikler
Jeg havde det på for...
En god hverdag med PCO
Jul - Marcipanroulad...
Jul - Marcipan
Jul - Brunkager
PCO Kostvejledere

Mød Majbritt
PCOforum på din mobil
Scan og få PCOforum
på din Iphone el.
Smartphone

Scan og få PCOforum på din mobil

1000 brugere
Statistik
Unikke besøg: 23027920
5765 besøg pr. dag
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
Håber på jeres hjælp :)
Putte86
Hej med jer Smile

Jeg er ny herinde, og uha hvor blev jeg glad, da jeg fandt denne side. Jeg fik for nylig konstateret PCO, og da jeg så siden, tænkte ved mig selv " Jubii, jeg er ikke alene" Smile Jeg har hygget mig med at kigge lidt på siden og læse spændende indlæg og opskrifter. Jeg har lært meget mere om PCO nu, og er ikke længere på nær så bar bund mht hvad man kan lave af mad. TAK!!! Grin

Mit spørgsmål går så på hvor meget man må spise. Jeg er normalvægtig, dyrker motion, er startet på metformin for 14 dage siden, og vil gerne være gravid. Jeg har læst bogen "Spis dig gravid" (som jeg varmt an anbefale) og været ved kostvejleder, og har fundet ud af jeg skal spise 33% af hhv kulhydrat, protein og fedt.... Skal skære ned i kulhydrater og skrue op for fedt og protein.

Men når det så er gjort, må jeg så spise til jeg ikke kan mere, eller er det kun én portion? Må jeg feks. godt få 2 x rugbrød med ost, skinke og spejlæg til morgenmad eller kun 1? Hvad spiser i af kuldydrater? - jeg har fundet perlebyg som erstatning for ris, men hvad erstatter i kartofler og pasta med? (hvis det kan lade sig gøre) Hvis jeg bager PCO-venligt brød, må jeg så spise det så tit jeg har lyst? Og er det ved hvert måltid i får 33% af hver??

Ser frem til at høre om jeres erfaringer... Smile

Godt nytår Smile

Kh Putte86
K: Let grad PCO. M: Nedsat sædkvalitet.
Smed p-pillerne marts 2010.
Maj/juni: IUI-h: Negativ
Juni/juli: IVF/ICSI: bp 8/7: For lavt hcg - så det bliver ikke til noget Cry

Håber det snart er vores tur Fingerscrossed

Putte86
KrisB skrev:
Hej Putte

Velkommen til Smile

Som hovedregel gælder stadig at alt, hvad der kommer ind, skal forbrændes. Så hvis du spiser flere portioner, så skal der ydes en større indsats for at forbrænde mængden af brændstof.

En normalvægtigt dansk kvinde har som udgangspunkt brug for 2000 kcal dagligt, undtagelser hertil vil forekomme. Til hovedmåltid skal du have ca. 600 kcal og det resterende er så til mellemmåltider. Den viden ville jeg umiddelbart mene, at du skulle have fået fra din kostvejleder.

Rugbrød er ikke ubetinget godt, så derfor nøjes jeg med en skive til hvert måltid og max to skiver dagligt. Husk at PCO venligt brød også indeholder kulhydrater.

Jeg ville nok gå min kostvejleder lidt på klingen med spørgsmålene, dem burde den pågældende have kunne svare på, og i have fastlagt i forbindelse med din konsultation. Jeg fik i hvert fald angivet hvor meget og hvornår hos min kostvejleder i sin tid.

Håber du finder svar på dine spørgsmål.

Kh Kris

Hej Kris.

