17. August 2019 17:58:39
Navigation
Forside

DEBATFORUM

Hvad er PCO
PCO kost
PCO artikler
PCO brevkasse
PCO historier
PCO opskrifter
Din gæst har PCO
Dokumentar om PCO

Nyheder
Linksamling
Artikler oversigt
Brugernes opskrifter

Søg
Hjælp
Hjælp til Forum
Link til pcoforum
Om PCOforum.dk
Kontakt pcoforum.dk
PCO Awareness Ribbons

Nyeste artikler
Jeg havde det på for...
En god hverdag med PCO
Jul - Marcipanroulad...
Jul - Marcipan
Jul - Brunkager
PCO Kostvejledere

Mød Majbritt
PCOforum på din mobil
Scan og få PCOforum
på din Iphone el.
Smartphone

Scan og få PCOforum på din mobil

1000 brugere
Statistik
Unikke besøg: 28509488
5966 besøg pr. dag
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
Hvad må jeg spise? og hvad er no go?
bambii
Heej.. Smile
Jeg er ny herinde og kunne meget godt tænke mig at vide hvad man egentlig må spise som pco'er og hvad man absolut ikke må spise..
Hvis i vil bruge bare 2 min. på lige at svare mig ville jeg blive glad, for det er virkelig svært hvad man må og ikke må spise..
Kram en meget forvirret pige Wink

Hpost
Jeg er med på en lytter Smile
Mor til 3 skønne unger, trods PCOS Yes

Belle
Jeg kan anbefale dig at google "glykæmisk indeks", for det du reelt skal holde dig fra, er madvarer der får dit blodsukker til at stige en vis grad.
Der er en udførlig liste i bogen "spis dig gravid" som jeg selv bruger som opslagsværk, selvom der selvfølgelig mangler lidt ting og man så må bruge sin sunde fornuft.

Derudover må jeg nævne, at jeg har fundet lidt forskellige tabeller hvor de ikke altid er helt enige om hvor højt det glykæmiske indeks er, men det giver stadigvæk et godt fingerpeg.

Dog kan jeg nævne at du skal holde dig fra hurtige kulhydrater som stivelse (hvede, kartofler, ris, pasta, tilberedte rodfrugter) og sukker. Kort sagt, men selvfølgelig er det mere indviklet end det, men det er en start til at bygge op hvad man skal kigge efter.

Jeg håber ikke jeg har sagt noget forkert, folk må endelig gerne rette mig.
Med venlig hilsen Helle
Opdagede symptomer i 2007, men gynækolog drejede fokus hen på p-piller og ikke kosthensyn. Vejede i Februar 2011 151,6 kg.
Gik i gang med kostomlægning (først fjernede forbudte madvarer, sidenhen nøje 3*33 fordeling) og har siden April tabt 30 kg.

chrissie
Hmmm puha, det er svært at remse alt det op vi ikke må spise... Altså alt det som Noiabell skriver, hvilket jo også betyder alt hvidt brød, også selvom det er bagt på fuldkornsmel... Rugbrød med hvedemel er ikke godt, alt franskbrød, alle slags ris og pasta (nogen gange fuldkornspasta, men ikek for meget) Derudover er der en del frugter vi ikke må spise, fx kiwi, vandmelon og så alle slags rodfrugter (undtagen gulerødder, men de må kun spises kogte). Sukker bandlyser jo en million ting, som kager, slik osv osv, og ingen kartofler betyder også ingen pomfritter og chips... Jeg spiser efter nogen "spis dig gravid", og det er også her jeg har fundet en liste over de fleste madvarer, hvor der står om de er ok eller ej...
Normalvægtig PCO Pige
Sidste mens juni 2010
Start på KISS kuren den 21 januar
Konstateret PCO d. 15 marts 11
Start på metformin 21 marts 2011
Første mens den 28 april 11!!
Tilknyttet Aagaard maj 2011

Belle
chrissie skrev:
fuldkornspasta, men ikek for meget) Derudover er der en del frugter vi ikke må spise, fx kiwi, vandmelon og så alle slags rodfrugter (undtagen gulerødder, men de må kun spises kogte).

