21. November 2017 18:15:35
Navigation
Forside

DEBATFORUM

Hvad er PCO
PCO kost
PCO artikler
PCO brevkasse
PCO historier
PCO opskrifter
Din gæst har PCO
Dokumentar om PCO

Nyheder
Linksamling
Artikler oversigt
Brugernes opskrifter

Søg
Hjælp
Hjælp til Forum
Link til pcoforum
Om PCOforum.dk
Kontakt pcoforum.dk
PCO Awareness Ribbons

Nyeste artikler
Jeg havde det på for...
En god hverdag med PCO
Jul - Marcipanroulad...
Jul - Marcipan
Jul - Brunkager
PCO Kostvejledere

Mød Majbritt
PCOforum på din mobil
Scan og få PCOforum
på din Iphone el.
Smartphone

Scan og få PCOforum på din mobil

1000 brugere
Statistik
Unikke besøg: 24474012
5905 besøg pr. dag
Se indlæg
PCO forum - for kvinder med PCO » Fertilitetsbehandling/graviditet » Prøver at blive gravid
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
"Økomåden" eller den kunstige?
Fru Viborg
Kære piger.

Jeg har brug for et par råd og skal prøve at gøre det kort:
Jeg har taget p-piller siden jeg var 18. Stoppede i efteråret 2008 pga. kraftig hovedpine. Fik konstateret PCO i maj 2009 pga. manglende menstruation. Gik igang med KISS-kost i januar 2010 for at se, om det ville gøre en forskel. Det var ikke med henblik på at blive gravid, men det virkede. Havde regelmæssig menstruation (32-35 dg. imellem) hele foråret og sommeren. Efter august "syndede" jeg vist for meget og regelmæssig cyklus røg sig en tur. Derfor kom jeg på p-piller igen for at rette op på min hormonbalance.
Nu vil vi frygteligt gerne være forældre, så jeg er startet på KISS-kur igen. Det var egentlig min mening at stoppe med p-piller snart og prøve "økomåden", for kuren virkede jo sidst. Jeg går nemlig ud fra at rimelig regelmæssig mens = chance for graviditet?
Min læge har dog sendt en henvisning til gynækologen, som opdagede min PCO, så nu venter jeg på en tid fra hende. Min egen læge synes, at jeg skal fortsætte med p-piller, indtil jeg er blevet undersøgt af gynækologen igen, da det jo er nemmest at gå direkte fra p-piller i hormonbehandling, hvis det bliver aktuelt. Jeg har indtryk af, at det er fordi, min læge ikke har den store fidus til KISS-kosten.
Nu er mit spørgsmål til jer erfarne PCO'ere så: Hvad ville I gøre? Droppe p-pillerne og prøve selv? Eller vente på at blive undersøgt og scannet hos gynækologen og høre hendes mening? I princippet aner jeg jo ikke, hvor slemt det står til med min PCO. Jeg tror dog ikke, at jeg er et særligt slemt tilfælde. Er normalvægtig og har ikke voldsomt mange symptomer på sygdommen.
Pyha, det blev alligevel lidt langt Wink Jeg håber, at I vil tage jer tid til at komme med jeres mening?
Konstateret PCO i maj 2009.
Gode resultater med KISS-kost i 2010, men ikke gravid.
Forsøgte først med hormonbehandling og hjemmerul:
1. forsøg april 2011: Biokemisk
2. forsøg juni 2011: Negativ

Sommerpause: Spontan gravid - SA uge 5+3

2 x mislykkede IUI (oktober/november 2011)
1 x IVF kort marts 2012: Biokemisk
1 x IVF kort oktober 2012: Biokemisk
1 x IVF kort november 2012: Overstimulering og positiv graviditetstest i december - vi skal have TVILLINGER i august Smile

Forsøm ikke den lille lykke, mens du venter på den store.

desiree
Hej.
Jeg synes også bestemt at du skal prøve at droppe p-pillerne og når tiden kommer til at du skal hos gynækolog, kommer der et mere realistisk billede af dine ovarier, uden hormonpåvirkning udefra. Jeg selv fortryder at jeg ikke blev vejledt, da jeg fik at vide at jeg havde pco. At min daværende gynækolog ikke vejledte mig, men sendte mig hurtigt ud af døren med en pjece, hvor der stod noget omkring fertilitetsbehandling... Jeg græd i 2 uger, da jeg intet vidste om pcos.

