21. November 2017 18:11:18
Navigation
Forside

DEBATFORUM

Hvad er PCO
PCO kost
PCO artikler
PCO brevkasse
PCO historier
PCO opskrifter
Din gæst har PCO
Dokumentar om PCO

Nyheder
Linksamling
Artikler oversigt
Brugernes opskrifter

Søg
Hjælp
Hjælp til Forum
Link til pcoforum
Om PCOforum.dk
Kontakt pcoforum.dk
PCO Awareness Ribbons

Nyeste artikler
Jeg havde det på for...
En god hverdag med PCO
Jul - Marcipanroulad...
Jul - Marcipan
Jul - Brunkager
PCO Kostvejledere





Mød Majbritt
PCOforum på din mobil
Scan og få PCOforum
på din Iphone el.
Smartphone

Scan og få PCOforum på din mobil

1000 brugere
Statistik
Unikke besøg: 24473373
5905 besøg pr. dag
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
Motion - nogen forslag til hvad og hvor tit?
AnneCharlotte
Jeg er ny i dette forum, og har egentlig aldrig delt bekymringer eller erfaringer med andre PCO kvinder - selvom jeg har har rigeligt at begge dele. Til gengæld har blev jeg allerede diagnosticeret som 19 årig og er 44, så jeg har altså haft 25 år i moderat tavshed Cry
Jeg kæmper med alt eller intet mentaliteten, og vil meget gerne have Jeres erfaringer hvad angår motion, både hvilken form og hvilken form for intensitet. Vi ved jo selvfølgelig godt, at motionen skal være en del af vores hverdag som PCO'ere, men hvad virker for Jer? Sidste omgang desperate motionsanfald var ugentligt 3 x løb af 1/2 time og 3 x interval-motionsvideo, oveni hver dag en god omgang powerhoop. Jeg tror, jeg 'overgør' det. I bund og grund bliver jeg hurtig kørt ned af det, dels fordi jeg synes motionsformerne er kedelige og ensomme - og fordi jeg måske overdriver. Ender i stedet med ondt i ryggen og modløshed, før jeg sluttelig helt opgiver. Så bliver det ikke til andet end en daglig gåtur....
Forslag til sjove motionsformer, eventuelle vejledere, hvor megen motion og hvilken????
 
hult
Hej AnneCharlotte og velkommen til Smile

Jeg selv går.... og går og går - jeg har så også hund så det er ikke så ensomt og man møder en masse mennesker på sine ture. Og så cykler jeg også noget, ikke nogen bestemt distance, men når jeg skal noget i nærheden. Har også en fin kondicykel.... men den støver jeg mest af! Og så bruger jeg meget tid i haven, ved havearbejde får man også rørt sig en del.

Jeg kan ikke holde til de gængse motionsformer, bliver simpelthen slidt op og får ondt allevegne, især netop i ryggen og så i benmusklerne, mine benmuskler er de værste at slås med, de gider simpelthen ikke "tage imod" og kramper og bliver ømme og hårde og føles som bundgarnspæle, som man sagde i vores tidsalder Wink

Svend Lindenberg har sagt at det er fint, bare man får rørt sig - det er altid bedre end ingenting og at man risikere for mange skader hvis man dyrker for hård motion. Jeg har i mine yngre dage dyrket vildt meget badminton, ville nok falde omkringkuld hvis jeg prøvede det i dag. Bare husk, lidt har også ret og kan faktisk give en hel del.

Håber du finder noget der lige passer dig Smile
 
http://www.hultshome.dk
Esther
Hej AnneCharlotte Hug

Du skriver at motionsformerne er kedelige og ensomme, så hvad med at prøve noget holdtræning? Jeg går selv i Fitness.dk, og der er masser af hold at vælge imellem, på den måde kan hver uge blive forskellig motionsmæssigt, og man keder sig ikke Smile
Men det vigtigste er ikke om du får trænet lige præcis tre timer om ugen eller lignende, det vigtigste er at det er sjovt så du gider at komme igen, hvad med mavedans? Eller karate, eller ridning?? Jeg har selv prøvet et væld af motionsformer før jeg fandt den jeg elsker (Jeg vil helst træne alene, så jeg styrketræner efter et program jeg har fået lavet af en træningsinstruktør, men der var en gang hvor jeg elskede at løbe; det hader jeg nu Pfft) Har du en cykel? Jeg købte en for et år siden for at kunne hyggecykle en varm sommerdag, og cykle de fire kilometer der er til mit studie; så får jeg også lidt ekstra motion der Angel
Så ud og prøv noget af, til du finder lige præcis den motionsform som DU elsker Smile
 
AnneCharlotte
Hej Hult og tak for det hurtige svar Smile

Grin at støve cykler af er vist også motion...
Godt at vide, at gåturene også har resultater - og ikke kun på humøret...Jeg bor et smukt sted, ned til Øhavsstien på Sydfyn, så gåturene er en oplagt og brugt mulighed. Har også have og elsker faktisk havearbejde. Synes bare jeg mangler mere - og gerne social - motion.
Men er gåture og havearbejde nok, når man nu gerne vil hjælpe sig selv til bedre insulin/hormon status???
 
AnneCharlotte
Hej Esther Smile

Hvor er det vidunderlig, jeg skriver, og så kommer der svar!!

Gik i motionscenter - FitnessDK - i fem år og blev for et par år siden pludselige så træt af det, at jeg holdt op igen. Jeg tror, det måske ville være bedre for mig med holdsport, hvor holdet er konstant og ikke evigt skiftende, som det jo er i et motionscenter. Har overvejet en kampsport... vil undersøge mulighederne igen (der er ikke overvældende muligheder på Sydfyn) , for jeg trænger i den grad til noget, der også er sjovt...
Og ja, det er nemlig rigtigt, man bliver kun ved, når man finder noget, man elsker Smile
 
CSM
Hej AnneCharlotte.

