19. Oktober 2019 00:23:14
Navigation
Forside

DEBATFORUM

Hvad er PCO
PCO kost
PCO artikler
PCO brevkasse
PCO historier
PCO opskrifter
Din gæst har PCO
Dokumentar om PCO

Nyheder
Linksamling
Artikler oversigt
Brugernes opskrifter

Søg
Hjælp
Hjælp til Forum
Link til pcoforum
Om PCOforum.dk
Kontakt pcoforum.dk
PCO Awareness Ribbons

Nyeste artikler
Jeg havde det på for...
En god hverdag med PCO
Jul - Marcipanroulad...
Jul - Marcipan
Jul - Brunkager
PCO Kostvejledere

Mød Majbritt
PCOforum på din mobil
Scan og få PCOforum
på din Iphone el.
Smartphone

Scan og få PCOforum på din mobil

1000 brugere
Statistik
Unikke besøg: 28700327
5928 besøg pr. dag
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
§ 100
brei87
er der nogen af jer der har fået tilskud til madudgifter via § 100?

Fnug
Nej, den kender jeg ikke til. Kun §56 i forhold til arbejdet og fertilitetsbehandling...
Fik konstateret PCOS d. 5/2 2010 – normalvægtig
Har prøvet at blive gravid siden august 2009
1. IUI d. 10/5 2010 (Pergotime): Afbrudt pga. manglende ægblærer
2. IUI d. 12/8 2010 (Gonal-f): Negativ
3. IUI/konverteret IUI d. 9/10 2010 (Gonal-f): Ingen æg ved ÆU. Afbrudt
1. Kort IVF d. 3/12 2010 (Puregon): 1 æg ved ÆU - 1 æg til ÆO. Negativ
2. Kort IVF d. 2/2 2011 (Puregon): 9 æg ved ÆU - ingen æg til ÆO. Afbrudt
3. Kort ICSI d. 28/3 2011 (Menopur): 6 æg ved ÆU - 2 æg til ÆO. Bio. gravid
4. Kort ICSI d. 16/5 2011 (Menopur): 4 æg ved ÆU - 1 æg til ÆO. Negativ
5. Kort ICSI d. 18/8 2011 (Menopur): 10 æg ved ÆU - 2 æg til ÆO. Negativ
6. Lang ICSI d. 18/11 2011 (Pergoveris): 26 æg ved ÆU - 2 æg til ÆO. Negativ
Vi prøver lykken i det private:
7. Lang ICSI d. 31/1 2012 (Menopur): 9 æg ved ÆU - 2 æg til ÆO. POSITIV!! Yes
Fødte den 11. sep. 2012 en sej lille datter (34+0)

Bellemus
Min §100 er lige sendt til det sociale råd, efter 3 afslag og 3 klager, ved endnu ikke hvordan udfaldet bliver, men krydser stadig fingre. Dog var den eneste mulighed for at være kvalificeret til at søge at jeg er laktoseintolerant, de er akkurat ligeglade med pco !
men hvis man har udviklet diabetes er det nemmere! derudover skal du have merudgifter på 500 kr om mdr og det er ikke ens egen beregning der tæller! det er myndighedernes, i mit tilfælde astma og allergiforbundet, som har beregnet at jeg kun bruger 486 kr om mdr og derfor er jeg ikke beretiget!

men held og lykke med søgningen, nu er du advaret om hvor lang tid det tager Smile men man kan da ligeså godt prøve, tænk nu hvis...
Vi vil gerne have 3 børn, så er vores lykke gjort Hug skulle dog have tabt 30 kg igår!!

hult
Det bliver nok meget svært at få tilskud fra §100 hvis man "kun" har PCO, sygdommen er vist ikke anerkendt på den måde at vi har speciel kost vi skal spise og indkøbe. Selv diabetikere har meget svært ved at få tilskud efter denne paragraf, mange kæmper en indædt kamp for det og får alligevel afslag.

§100 dækker merudgifter til kost, egenandel af medicin, transportudgifter til behandling m.m.. Førtidspensionister tilkendt pension før 1. januar 2003 kan ikke søge hjælp efter § 100. (og det er så lige manden og jeg som begge har diabetes!)

