01. Oktober 2020 05:50:30
Navigation
Forside

DEBATFORUM

Hvad er PCO
PCO kost
PCO artikler
PCO brevkasse
PCO historier
PCO opskrifter
Din gæst har PCO
Dokumentar om PCO

Nyheder
Linksamling
Artikler oversigt
Brugernes opskrifter

Søg
Hjælp
Hjælp til Forum
Link til pcoforum
Om PCOforum.dk
Kontakt pcoforum.dk
PCO Awareness Ribbons

Nyeste artikler
Jeg havde det på for...
En god hverdag med PCO
Jul - Marcipanroulad...
Jul - Marcipan
Jul - Brunkager
PCO Kostvejledere





Mød Majbritt
PCOforum på din mobil
Scan og få PCOforum
på din Iphone el.
Smartphone

Scan og få PCOforum på din mobil

1000 brugere
Statistik
Unikke besøg: 30309125
5841 besøg pr. dag
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
hvordan er det med disse fødevarer?
muminah
hej allesammen Smile

har lige nogle fødevarer, jeg gerne vil vide om vi kan spise?

- svesker
- røde linser
- bulgur (i så fald hvorfor? det er jo knækkede hvedekerner?)
- tørrede tranebær (der står rørsukker under ingredienser, så forstår ikke helt?)
- perlebyg (hvordan kan det være, når man ikke må spise alm byg?)

har i nogle steder, hvor det er billigere at købe sukrin? og hvad med mandelmel?

og hvorfor er det tilladt at spise fuldkornspasta, det er jo spækket med hvedemel også Confused

ja som i kan se, har jeg mange spørgsmål. håber i kan svarer Smile

hvor finder i svarende på om man må spise forskellige ting?

hilsen mig Pfft
 
Andreasen
Ja, til svesker (GI 29), røde linser (21) og perlebyg (ca. 25)..

Tørrede tranebær er som udgangspunkt ok, men som du selv ganske rigtigt har opdaget, så er de ikke ok, når der er tilsat rørsukker. De kan sagtens fås uden.

Bulgur har en GI på 46, og er du meget striks med din diæt, så nej. Men står alternativet mellem eks. jasminris og bulgur, så vælg bulgur - bare husk at få noget fedt og protein til.

Bruger ikke selv sukrin, så nej, og mandelmel laver jeg selv.

Ang. fuldkornspasta (og bulgur), så ja, det er hvede begge dele, men det er ikke hvede som sådan der er et problem. Det er forarbejdningen af hvede - eks. hvedemel, der påvirker GI. Kostfibre, som der er i både fuldkornspasta og bulgur sænker GI. Og som med bulgur - er du meget striks med din diæt, så er fuldkornspasta heller ikke okay.

Desuden er der nogen, der reagerer meget kraftigt på den gluten, der jo er i hvede, men det er ikke relateret til hverken PCOS eller insulinresistens.

Jeg bruger til enhver tid glycemicindex.com, der er den australske videnskabeligt underbyggede database for fødevarer - og så findes der jo også danske bøger med lister i, som man med fordel kan anvende - Her kan jeg da lige nævne "Sund Base", som en lille sidebemærkning ;o)

Hilsen mig...
Når kosten er forkert, er medicin unyttig. Når kosten er korrekt, er medicin unødvendig.
- Gammelt ayurvedisk ordsprog -
 
muminah
tusind tak for svaret, det var virkelig brugbart. nu forstår jeg det hele meget bedre Smile

rart at have jer herinde, som kan hjælpe, når det hele bliver for forvirrende.

du siger du selv laver mandelmel- hvordan gør du? klumper det ikke sammen, for der er jo væde i mandler?
 
hult
Andreasen skrev:
- er du meget striks med din diæt, så er fuldkornspasta heller ikke okay


Striks ift at man ønsker at tabe sig eller striks ift at man er meget insulinresistent?

Stod i dag i Føtex og savlede en hel pyt på gulvet over fuldkornslasagneplader.... men satte dem tilbage igen meget i tvivl.... Frown
 
http://www.hultshome.dk
Andreasen
Lige hvad angår pasta, så findes der så mange målinger på disse, og størstedelen - også selvom det ikke er fuldkornspasta - har en GI under 50, så som udgangspunkt er pasta ikke et problem. MEN - og dette er et rigtig stort men - kulhydratindholdet er højt, og derfor er den glykæmiske belastning også meget høj. Det vil med andre ord sige, at pasta påvirker ikke så meget lige her og nu, men alligevel meget over længere tid - insulinniveauet forbliver højt i længere tid end hvis belastningen er lavere.

Så taler vi den rene rå form af pasta, så er det bestemt ikke sundt for hverken vægttab eller insulinresistens, men nu er det jo de færreste, der spiser pasta uden tilbehør, og laver du en god lasagne med masser af sunde grøntsager, olier, ost, m.m. så sænkes GI jo på det samlede måltid. Det er derfor, jeg bruger ordet striks - for ser du på fødevaren alene, så er den ikke god, men ser du på det samlede måltid, så sker der absolut intet ved at spise fuldkornspasta i ny og næ. Bare man tænker over mængde og kvalitet. I en lasagne til 6 personer kan du snildt komme ned på 250 g fuldkornsplader, og så er GI altså helt i bund.

Håber ikke, det blev for indviklet... Som sagt er der nogen der reagerer hurtigere end andre, men for mit vedkommende er det kun energien, jeg skal passe på mmed, når vi taler fuldkornspasta.
Når kosten er forkert, er medicin unyttig. Når kosten er korrekt, er medicin unødvendig.
- Gammelt ayurvedisk ordsprog -
 
hult
ok, tak for det Thumbsup
 
http://www.hultshome.dk
Spring til debat:
Lignende tråde
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
KISS kost-Hvordan? Kost og motion 3 22-02-2014 20:48
Hvordan bevarer man håbet? Prøver at blive gravid 2 19-02-2014 13:31
Metformin hvordan? Metformin eller anden medicin 2 21-10-2013 20:40
Hvordan startede I i behandling for PCO? Metformin eller anden medicin 4 17-01-2013 21:30
hvordan har i fået en henvisning til laserbehandlinger Hårvækst og hårtab 3 18-08-2012 23:33
Log ind
Brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,176
Nyeste bruger: Lillefis lykke
PCO Forum på Facebook
Kort og godt - PCO kosten
Artikel om PCO
Din gæst har PCO

PCOS awareness ribbon