27. Februar 2020 21:24:33
Navigation
Forside

DEBATFORUM

Hvad er PCO
PCO kost
PCO artikler
PCO brevkasse
PCO historier
PCO opskrifter
Din gæst har PCO
Dokumentar om PCO

Nyheder
Linksamling
Artikler oversigt
Brugernes opskrifter

Søg
Hjælp
Hjælp til Forum
Link til pcoforum
Om PCOforum.dk
Kontakt pcoforum.dk
PCO Awareness Ribbons

Nyeste artikler
Jeg havde det på for...
En god hverdag med PCO
Jul - Marcipanroulad...
Jul - Marcipan
Jul - Brunkager
PCO Kostvejledere

Mød Majbritt
PCOforum på din mobil
Scan og få PCOforum
på din Iphone el.
Smartphone

Scan og få PCOforum på din mobil

1000 brugere
Statistik
Unikke besøg: 29182452
5870 besøg pr. dag
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
SUND BASE - fattig på kulhydrat, rig på smag
Hovgaard
Har i et tidligere indlæg omtalt 'SUND BASE - fattig på kulhydrat, rig på smag' på baggrund af en artikel i ALT for damerne.

Jeg har lige været nede og købe bogen - og den kan KUN bebefales :-) Bogen er skrevet af Mai-Britt Andreasen som har en professionsbachelor i ernæring og sundhed, hun har PCOS.
I bogen beskriver hun PCO(S), insulinresistens, kostens betydning på PCO, hendes konstatering af PCOS og omkring GI :-) Den 'teorektiske' del fylder ikke meget -men man får en kort introduktion til de forskellige emner :-) De efterfølgende ca 200 sider er fyldt med lækre opskrifter (incl billeder!).
Der er få opskrifter som indeholder ting som honning og fuldkornsrasp, hvilket jeg personligt ikke selv spiser. Det omtalte kamut mel er også i nogen af opskrifterne, hvilket jeg aldrig har fundet ud af om er PCO-venligt?
Men mangler man inspitation kan den KUN anbefales - kostede 250 kr hos BOG & IDE og eller kan den sikkert lånes på bib :-)
Redigeret af Hovgaard d. 07-01-2011 05:02

Hovgaard
Har skrevet til forfatteren omkring kamutmel og honning - da jeg var lidt forvirret over de ingredienser i en 'pco-kogekog'. Her er svaret:

Hvad angår kamut, så er det korrekt, at fiberindholdet er lavere end almindeligt hvede. Til gengæld er proteinindholdet højere, som du kan se på denne pjece fra Aurion (http://www.aurion.dk/documents/00009.pdf). Så et højere proteinindhold og et mindre samlet kulhydratindhold er med til at sænke GI-værdien i forhold til almindeligt hvede. At jeg ikke har GI-værdien med i bogen hænger sammen med, at jeg simpelthen ikke kender den, men alle de kilder, jeg har fundet frem til kalder den for "lavglykæmisk". I mine beregninger har jeg anvendt værdien 55, men det er udelukkende for at være på den sikre side, så brødets samlede GI-værdi i al fald ikke bliver større, end det jeg har skrevet. Giver det mening? Håber at Universitetet i Sidney har fundet svar inden næste bog udkommer.

Når vi snakker om Honning, så er det korrrekt, at i ren rå form er det bestemt ikke PCO-venligt, men der er så mange andre gode kvaliteter ved honning (vitaminer og mineraler - og også lidt protein, om end det er meget lidt), så jeg bruger det i ny og næ, hvis resten af retten ellers er "fed" og proteinrig nok, og den lige trænger til lidt sødme. Personligt er jeg ikke så meget for at bruge sødestoffer - pånær i min sodavand, når jeg engang imellem drikker det - så derfor er honning et langt sundere alternativ end ren sukker. Ville heller aldrig bruge sirup - med mindre det er agavesirup (fra en kaktus), men det er stadig omdiskuteret, hvorvidt de sukkerarter, der er i denne specifikke sirup, er bedre end andre - sådan rent blodsukkermæssigt. Derfor har jeg ikke nævnt den mulighed i bogen.

