24. September 2021 16:54:55
Navigation
Forside

DEBATFORUM

Hvad er PCO
PCO kost
PCO artikler
PCO brevkasse
PCO historier
PCO opskrifter
Din gæst har PCO
Dokumentar om PCO

Nyheder
Linksamling
Artikler oversigt
Brugernes opskrifter

Søg
Hjælp
Hjælp til Forum
Link til pcoforum
Om PCOforum.dk
Kontakt pcoforum.dk
PCO Awareness Ribbons

Nyeste artikler
Jeg havde det på for...
En god hverdag med PCO
Jul - Marcipanroulad...
Jul - Marcipan
Jul - Brunkager
PCO Kostvejledere

Mød Majbritt
PCOforum på din mobil
Scan og få PCOforum
på din Iphone el.
Smartphone

Scan og få PCOforum på din mobil

1000 brugere
Statistik
Unikke besøg: 31565964
5690 besøg pr. dag
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
Hvor dedikeret skal jeg være til min kost?
Stine Tuxen
Hej alle sammen
Jeg er ret ny inden for PCO og det var faktisk først i går at jeg opdagede at kosten har en betydning.
Jeg fik konstateret PCOS hos min læge for 1½ år siden, hvor jeg fik forklaret at PCOS gav hormonelle ubalancer og derfor kunne løses med hormoner i form af præventionsmidler. Men hverken lægen, gynækologen eller folderen jeg fik med hjem, nævnte at kosten er vigtig. Så det opdagede jeg først i går, fordi min kæreste fandt en masse information om det på nettet.
Jeg er ikke overvægtig, tværdigmod er jeg en lille nipsting, og har faktisks vært ved at tage på og jeg er heller ikke kræsen, så jeg er vandt til at spise hvad som helst. Men de tider ser ud til at være forbi, så vidt jeg kan læse mig til rundt omkring.

Jeg vil gerne vide hvor vigtig kosten er, altså hvor fanatisk skal jeg være omkring det?
Er det nok hvis jeg bare skære ned på det usunde, eller kun spiser usundt lejlighedsvist og så undgår det til daglig, eller skal jeg helt og aldeles undgå det?

Stine Tuxen
Hej KrisB, mange tak for svaret Smile
jeg har læst rundt omkring og kan godt se at det ser ud til at være meget individuelt hvor meget kosten betyder. Jeg vil prøve at følge KISS kosten i en periode og derefter kan jeg jo prøve at synde lidt og se hvor meget jeg kan synde, før det går galt, og på den måde finde ud af hvor mine grænser er i forhold til kost.
Jeg har en BMI på 19, så jeg ønsker ikke at tabe mig og jeg ønsker heller ikke at blive gravid endnu. Jeg skal "bare" have fundet ud af hvordan jeg får en velfungerende hverdag med sygdommen. Især risikoen for diabetes 2 skræmte mig, da jeg læste om det. Er det alle med pcos der har den risiko og hvor stor er den? skal jeg holde mig helt fra sukker for at undgå den risiko?

Jeg har kontaktet Aagaard i Århus og vil prøve at få en tid hos ham og en udredningSmile

Stine Tuxen
Mange tak for rådet, jeg vil undgå sukker og de andre ting du nævner og så se hvordan det går. Lidt ærgeligt at det lige er op til jul jeg skal smide sukker ud af min kost, jeg får da trænet min viljestyrke såWink
Hvad med grovpaste og brune ris er det også no-go? Min kæreste siger han har læst et sted at det er ok, men det har jeg ikke kunne finde noget om.

Jeg har fået en tid hos Aagaard ved Århus d. 27/12 til en udredning så jeg tror jeg vil blive meget mere afklaret derefter. Indtil da vil jeg følge dit råd om kosten.

regitze
Hej Stine,

Grovpasta er ok, men du skal helst ikke have for stor en mængde - ca. 30 g rå er passende. Der er desværre ikke nogen type ris der er ok - prøv perlebyg eller perlerug istedet, også i ca. samme mængde som pastaen.
Jeg tror godt kosten kan være ligeså vigtig for dig som for os andre selv om du aldrig har haft problemer med vægten, men det kan godt være det er lettest at starte blidt op, og så få fordelingen med efterhånden.... Smile
Diagnosticeret i april 2011, men har nok godt vidst hvad der var fat de sidste 5-6 år. Nye blodprøver august 2011 som viste at alle tal var normaleYes
1.IUI sep 2011: neg
Dannede store vandcyster efter inseminering. Har holdt en måneds pause, provera for at fremkalde blødning.
2. IUI nov 2011: neg
3. IUI dec 2011: neg
4. IUI jan 2012: neg.
Deltager i PCOS forsøg i Holbæk.
1. ICSI:14 æg ud, 7 de kunne stikke i, 2 gode - 1 op 14/3. Blodprøve 28/3 - POSITIV!!!
Venter perfekt lille dreng med forventet ankomst 29.11.2012

Spring til debat:
Lignende tråde
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Hvad skal man spise? Normalvægtig med PCO 5 12-01-2015 22:11
Graviditet og kost?? Kosttilskud m.m. 3 13-10-2014 13:35
Skal man have Metformin Metformin eller anden medicin 2 25-09-2014 20:33
Kan jeg være gravid? Prøver at blive gravid 8 25-06-2014 21:49
Proteinpulver: hvad skal man vælge? Kost og motion 1 05-03-2014 12:39
Log ind
Brugernavn

Kodeord