17. August 2019 17:59:37
Navigation
Forside

DEBATFORUM

Hvad er PCO
PCO kost
PCO artikler
PCO brevkasse
PCO historier
PCO opskrifter
Din gæst har PCO
Dokumentar om PCO

Nyheder
Linksamling
Artikler oversigt
Brugernes opskrifter

Søg
Hjælp
Hjælp til Forum
Link til pcoforum
Om PCOforum.dk
Kontakt pcoforum.dk
PCO Awareness Ribbons

Nyeste artikler
Jeg havde det på for...
En god hverdag med PCO
Jul - Marcipanroulad...
Jul - Marcipan
Jul - Brunkager
PCO Kostvejledere

Mød Majbritt
PCOforum på din mobil
Scan og få PCOforum
på din Iphone el.
Smartphone

Scan og få PCOforum på din mobil

1000 brugere
Statistik
Unikke besøg: 28509504
5966 besøg pr. dag
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
Forvirret omkring kosten
Nihnuh
Jeg er ret forvirret omkring hvad jeg skal gøre mht. min kost.
Jeg har før jeg læste "Spis dig gravid" spist sundt uden fed mad, sukker, masser af grønt, fuldkorn og det sunde fedt så derfor ved jeg ikke hvor meget jeg skal gå op i at lægge min kost om Confused

Jeg er blevet enig med mig selv om at jeg skal spise en mere varieret morgenmad (Som altid bestod af havregryn med rosiner). Det er fjernet helt. Og så få endnu mere sundt fedt og proteiner ind i og skære ned på kulhydraterne. Ligesom bogen anbefaler.
Indtil videre har jeg droppet havregryn, kartofler, hvide ris, hvedemel og brød samt nogle andre få ting i planen, MEN jeg ved ikke hvor meget jeg skal vælge fra og om det er nødvendigt.
Derudover har jeg ikke haft problemer med sukker og min krop har aldrig haft nogle gener ved at jeg har spist de ting som jeg har nævnt.
Samtidig har jeg tabt mig siden jeg gik igang og det skal jeg ikke!!

Nogle der har nogle råd eller forslag? Smile

BA
Jeg ved ikke om du kender Madlog, her kan du taste ind hvad du spiser/vil spise og så kan du se fordelingen af kcalorier fra henholdsvis fedt, proteiner og kulhydrater, det er den nemmeste måde at nærme sig den magiske 3*33 fordeling, som anbefales i "Spis dig gravid". Du vil samtidig kunne se hvor mange kcalorier du skal spise for ikke at tabe dig.
Mht. sukker og de nævnte fødevarer så er jeg heller aldrig blevet dårlig eller specielt oppustet af at spise dem, men hvis jeg skal være helt ærlig så har sukker nok altid givet mig lyst til flere søde ting....
Men selvom jeg ikke har kunnet mærke noget, så er min androgene status stadig for høj.... Så helt godt har min krop i hvert fald ikke af det...

Nihnuh
Jeg skal lige se om jeg har forstået det rigtigt Smile Du har spist sukker dagligt og chokolade ofte og alligevel er din androgenstatus ikke for høj?

Androgenstatus hvad er det den måler? For så vidt jeg ved er jeg ikke insulinresistens som jo er det som hele bogen er bygget op omkring og det er dér jeg synes gør det svært at vide hvor meget jeg skal gå ind i det. Jeg har ikke spist sukker mere end hver 3. måned de sidste 2 år så det er virkelig ikke det som jeg har et problem med og har svært ved at se hvorfor der skulle være noget når jeg ikke har haft en trang til de usunde ting.. Jeg er ny i det her og har svært ved at finde ud af hvor meget jeg skal tage til mig eller om jeg "bare" skal lave nogle få ændringer..
Redigeret af hult d. 06-12-2011 18:21

Nihnuh
Tak for den gode uddybelse Hug Det giver mening nu..

Nu hvor du har forklaret hvad androgenstatusen er så har jeg fået den målt og den er helt som den skal være. Mine mandlige kønshormoner er helt normale, så det er i hvert fald ikke noget som er et problem.
Du har nok ret i at det er nemmest for den enkelte person selv at bedømme hvad der er bedst og mærke efter i sin krop. Synes det er forvirrende lige nu hvor det hele er så nyt og jeg bare gerne vil igang med alt muligt i håbet om at nå drømmen..