Tak skal du have Smile

Jeg havde slet ikke lige tænkt på, at den stadig gælder, at hvad der kommer ind, skal forbrændes... Men selvfølgelig! Og det fik jeg egentlig også af vide af kostvejlederen, og også det med antal kalorier. Havde jeg bare ikke lige tænkt på..! Mht PCO-venlig brød, havde jeg aldrig hørt om det før, og blev simpelthen så lykkelig da jeg så det, at jeg blev nødt til at skynde mig at spørge Wink Men du har nok ret i jeg lige skal have fat i min kostvejleder igen, og så høre hende med alle de spørgsmål, der er kommet op efter sidste samtale. Hun er heldigvis en sød og hjælpsom vejleder Smile

Tak for svaret Smile

Kh Putte

Putte86
BKL skrev:
Ellers vil jeg anvefale dig at læse Spis dig gravid og bruge skemaet der som udgangspunkt for mængder.

Og ellers forsøge dig med Madlog på nettet!

"Spis dig gravid" er læst Wink -men vil lige kigge en ekstra gang på skemaet.
Kender ikke "madlog"... det vil jeg bestemt se nærmere på.

Tak for svar Smile

Putte86
KrisB skrev:
Putte86 skrev:

Det lyder godt, det ville også undre mig meget, hvis den del med antal kcal ikke var med hos en kostvejleder Grin

Som hovedregel ville jeg "nøjes" med 3 hovedmåltider og 3 mellemmåltider på en dag, max 2 stk frugt dagligt og helst ikke de søde (gerne æbler, pærer), max 2 stk rugbrød, flest protein og fedt (sund fedt fra fx nødder). Hvis du lever efter kosten til dagligt og gør det rimelig strikst, så kan du godt tillade dig at spise udenfor "kasserne" en enkelt gang eller to om måneden.

Det hele virkede så forvirrende på mig i starten, og jeg ville egentlig have ønsket, at jeg havde lavet et overblik noget før (www.nogoliste.blogspot.com - opdateres gerne med ny viden). Jeg synes dog, at det bliver nemmere med tiden. Pasta kan godt nydes med fx fuldkorns/rugpasta (vi ynder at lave lasagne med meget kød, 2 lag pastaplader, masser af ost og lidt bechamelsovs fra karoline). Ellers så er der rigtig mange opskrifter herinde og på www.pcoliv.dk.

God kamp Grin

Det du har skrevet der, er et rigtig godt udgangspunkt synes jeg Smile Og rigtig rart at høre man godt kan spise uden for "kasserne", hvis man ellers er dygtig. Ved du om det går meget udover insulinen, hvis man gør det?

Lige nu synes jeg også det er vildt forvirrende, og jeg savner nemlig lige præcis overblik, for pludselig skal der laves om på det hele. Så det er rigtig rart at vide det bliver nemmere med tiden. Det har vi også snakket om herhjemme... At vi bare skal ind i rutinerne med hvad med kan lave og købe og sådan. Lasagne har altid været en af mine yndlingsretter, så den skal helt sikkert laves!! Smile Og tror bestemt ikke den bliver dårligere af at der kommer mere kød og ost Wink

Tusind tak. Vi har mod på det Grin

KRN
Hej Putte

Jeg har selv læst bogen "spis dig gravid" og spist efter den i en periode. Dog havde jeg selv svært ved at forstå hvor stor en mængde kulhydrat vi måtte indtage.

Jeg læste derfor en række engelske bøger om pco for at sammenligne forskningen og anbefalingerne. Som hovedregel siger bøgerne nogenlunde det samme, spis kost med lavt GI, undgå sukker, kartofler, hvidt brød, pasta osv.
Men, jeg fandt frem til noget som virkelig har lettet det for mig. Det er vigtigt at den mængde kulhydrat du indtager ikke overstiger det niveau som kroppen kan bruge - for ellers stiger din insulin produktion. Den mængde kulhydrat kroppen kan forbrænde er 30 g ren kulhydrat på to timer. Dvs. hvis du kigger på varedeklarationen på et solsikke rugbrød fra netto står der, at brødet indeholder 33 g kulhydrat pr. 100 gram - dermed må du spise lidt under 100 g i et måltid. Det er blot vigtigt, at der hver gang går min to timer imellem før du igen indtager kulhydrat. Som du allerede har nævnt, skal al kulhydrat selvfølgelig indtages sammen med noget proteinrigt.. Smile

Du må gerne indtage fuldkorns pasta og som erstatning for kartofler kan du prøve jordskokker. De smager fint hvis de bages i ovnen med lidt olie henover.