Hver ret har tilføjet det samlet GI, hvilket giver lidt mere mening, hvis man har den viden under teksten om kamutmel :-)

Hovgaard
Det er ikke bogen som følger med ALT for damerne! Det er bogen som bliver omtalt i en artikle..!?
Den bog indeholder retter med lavt GI - og indledningen er om PCO.. Så at kalde den ikke pco-venlig forstår jeg ikke..!? Jeg spiser heller ikke selv honning og fuldkornsrasp - men det er få retter som indeholder det - og personligt vil jeg bare bruge sødemiddel i stedet for honning. Og synes også det er en smagssag - der jo også stor forskel på om folk spiser m&m´s eller ej.....

Hovgaard
Okay, jeg blev lige en smule forvirret over den melding - Så skulle jeg have sovet under al undervisningen/vejledningen omkring PCO! :-)
Ja, kogekogen som følger med er bestemt ikke PCO venlig :-( Det skrev jeg vist også i indlægget omkring artiklen..?! Jeg købte også bladet for at få den kogebog - køber ellers aldrig sådanne blade! Så jeg blev også pænt skuffet! Men så faldt jeg over en artikkel, da der stod havregryn ikke var godt at spise.. Nærmest regl nr 1 man lærer, når man har fået konstateret PCO! Dette fik mig til at læse resten af artiklen - og på den måde førte mig til bogen.. Så lidt kom der ud af 'fejlkøbet' :-)
I artiklen omkring 'Sund Base - fattig på kulhydrat, rig på smag' bliver PCO heller ikke nævnt, desværre.. Tænker det ikke ville sælge så godt og sikkert kræve for meget plads at forklare ordret PCO..?! - Så jeg blev glædeligt overrasket, da jeg slog op i bogen og så ordret PCO nævnt flere gange.
Og ja, den fortjener et kig inden evt kritik.. Der er så lidt litteratur omkring pco/opskrifter - Så dejligt der er kommer noget - også selvom det er fra en endnu udkendt 'fortatter' :-)
Redigeret af Hovgaard d. 08-01-2011 19:33

White Bird
Jeg har lige købt bogen "Sund base" i dag. Glæder mig til at læse den. Efter en hurtig bladring ser der ud til at være mange spændende opskrifter i.

Vivian
hvad er det der GI Confused
puh, jeg synes der er så mange fremmedord at jeg tvivler på, at jeg nogensinde får et forståeligt indblik i, hvad og hvorfor dit og dat ikke må spises...
Jeg er 38 år,
er 169 høj,
vejer 69,6 kg ~ nu 66,7
har BMI på 24,4 ~ nu 23,4
fedtprocent på 30,1
mavemål (navle) på 94 cm. ~ nu 92,5 cm.
Skal tabe 10 kg. ~ mangler 6,8 kg

Vivian
KrisB skrev:

GI=Glykemisk indeks, det siger noget om sukkermængden i maden. Jeg har langt fra det samlede overblik, og det får jeg nok aldrig, men jeg kan leve med den viden, som jeg har nu.

Ok tak for hurtigt svar Smile
men hvad må det der GI tal så ligge på? Under 50? eller under 30 pr. 100 gr. eller hvad kigger I efter?

Glæder mig til jeg ved lige så meget som jer, hihih
Jeg er 38 år,
er 169 høj,
vejer 69,6 kg ~ nu 66,7
har BMI på 24,4 ~ nu 23,4
fedtprocent på 30,1
mavemål (navle) på 94 cm. ~ nu 92,5 cm.
Skal tabe 10 kg. ~ mangler 6,8 kg

Spring til debat:
Lignende tråde
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Reagerer på kulhydrat ??? PCO Brevkasse 2 04-03-2013 13:08
En sund og rask dreng :) Er blevet gravid 12 14-12-2012 12:35
Nyt håb, et tværfagligt samarbejde for optimering af sund fertilitet på naturlig vis. Alternativ behandling 1 12-06-2012 17:15
forvirret omkring kulhydrat Kan jeg godt spise...? 5 29-07-2011 16:40
Sund Base på Facebook Diverse - PCO 2 26-04-2011 17:31
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0