Fru Viborg
Jamen, så følger jeg min mavefornemmelse: Økomåden it is. Det var også det, jeg hældte mest til, men det er rart lige at få det bekræftet af nogle med erfaring.
@BKL: Jeg har fundet ud af, at det er Yasmin, der giver mig hovedpine. Nu tager jeg Harmonette, og dem har jeg heldigvis ingen problemer med. Desværre er de jo så ikke lige så gode at tage for os med PCO, men nu er der også kun tre piller tilbage - så stopper jeg.

1 x IVF kort november 2012: Overstimulering og positiv graviditetstest i december - vi skal have TVILLINGER i august Smile

jess4780
altså nu var vi til gynækologen i torsdags og der blev jeg skannet. helt uventet var min pco på højre side væk, så det var virkelig en god ting at få afvide. men derudover snakkede vi med gynækologen som kom med nogle forslag. udover stoppe med rygning og igang med pco kosten igen for mere vægttab så skal vi have 1 omgang inseminering inden det begynder koste noget pr 1 marts. hvis det ikke lykkes skal jeg så igennem den der røngent halløj som viser om der er gennemgang i æggelederne .. hvis der så er gennemgang kom hun med en rigtig god ide da vi ikke har særlig mange penge. at vi kunne da selv betale for hormonerne ( som man jo skal ) også komme ind og blive skannet og få ægløsningssprøjten når tid er. også simpelthen for at spare penge på inseminering så kunne vi prøve derhjemme men stadig være inde over klinikken hvis du forstår?? det syntes vi lød som en kanon god ide. for så er vi sikre på at der er ægløsning og hvornår men at vi prøver derhjemme godt nok på hormonerne... i min situation med en mand på snart 35 syntes vi det er den bedste løsning hun kom med. da vi så er helt sikre på der er ægløsning når vi jo så også prøver herhjemme....
mit største ønske er at få drømmebarnet med min dejlige mand Grin
startet på stines kost d. 4 januar 2010 og har indtil videre tabt 13 kg og mangler 17 kg. lang vej men selvtilliden er fortrinsvis i top Grin

jess4780
ja det er rigtigt dejligt... nu skal jeg bare kvitte smøgerne helt og igang med pco kosten igen så jeg kan tabe mig og give en forhåbentligt bedre chance for graviditet
startet på stines kost d. 4 januar 2010 og har indtil videre tabt 13 kg og mangler 17 kg. lang vej men selvtilliden er fortrinsvis i top Grin

Hanne123
Jeg vil tilslutte mig - prøv med økomåden først.
Mit forløb minder om dit, og jeg er blevet gravid uden hormon-stimulation men med kostomlægning mm.

Smile Hanne

http://www.GreveAlternativ.dk
jess4780
hej hanne
ja økomåden er meget god men lige i vores tilfælle så syntes vi det er den beste løsning.

Hanne123
Hej Jess4780

Mit svar var til fru Viborg som åbnede debatten. Jeg kan sagtens se, efter at have læst dit svar, at det er den bedste løsning for jer at fortsætte i behandling Smile

Det jeg studsede over i fru Viborgs indlæg var
Min egen læge synes, at jeg skal fortsætte med p-piller, indtil jeg er blevet undersøgt af gynækologen igen, da det jo er nemmest at gå direkte fra p-piller i hormonbehandling, hvis det bliver aktuelt. Jeg har indtryk af, at det er fordi, min læge ikke har den store fidus til KISS-kosten.

