14. December 2018 14:50:55
Navigation
Forside

DEBATFORUM

Hvad er PCO
PCO kost
PCO artikler
PCO brevkasse
PCO historier
PCO opskrifter
Din gæst har PCO
Dokumentar om PCO

Nyheder
Linksamling
Artikler oversigt
Brugernes opskrifter

Søg
Hjælp
Hjælp til Forum
Link til pcoforum
Om PCOforum.dk
Kontakt pcoforum.dk
PCO Awareness Ribbons

Nyeste artikler
Jeg havde det på for...
En god hverdag med PCO
Jul - Marcipanroulad...
Jul - Marcipan
Jul - Brunkager
PCO Kostvejledere

Mød Majbritt
PCOforum på din mobil
Scan og få PCOforum
på din Iphone el.
Smartphone

Scan og få PCOforum på din mobil

1000 brugere
Statistik
Unikke besøg: 27363144
6037 besøg pr. dag
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
Morgenmad & rugbrød (brug for lidt råd)
cph09
Kære alle

Jeg har udover min PCO træthed mange problemer med at min mave meget ofte bliver meget udspilet og oppustet efter måltider, især når jeg kommer lidt hen på dagen. Lider også af Endometriose og prob med forstoppelse :-(

Jeg har set at nogle herinde fortæller de bliver meget træt af rugbrød og ved nærmere eftertanke er jeg begyndt at tænke om rugbrøddet er en af "synderne" hos mig.

Når det så er sagt er jeg nogle gange på farten i løbet af dagen og isør meget sulten om morgenen, hvor jeg oftest - hen af dagen - får mere og mere besvær med at spise pga min mave er udspilet og jeg ofte føler mig "kæmpe". Har dog stadig sulten :-(

- Hvem har et forslag til en mættende morgenmad som IKKE inkluderer rugbrød? En skål Cultura eller lign er langt fra nok for mig!

- Hvem har en opskrift på rugbrød med en masse kerner som også er uden bygmel (ser at det ikke skal bruges?). Er ikke en ørn til at lave brød .. langt fra! :-) .. men fået foræret en brødmaskine som jeg kan putte alle ingredienser i og sætte til så der er varmt brød til om morgenen. Hvad putter jeg i af alle de rigtige ingredienser?

Jeg prøver at holde mig til max 2 skiver brød om dagen (og helst morgen), men det holder ikke altid stik når jeg skal have madpakke med i tasken.

Håber nogle af jer kan hjælpe én med ringe kokke-evner ... :-)

lille_trunte
Jeg er selv fan af det rugbrød uden mel der ligger en opskrift på inde på pcoliv.dk http://pcoliv.dk/...-uden-mel/ Men om det kan laves i en bagemaskine ved jeg godt nok ikke, men det er altså super nemt at lave uden Smile
Kvinde: Pco æggestokke, ellers ingen symptomer
Mand: Ingen sædceller i prøven efter testikkel kræft Sad
Efter biopsi hos kæresten har de fundet levende sædceller Wink
Første ICSI overstået, desværre ingen befrugtede æg Cry

Maria MB
Hejsa
Jeg kender godt det med at være sulten om morgenen og gå helt i forsvar når nogle foreslog alternativer til mit brød - NEJ jeg kan ikke få andet ned og bliver også bare sulten igen efter en time Wink

Nu har jeg fået en plan fra diætisten og en masse alternativer til den, som også indeholder rugbrød - MEEEN det fantastiske er sket, jeg har fundet noget der holder mig mæt ind til frokost og som ikke bomber mig lige ned i gulvet efter jeg har spist - jeg har RO i krop og mave og det er skønt.

Jeg spiser skyr, det er noget af det mest proteinrige mælkeprodukt der er og det mætter rigtig godt. Det er ikke så rund i smagen og meget tyk i konsistensen, så jeg giver lige mine 200g en spsk sukrin og en sjat vand og rører den tyndere og mere lækker og så får jeg fiberstrø fra frk. skrump på og hakkede mandler.
Det mætter og smager godt og jeg har spist det siden midt i maj og er ikke ved at brække mig over det endnu - men det har måske også noget at gøre med at det virker så godt for mig.
Og så er en ISIS chokobar altså også super at spise mellem morgenmad og frokost og lige til at have med i tasken.

Bare et lille forslag fra en brødfanatiker (spiser en hel skive rugbrød uden andet end rugmel og kerner til frokost og så ikke mere brød)

Har prøvet af med rugbrød nogle enkelte morgener, og det virker ikke, jeg ryger lige i gulvet om morgenen - men kan godt klare det til frokost sjovt nok.

Maria MB

chrissie
Noget der også mætter er fromage frais blandet emd cheasy joughurt, det har en uden sukker. Jeg blande rhalv halv, og putter så ½ æble i, og hakkede mandler, det mætter ihvertfald 4 timer hos mig...
Normalvægtig PCO Pige
Sidste mens juni 2010
Start på KISS kuren den 21 januar
Konstateret PCO d. 15 marts 11
Start på metformin 21 marts 2011
Første mens den 28 april 11!!
Tilknyttet Aagaard maj 2011

Tinam
Jeg fik af diætisten et forslag om at spise Skyr. Og så kom der fiberstrø fra frk. skrump på. Hold d op, hvor det mættede, og det var supergodt til min sarte mave.Wink
Slut med IUI og IVF efter 6 IUI og 5 IVF og en MA. Var i Grækenland til ægdonation. Fik 3 æg med hjem. Dejligt med testdag 11.11.11 - den var positivYes
Har haft en hård graviditet. Forværret astma og har fået graviditetssukkersyge. Termin 14.07.12 - men planlagt kejsersnit 02.07.12. Så nu kommer vores lille dreng ud til osYes

cph09
Hvor er i alle søde, at i svarer med forslag .. tusind tak - det hjælper lidt på de mange frustrationer jeg har pt :-)

Lille_trunte: tusind tak for dit link, jeg vil gøre et forsøg i bagemaskinen og se hvordan det udarter sig først :-)

Maria MB: jeg har det helt ligesom dig med brød. Hvor kan jeg købe Skyr? Har allerede Sukrin og tager også 2 spsk Livets Olie hver morgen som supp.