Man skal nok ikke gøre sig håb om noget, men det betaler sig altid at søge, man kan jo altid blive overrasket.

Jeg synes det er hulens dyrt at handle PCO mad ind, kød og ost er vildt dyrt, surmælksprodukter også tit, nødder, mandler, olier, specielt mel, sødestoffer og sukkerfrie varer ligger da heller ikke i den billige ende - og man kan ikke længere bare handle alt det billige brød, kød m.m. ind sidst på måneden, det som reddede budgettet tidligere.

http://www.hultshome.dk
hult
PS: Det er efterhånden svært at få tilskud til noget som helst:

Jeg har lige fået et tilskud på 808,-kr til tandarbejde, som koster........ 18.875,-kr!!

Mit stel knækkede fornyligt, måtte købe et nyt til 2280,-kr (er nødt til at købe titanium, ellers slår jeg ud i ansigtet) fik sat mine gamle glas i det nye stel og jeg modtager et tilskud på..........209,-kr!

Og jeg modtager førtidspension efter de gamle regler, så der er ikke meget at rutte med.

Nogen gange orker man næsten ikke at søge om tilskud.......

http://www.hultshome.dk
Bellemus
Nej det er en hård kamp!
den eneste årsag jeg har søgt er at jeg er på su og har underskud hver måned, og har merudgifter for omkring 1500 i det hele (render jo os til fys hver 14. dag med 2 diskusprolapser og nerveskade) og mht til laktoseintolanse koster laktrasekapsler alene 350 kr for 90 kr og er tvunget til at tage 2 kapsler med den øvrige medicin jeg får, da næsten al medicin (piller) indeholder laktose! -panodil-ipren-p-piller!! Men tror nu jeg får blankt afslag, nu er der gået ½ år men afslag på afslag, må tilstå det føles som om de gør alt for at trække det i lang drag så man opgiver everet til sidst Smile
Vi vil gerne have 3 børn, så er vores lykke gjort Hug skulle dog have tabt 30 kg igår!!

brei87
det er nemlig åndssvagt dyrt at købe pco-venligt. vores madbudget er 4000 kr om mdr. til 2 personer, men det kan næsten ikke engang gøre det.

jeg ved så udemærket at det er svært at få noget som helst ved kommunen... vi har netop søgt om indskud til en ny bolig, da vi bor i en lille 2-værelses hvor man knap nok kan komme rundt om sengen i soveværelset. vi fik afslag, med den besked at eftersom jeg valgte at flytte ind hos min kæreste måtte jeg jo mene at boligen var stor nok til os begge.
jeg flyttede ind hos min kæreste fordi min gamle kommune nægtede at hjælpe mig med at finde et sted at bo. jeg havde været på højskole og havde absolut intet sted at bo. man føler sig ganske enkelt skidt på Sad

Bellemus
Tror det vigtigeste, er at finde den følelse frem der giver tilfredshed, når man kan klare sig selv Smile Så hr man trods alt os kun sig selv at takke, når noget går godt og lykkes Smile
Men ja når man sidder fast i det er det ikke nemt at kommeud af eller overskue, men når man kommer til den beslutning hvor man tager ejerskab over eget liv, og VIL have til at funge uden hjælp, så får man en tilfredstillelse på en helt ny måde Wink

rikke_b
Jeg ville ikke gøre mig nogen forhåbninger om at få tilskud alene på baggrund af pco.

Jeg har selv siddet med paragraffen (er socialrådgiver) og hos os ville du slet ikke komme i målgruppen til at søge, da det ikke er "livsnødvendigt" at du spiser 100% pco-venligt. Man kan sige, at der er nogle ting, du bør undgå men sådan er det jo for alle mennesker. -og man får heller ikke tilskud bare fordi, man bare gerne vil være sund og det er dyrere at købe grøntsager end slik.

Sådan ville diskussionen med garanti se ud, på min arbejdsplads, men det betyder ikke, at jeg er enig.

Jeg tror bare ikke, at pco er anerkendt nok til, at omverdenen kan se, hvor vigtigt det er at vi spiser korrekt og hvor svært det er, at leve med. Sad
I den sidste ende, risikerer vi at få andre følgesygdomme som fx. sukkersyge, og så bliver vi endnu dyrere for staten.