Jeg syntes det lyder som lægen på forhånd har sendt dem direkte videre i fertilitetsbehandling.

http://www.GreveAlternativ.dk
Anita
tja... nu har jeg stået i begge situationer sådan ca da !! var for 10 år siden i behandling, var allerede dengang svært overvægtig, fik at vide at jeg ikke måtte ændre på min vægt da det kunne have negativ virkning. Efter et par behandlingsforløb som alle var gået helt galt af den ene eller anden årsag, fik jeg p piller ( husker faktisk ikke hvilke) for at holde min mens igang og for at sikre at slimhinden blev skiftet ud i den mdr vi skulle holde pause.
Jeg endte med at blive gravid efter 7 forsøg !! hvor jeg havde trodset lægernes ordrer og tabt 12 kg mellem forsøg nr 6 og 7.
Så gik der lige 7 år hvor ja tiden gik bare og efter en svær graviditet og fødsel var det ligesom ikke flere børn der var på programmet. I nov 09 begyndte jeg at spise efter KISS, kiloene raslede af.... fik mens for første gang i 4 år og 2 mdr regelmæssigt. bed ikke mærke i at jeg ikke havde fået mens igen, var jo vant til det kom lidt som vinden blæser.... meeen såeeeh ja for første gang i mit liv virkede graviditets testen altså ihvertfald var der 2 streger !! Det skal lige siges at min mand var erklæret 95% steril og jeg selv 90% ( tror ikke man bruger % mere !) vi har begge levet eftet KISS, min man er normal til undervægtig og jeg var svært overvægtig.... men nu om ikke normal så tæt på :-)
Men helt uden at have villet og efter 13 år uden prævention er jeg nu Højgravid !
Jeg vil da HELT klart tage chancen ØKO rul - du kan hurtigt nok blive fyldt med medicin osv. Selvom din gyn måske siger noget andet.... såeeehh ville jeg nu tage chancen.... er MANGE som har haft stort success med kiss og Hjemmerul men det er IKKE nogen mirakel kur !!!

Fru Viborg
Dejligt at høre, at der er så mange, der har gode erfaringer med kostomlægningen. Det skal helt sikkert prøves.
Nu tænker jeg så: Hvad med Metformin. Jeg kan jo læse i Spis dig Gravid, at man oftere oplever svangerskabsforgiftning, ufrivillig abort, graviditetssukkersyge osv. osv., når man har PCO. Det er jo lige før, man kan blive helt bekymret allerede inden, man bliver gravid. Det er da også urimeligt, at man ikke blot skal kæmpe for at blive gravid, man risikerer også at miste det igen. Men giver man Metformin for at undgå de risici, eller bruger man det kun hos dem, som vil tabe sig?
@KrisB: Jeg håber bestemt også, at vi er nogen af de heldige, som ikke skal kæmpe i årevis, og tro mig: Jeg skal nok holde jer opdaterede Smile

M_83
Jeg har lagt min kost om og får samtidigt metformin. Metforminen hjælper sammen med den pco-venlige kost med at holde mit blodsukker stabilt - og nedsætter derved behovet for insulin - hvilket forhåbentligt vil hjælpe mig med at få en regelmæssig cyklus, og dermed forhåbentligt også ægløsning... Fingerscrossed

Jeg har dog kun fulgt den pco-venlige kost og taget metforminen siden den 10/12, så det er stadig ret nyt, men havde mens i sidste uge (en cyklus på ca. 3½ måned), så jeg tror på at det virkerSmile

Hvis du tidligere har haft succes med at få en regelmæssig cyklus alene med kostomlægningen, så vil jeg anbefale dig at forsøge uden metforminen. Den har, så vidt jeg har forstået, ikke anden funktion end at hjælpe med holde blodsukkeret stabilt. Og som KrisB skriver, så vil du kunne fortsætte den pco-venlige kost under en graviditet, hvilket bør nedsætte risikoen for abort. Hvis du i stedet starter op på metforminen, så skal denne trappes ned under en graviditet, og det er der vist også risisi ved...Sad

Og derudover har metformin en masse trælse bivirkninger, bl.a. kvalme, madlede, osv., så det er bestemt at foretrække, hvis det kan undgås! Held og lykkeFingerscrossed
Redigeret af M_83 d. 20-01-2011 22:34
Gravid efter første forsøg med hormoner + hjemmerul Grin

16/8: Hjerteblink ved scanning - vi venter tvillingerGrin
9/9: Veloverstået NF scanning med fin besked Smile
5/10: Første besøg ved jordmoder
28/10: Veloverstået MD scanning med fin besked Smile
10/11: Andet besøg ved jordmoder.

Spring til debat:
Lignende tråde
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Gravid eller ægløsning? Prøver at blive gravid 2 13-08-2014 13:57
"Vis bare arme" PCO Brevkasse 2 07-05-2014 22:36