Jeg er fornylig begyndt på zoneterapi og akupunktur for at få styr på min hormonbalance. Har ikke fået akupunktur endnu, men skal i næste uge så det ser jeg frem til og håber at det vil hjælpe mig på vej!
Redigeret af hult d. 07-12-2011 21:53
(K): Normalvægtig PCO i mild grad (M): I top

Pergotime i 3 cyklusser. Æglæsningsblodprøve: Negativ

1. samtale på fertilitetsklinik, d. 15.12.11

Nuggi
Jep - det er nemlig mig der heller ikke har forhøjet androgenstatus.

Personligt prøvede jeg nu det med kosten alligevel, da jeg meget gerne ville være gravid og man kunne jo ikke udelukke at det ville have en effekt - desværre hjalp det ikke mig, så det er nu droppet igen.

Første gang jeg blev gravid skete det helt naturligt - dengang spiste jeg bestemt ikke pco-venligt men jeg dyrkede en del motion .

Denne gang forsøgte jeg med PCO-kost og næsten ingen motion og det havde ingen effekt på mine æggestokke og jeg blev ikke gravid.

Jeg droppede kosten, købte et IVF-forsøg og har nu verdens smukkeste datterWink

Men....hvis jeg var dig, tror jeg nu at jeg ville give det en chance i måske 4-5 måneder - det lyder også til at det er forholdsvis få ændringer du behøver at lave og måske er det vejen frem for dig.

Nihnuh
Tak til Jer begge for Jeres svar Smile

KrisB - Jeg har fået det konstateret hos min gynækolog. Hvad mener du mht. til at jeg skal skifte?

Nuggi - Hvor er det dejligt for dig at det er lykkes! Dit tilfælde kan jo godt lyde lidt som jeg har det. Hvad var grunden til at du fik konstateret PCO?
Det er sådanne nogle som os, som ikke helt "opfylder" normalen indenfor PCO som gør det svært for mig at finde ud af hvad man skal gå efter. Jeg har besluttet mig for at jeg nu vil prøve det her for en periode og se om det ændrer noget. Det går der ikke noget af mig for at gøre Wink
(K): Normalvægtig PCO i mild grad (M): I top

Pergotime i 3 cyklusser. Æglæsningsblodprøve: Negativ

1. samtale på fertilitetsklinik, d. 15.12.11

Nuggi
Kris: det er ikke helt rigtigt husket tror jeg. Man behøver ikke at have forhøjede blodprøver for at PCOS - i mit tilfælde har jeg cyster og uregelmæssig menstruation og det er nok til at man (i mit tilfælde) har PCOS. Men jeg er helt enig i at PCO "kun" er cyster.

Nihnuh: Ja, jeg føler mig også som verdens heldigste at jeg nu har to dejlige børn. Jeg fik det egentlig konstateret i forbindelse med at jeg havde fået uren hud og syntes det var lidt nedslående at ligne en teenager når man er over 30. Derfor fik jeg en henvisning til hudlæge som startede med at spørge til min androgenstatus.....som jeg ikke anede hvad var. Jeg blev desuden sendt til gynækolog som konstaterede cyster (som hun sagde sad de som perler på en snor). Blodprøverne viste sig at være fine, men pga. af de andre symptomer fik jeg alligevel diagnosen.

Jeg valgte at forsøge med kosten for så havde jeg i det mindste gjort hvad jeg kunne for at opnå en graviditet, men da det ikke var nok, var jeg meget taknemmelig for at man har mulighed for fertilitetsbehandling og at jeg var en af dem det lykkedes for.

Spring til debat:
Lignende tråde
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
spørgsmål ud fra ny artikel Kort og godt - PCO kosten PCO Brevkasse 3 04-11-2014 18:18
Har jeg PCO - forvirret over gynækologsvar Alt imellem himmel og jord 5 04-03-2014 20:45
Forvirret! Kost og motion 3 02-01-2014 08:23
KISS kosten virker ikke :( Normalvægtig med PCO 3 13-05-2013 21:33
Kerner/frø i kosten mhp. vægttab PCO Brevkasse 4 08-04-2013 20:18
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1