Putte86
Halløj Smile

Fedt, at du har læst nogle engelske bøger om det. Og super lækkert du har fundet frem til det med kulhydraterne... Det er bestemt noget, der gør det hele lidt nemmere, så tak Grin
Igår fik vi rugpasta med kødsovs. -og det var vlidt lækkert! Vi snakkede om, at til trods for det var så groft som det var, kunne vi faktisk bedre lide det, end almindelig fuldkornspasta. Så det kan jeg varmt anbefale. Det er lidt dyrere, men rigtig lækkert Smile
Jordskokker er en rodfrugt, ikke? Jeg fik nemlig af vide af min kostvejleder jeg ikke må spise rodfrugter Sad Men tak for tippet alligevel!!
Redigeret af hult d. 08-01-2011 19:34

KRN
Godt du kunne bruge det, jeg synes nemlig også det har lettet processen for mig Smile
Okay, rugpasta har jeg aldrig prøvet men det kan være jeg skal prøve det!
Jeg ved ikke om jordskokker defineres som en rodfrugt, men det er rigtigt at du ikke må spise rodfrugter. Men jordskokker har et meget lavt glykæmisk indeks, det ligger kun på 35, så derfor er den ok. Min diætist har givet grønt lys for den ihvertfald Smile Pastinakker eks. har et GI på 97 og er stort set ligeså "slemt" som en kartoffel...

KRN
Du kan bruge fødevaredatabanken til at slå diverse fødevarer op for at finde frem til hvor mange gram kulhydrat varen indeholder pr. 100 gram (altså de fødevarer som ikke var en varedeklaration hvor det står) - så du kan regne ud hvilken mængde du må indtage.

Jeg spiser ca. de 30 gram kulhydrat til hovedmåltiderne og så et mindre niveau til mellemmåltiderne. Fordi selvom den mængde er tilladt er det stadig fordelagtigt at minimere indtaget for at pco'en går væk hurtigst muligt Smile

Putte86
KN88 skrev:
Godt du kunne bruge det, jeg synes nemlig også det har lettet processen for mig Smile
Okay, rugpasta har jeg aldrig prøvet men det kan være jeg skal prøve det!
Jeg ved ikke om jordskokker defineres som en rodfrugt, men det er rigtigt at du ikke må spise rodfrugter. Men jordskokker har et meget lavt glykæmisk indeks, det ligger kun på 35, så derfor er den ok. Min diætist har givet grønt lys for den ihvertfald Smile Pastinakker eks. har et GI på 97 og er stort set ligeså "slemt" som en kartoffel...

Det synes jeg helt sikkert du skal prøve Smile Super dejligt den har så lavt et GI, for jeg savner sgu noget, der kan erstatte kartoflen - ovnkartofler specielt!! Så måden du laver dem på skal helt sikkert prøves Smile

Og mange tak for ideen med fødevaredatabanken. Det tror jeg bestemt også godt kan hjælpe i den her nye måde at leve på Smile Jeg synes sgu ærlig talt godt det kan være lidt svært, men sådan er det vel altid i starten med noget nyt Wink

KRN
Ja, jeg synes også det var lidt uoverkommeligt i starten.. Men information, inspiration og tid hjælper Smile Det tager lige lidt tid at vænne sig til...

Spring til debat:
Lignende tråde
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
HJÆLP !!! PCO Brevkasse 3 01-12-2014 13:37
Hjælp med kiss kost ??? Kost og motion 6 17-01-2014 11:45
PCOS- Ingen hjælp:( PCO Brevkasse 2 13-01-2014 07:53
Håber jeg når det<3 en lille julegave til jul Prøver at blive gravid 1 11-12-2013 19:48
Hjælp til gode råd Prøver at blive gravid 1 22-11-2013 00:48
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,176