Chrissie: Tak - jeg vil prøve :-)

Tinam: Jeg kender ikke Fiberstrø, men ville umiddelbart tro der var for mange kulhydrater i. Vil dog tage forbi butikken i Hellerup og se efter det. Jeg har meget sart mave hvad gælder at blive oppustet, smerter, udspilet men trænger til at få sat gang i den :-)

Tinam
Nå, ok. Jeg fik den anfefalet af diætisten hos Imanuel. Så den er god til PCO-piger.

Men tag forbi butikken, så du kan få syn for sagen.Smile
Slut med IUI og IVF efter 6 IUI og 5 IVF og en MA. Var i Grækenland til ægdonation. Fik 3 æg med hjem. Dejligt med testdag 11.11.11 - den var positivYes
Har haft en hård graviditet. Forværret astma og har fået graviditetssukkersyge. Termin 14.07.12 - men planlagt kejsersnit 02.07.12. Så nu kommer vores lille dreng ud til osYes

Nuggi
Jeg er overbevist om at fiberstrø er okay til os - ja, der er kulhydrater i, men produktet har lavt GI. Så vidt jeg husker er kulhydratindholdet væsentligt lavere end i rugbrød f.eks.

Maria MB
Hej igen

FiberStrø er ok, det består af hvedeklid (som er ok) og rugmel.
Der er også hvedeklid i klidkiksene og de er også ok.
På frk. skrump kan man se alt det der er ok, for det er mærket med lavt GI - rigtig smart når man bliver i tvivl Smile
Jeg har fået det på listen fra diætisten (Ida som også skriver her og på PCO-liv).
Det er jo kulhydrat, men bare det er de langsomme kulhydrater er det jo ok.
Der skal jo noget til for at opnå 1/3 protein + 1/3 langsom kylhydrat og 1/3 sundt fedt (MUFA) pr. måltid (altså ikke vægtvæssigt selvfølgelig Pfft kunne ellers være lækkert med alle de nødder man i så fald kunne nedsvælge)

SKyr køber jeg i superbrugsen og de har det også i Kvickly ved jeg - i alle COOP's butikker tror jeg. Tror egentlig også jeg har hørt de har det i Irma. Men kan man lide kvark er det vist stort set = hinanden i proteinindhold.

Har forresten en hjemmestrikket teori om hvorfor jeg ikke kan tåle rugbrød om morgenen men godt kan til frokost. Jeg tror det er fordi kroppen starter i nul og med sult og lav blodsukker og så er rugbrød bare for hurtig i blodet i forhold til f.eks. fiberstrø og proteinen fra skyr på en eller anden måde bedre end andre proteiner - måske fordi den er lidt mere morgenmadsagtig.
Og da jeg prøver at holde blodsukkeret stabilt med en formiddagssnack så starter jeg ikke under nul til frokost og kan bedre klare rugbrødet der.
Men er der nogle der ved hvorfor man reagerer forskelligt på madvarer på forskellige tider er jeg enormt interesseret i at få udvidet horisonten og min viden Smile

Maria MB

lille_trunte
Skyr er netop kommet i sortiment i Rema 1000, så hvis du har sådan en i nærheden var det også en mulighed at købe det der Wink ( Godt med lidt insider viden Pfft )
Kvinde: Pco æggestokke, ellers ingen symptomer
Mand: Ingen sædceller i prøven efter testikkel kræft Sad
Efter biopsi hos kæresten har de fundet levende sædceller Wink
Første ICSI overstået, desværre ingen befrugtede æg Cry

cph09
Tak alle sammen ...

Jeg har købt Skyr og det mætter rigtig godt :-)

cph09
Maria: Rugbrøds opskriften forsøger jeg mig snart på som en mulighed til frokost. Det er en interesssant teori du har omkring rugbrød morgen eller frokost. Tror jeg vil prøve at lægge mærke til hvordan jeg reagerer på det. Når jeg en sjælden gang imellem spiser rugbrød til aften bliver jeg udspilet og føler mig træt, men jeg har også fordøjelsesproblemer især eftermiddag/aften så det spiller også ind. Derfor forsøger jeg altid at spise de ting, som er lettere fordøjelige om aftenen.

Spring til debat:
Lignende tråde
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
hvor meget rugbrød???? Kost og motion 6 28-07-2013 22:24
Morgenmad...? PCO Brevkasse 5 08-04-2013 17:05
Brug for opmuntring til vaegttab Normalvægtig med PCO 7 01-04-2013 18:44
SE HER: Undersøgelse af PCO/PCOS-kvinders brug af medier Artikler, medier og undersøgelser 1 21-11-2012 18:10
Rugbrød Kan jeg godt spise...? 3 06-03-2012 20:05
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,176