Jeg har fået besked på at styrketræne af min fertilitetsjordmor. Vi PCO´er skal træne musklerne frem for konditionstræning, da vores muskler især i benene ikke kan føle insulinet og derfor overproducerer vi det. Så ved at træne musklerne så kan vi øge følsomheden overfor insulinet. På de 2 uger hvor jeg har styrketrænet kan jeg faktisk allerede mærke en forskel, sukkertrængen er halvveret og jeg har det bare generalt bedre. Nu træner jeg også sammen med kæresten så det gør det lidt sjovere, men ellers så går jeg også til zumba en gang om ugen, det kan jeg klart anbefale selvom det ikke træner musklerne så meget som det træner konditionen, men det er skide skægt Grin

Ved ikke lige om du kan bruge mit indlæg til noget, ville bare lige vidergive mine erfaringer og ønske dig alt held og lykke med træningen.
Kontanteret PCO November 2009og startede i fertilitsbehandling. Normalvægtig. 5 iui alle negative. 1 ivf afventer svar om jeg er gravid udenfor livmoderen d. 18/6-2012.
 
AnneCharlotte
Hej Channe
Dejligt du skriver Smile
Ok, benene, det var jeg ikke klar over - det vil jeg tage med ind i mine overvejelser. Jeg synes også, jeg har det bedre, når jeg træner, men det er bare svært at blive ved med det, når jeg gør det alene alene alene. Og den umiddelbare effekt forsvinder i overdrivelsen - så kommer skavankerne i stedet, og træningen antager tvangsmæssig karakter for til slut at hænge mig langt ud af halsen (=så stopper jeg).
Zumba er skønt, du har ret Smile
 
CSM
Jeg skal ikke kunne sige om det er rigtigt, det med benene, det var bare den besked jeg fik af min fertilitsjordmor Smile

Ja, forstår dig udenmærked, for hvis det ikke var fordi kæresten trænede, så kom jeg aldrig derned af mig selv. Har du ikke en god veninde eller hive manden med ned i træningscenteret? Det også vigtigt at du passer på dig selv, som du skriver så bliver det af tvangsmæssig karakter og ikke af lyst, hvad hvis du fik lagt en træningsplan og kun må holde dig til den, så du ikke får overdrevet træningen?
Kontanteret PCO November 2009og startede i fertilitsbehandling. Normalvægtig. 5 iui alle negative. 1 ivf afventer svar om jeg er gravid udenfor livmoderen d. 18/6-2012.
 
Randi
Jeg synes lige nu at det er rigtig fedt at svømme om morgnen, det er som om både jeg og mine muskler vågner og så er dagens motion også klaret. Så er alt anden bevægelse bare bonus. Lige til dig fra Sydfyn der er sommer Zumba i Tvad hallen i morgen onsdag fra 17-18 og hver onsdag - kom og vær med.Smile
Rnadi
 
Lindap
En side på nettet som jeg synes er rigtig god er www.bodyrock.tv - det er korte intensive programmer som kan klares hjemme på stuegulvet...Bliv ikke forskrækket over instruktøren - træningen virker hvis man giver det en chance..

Ellers vil jeg foreslå CrossFit, som også er alletiders træning - har selv trænet det i over 2 år og jeg vil aldrig vende tilbage til et traditionelt styrketræningsprogram..Smile
 
Babilullu
Men med styrketræning, har pco' piger ikke tendens til at ¨få hurtigere muskler, og større?
 
CSM
Vi har jo for mange mandlinge homoner, så det kan måske gøre at musklerne vokser hurtigere, men det jo også en god ting, for så øger vi også følsomheden overfor insulin hurtigere....tænker jeg???? Er jeg helt gal på den? hehe Confused
Kontanteret PCO November 2009og startede i fertilitsbehandling. Normalvægtig. 5 iui alle negative. 1 ivf afventer svar om jeg er gravid udenfor livmoderen d. 18/6-2012.
 
Lindap
Som Channe skriver er muskler en god ting - både med hensyn til insulin følsomheden, men også med hensyn til forbrænding. Muskler forbrænder flere kalorier end fedt = flere muskler, lettere at tabe sig eller spise mere.
Og så får man bare en sundere krop jo stærkere ens muskler er - det er i hvert fald min erfaring.. Og det er et stort pluds både før og efter en graviditet..

Og man skal ikke være bange for at styrketræning lige pludselig giver store muskler - de kvinder som træner for at få store muskler træner rigig meget, spiser helt specielt og uden at skulle lyde fuld af fordomme taget de måske også lidt ekstra hormoner..

Så bare igang med vægteneSmileSmile
 
Spring til debat:
Lignende tråde
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Nogen det har virket for? Kost og motion 7 06-03-2015 08:02
Hvad skal man spise? Normalvægtig med PCO 5 12-01-2015 22:11
Spiron? Nogen virkning? Hårvækst og hårtab 3 26-09-2014 23:33
Proteinpulver: hvad skal man vælge? Kost og motion 1 05-03-2014 12:39
Hvad er PCO-venlig kost, KISS kost, insulinresitens, resistent stivelse m.m. Kan jeg godt spise...? 1 19-01-2014 15:48
Log ind
Brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,176
Nyeste bruger: Lillefis lykke
PCO Forum på Facebook
Kort og godt - PCO kosten
Artikel om PCO
Din gæst har PCO

PCOS awareness ribbon