Jeg mente at have læst at det netop er når gulerødder er kogt at man ikke må spise dem?
..men at man gerne må spise dem rå.
Med venlig hilsen Helle
Opdagede symptomer i 2007, men gynækolog drejede fokus hen på p-piller og ikke kosthensyn. Vejede i Februar 2011 151,6 kg.
Gik i gang med kostomlægning (først fjernede forbudte madvarer, sidenhen nøje 3*33 fordeling) og har siden April tabt 30 kg.

AFH
NoiaBell skrev:
chrissie skrev:
fuldkornspasta, men ikek for meget) Derudover er der en del frugter vi ikke må spise, fx kiwi, vandmelon og så alle slags rodfrugter (undtagen gulerødder, men de må kun spises kogte).

Jeg mente at have læst at det netop er når gulerødder er kogt at man ikke må spise dem?
..men at man gerne må spise dem rå.

Mener også helt sikkert at gulerødder skal spises rå. Det er når man koger dem, at stivelsen kommer frem i gulerødder og bliver dårlige for PCO piger. Sådan har jeg forstået det i hvert fald.
Har den skønneste søn fra aug 2012 Smile

chrissie
Hov ja, det skal være RÅ selvfølgelig! En lille tænkefejl, sorry! SmilePfft
Normalvægtig PCO Pige
Sidste mens juni 2010
Start på KISS kuren den 21 januar
Konstateret PCO d. 15 marts 11
Start på metformin 21 marts 2011
Første mens den 28 april 11!!
Tilknyttet Aagaard maj 2011

Belle
chrissie skrev:
Hov ja, det skal være RÅ selvfølgelig! En lille tænkefejl, sorry! SmilePfft
Hihi det kan ske for os alle Pfft
Med venlig hilsen Helle

Hpost
Hold nu op... Jeg synes altså det er en kæmpe omvæltning, ved godt det er det bedste, men for pokker hvor er det svært.

Belle
Hpost skrev:
Hold nu op... Jeg synes altså det er en kæmpe omvæltning, ved godt det er det bedste, men for pokker hvor er det svært.

Jeg synes også det er møgsvært, er faldet i nogle gange nu, men jeg tænker tilbage på mit rygestop, hvor jeg det første ½ år af rygestoppet faldt i 5-10 gange, men jeg har da snart været røgfri i 2 år uden så meget som at holde på en cigaret.
..så jeg tror det kan lykkedes ligeså vel, jeg tager det ikke så tungt at jeg lige skal vænne mig 100% til, at der er en masse ting jeg skal gå udenom.
Med venlig hilsen Helle

Hpost
Jeg må simpelthen op på hesten igen.

bambii
Jeg har ikke været online et stykke tid.. Så har ikke fået svaret..
Men mange tak for svar allesammen.. Jeg må se at komme igang med den kost omlægning, så jeg kan tabe mig og komme igang med pb..
Det er bare svært når man tænker på alt det man ikke må spise "resten af livet" Sad

Bellemus
er klar til at springe med på den der kostomlægningsvogn, men hver aften ender jeg med at der alligevel er kommet en masse no-go i skrutten i løbet af dagen, synes bare det er så skixx svært Sad
Vi vil gerne have 3 børn, så er vores lykke gjort Hug skulle dog have tabt 30 kg igår!!

Spring til debat:
Lignende tråde
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Hvad skal man spise? Normalvægtig med PCO 5 12-01-2015 22:11
Proteinpulver: hvad skal man vælge? Kost og motion 1 05-03-2014 12:39
Hvad er PCO-venlig kost, KISS kost, insulinresitens, resistent stivelse m.m. Kan jeg godt spise...? 1 19-01-2014 15:48
Skal du spise som en diabetiker når du har fået PCO? - NY artikel Artikler, medier og undersøgelser 1 13-11-2013 17:29
Konstateret PCO - og hvad nu? Diverse - PCO 14 12-09-2013 08:16
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,176