Men §100 er ikke forebyggende, så det vil jeg ikke tro, man kommer langt med som argument.
Hilsen Rikke Yes

Bellemus
i min sag er der vægt på at jeg fejler:

laktoseintolerant
Astma
Allergi
PCOS
2 Discusprolapser

selvom der er en hel del, og det har stor indvirken i min dagligdag, er det ikke nok til at udløse den mindste sats for §100
håber så stadig det sociale nævn vil komme til en anden afgørelse, men pcos kan ikke alene give adgang til denne paragraf desværre Smile

Lisette
Jeg gider ikke engang PRØVE søge noget som helst slags tilskud, man får det alligevel ikke, når man 'kun' har pco! Jeg bruger helt seriøst 3000 kr om måneden på pco-venlig mad!! Det er 2/3 af hvad, mine veninder kan nøjes med! Og så er der zoneterapi 1 eller 2 gange om måneden - 400 kr pr. gang! Kosttilskud, medicin og træning er også udgifter. Selvfølgelig ville det være en stor udgift for staten at give tilskud, men hvis alternativet er, at man ikke kan leve pco-venligt og derfor får det dårligt med sin pco, så man enten ikke kan arbejde eller får diabetes, så er man jo først en byrde for samfundet...
Store muskelsmerter siden maj 05, men først efter 3 år blev pco opdaget. Kan ikke tåle Metformin og skal tabe mig ca. 20 kg.

Hovgaard
Jeg er nysgerrig, hvad ekstra køber i pga pcoén end normalt..!?
Tror nærmest mit madbudget er lavere end inden.
En pose pasta, bulgur eller perlebyg holder MEGET længere end normalt.. Frugten holder længere pga max 1 stk frugt om dagen.. Og oftes er det ene stk frugt frost jordbær. Grønt, vitaminpiller og træning var også en del af kosten/livet inden pcoen.. Dette er jo ganske almindelige anbefalinger til alle mennesker? Det sukkerfri slik er ofte på tilbud bl.a. Nellie Dellis til 10 kr. Og sødemidlerne holder længe hos mig? Jeg ved godt der er "luksus" ting som mandelmel til bagning, osv - men der findes jo også luksus til i et normalt mad.. Og jo kød og f.eks. fromage er dyrt, men synes man så spare på mange andre områder.. Køber f.eks. en skinke og koger den, hvilket er billigere end en en pakke pålæg.

mille1981
Jeg synes helt klart vi bruger flere penge på mad nu end før PCO.

Før brugte vi mange rodfrugter, hvilket er temmelig billigt. Nu køber vi i stedet mere broccoli og blomkål, der er en del dyere.

Før bestod min morgenmad af 1-2 stk rugbrød. Nu spiser jeg Græsk youghurt med mandler.

1 kg. Kamutmel koster 35 kr, 2 kg alm. hvedemel koster 10 kr. Dvs. det er 7 gange så dyrt at bage brød... For ikke at tale om mandelmel til 30 kr for 100 gram!
Sukrin er ligeledes meget dyrere end sukker,

Før blev frikadeller tilsat havregryn, kødsovsen fyldt med gulerødder og der blev spist godt med kartofler til hakkebøfferne. Alle tre ting jeg ikke længere kan gøre for at gøre madlavningen billigere. Og jeg har mange flere eksempler...

De almindelige anbefalinger går på mere kulhydrat end os PCO'ere må få. Kulhydrater er ofte billige (kartofler, brød, gryn, gulerødder mm.), Ligeledes anbefales det at vi spiser mere protein end "normale", hvilket ofte er dyre fødevare (kød, æg, ost). Så hvis man følger anbefalingerne, er PCO anbefalingerne generelt dyrere end de almindelige anbefalinger.
Konstateret PCO i oktober 2011 - opstart KISS-kost. Venter nu på august-baby <3

Net85
Hej, jeg hiver lige denne lidt gamle tråd frem igen...

Er der nogen der har haft held med at få tilskud til kosten? (paragraf 100)

Min far har diabetes, og der hjælper det i ansøgningen at diabetesforeningen har regnet ud, hvad folk med diabetes i gennemsnit har af mer udgifter, findes der sådanne beregninger for PCO?

Spring til debat:
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,176