17. August 2019 18:03:22
Navigation
Forside

DEBATFORUM

Hvad er PCO
PCO kost
PCO artikler
PCO brevkasse
PCO historier
PCO opskrifter
Din gæst har PCO
Dokumentar om PCO

Nyheder
Linksamling
Artikler oversigt
Brugernes opskrifter

Søg
Hjælp
Hjælp til Forum
Link til pcoforum
Om PCOforum.dk
Kontakt pcoforum.dk
PCO Awareness Ribbons

Nyeste artikler
Jeg havde det på for...
En god hverdag med PCO
Jul - Marcipanroulad...
Jul - Marcipan
Jul - Brunkager
PCO Kostvejledere

Mød Majbritt
PCOforum på din mobil
Scan og få PCOforum
på din Iphone el.
Smartphone

Scan og få PCOforum på din mobil

1000 brugere
Statistik
Unikke besøg: 28509586
5966 besøg pr. dag
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
Hvordan fik I metformin?
Prinsesse
Hej,
Jeg havde oprindeligt lagt tanken fra mig... altså tanken om nogensinde at få metformin, når jeg ikke er overvægtig.
Derfor kunne jeg godt tænke mig at høre om hvorfor I fik metformin? Og om nogle af jer fik det som normalvægtige? Og i så fald hvorfor?
Grunden til jeg ønsker det er at jeg konstant dyrker motion og er super opmærksom på min kost - så jeg føler det snart er for meget. Men jeg frygter at hvis jeg ikke gør det tager jeg på, ligesom jeg tog 8 kg. på på 1 år Sad På trods af at jeg var påpasselig med kost og motion.
/Camilla.
fik konstateret PCO d.25/5-2007. Er ikke i medicinsk behandling, men prøver at mindske symptomerne vha. kost og motion. Har symptomer som bl.a. ingen menstruation, øget hårvækst, uren hud, træthed, humørsvingninger og har taget lidt meget på på kort tid :-(

Dorthe
Jeg gik op til min læge, spurgte hende om hun ville give mig en recept på det. Det ville hun ikke, men hun sendte mig videre til PCO-klinikken i Odense. Jeg er blevet tjekket i hoved og r.., før jeg fik det, og de sidste to aftaler derinde er blevet aflyst, fordi de strejker. Men sådan er det jo.
Men jeg glæder mig til at få svar på alle blodprøverne.

Hug fra Dorthe.

Eli
Hej Camilla.
Jeg kender udmærket til det, du beskriver - lægen siger, at metformin ikke er en god idé og at man 'bare skal spise sundt'. Og det gjorde jeg virkelig, men alligevel af en mærkelig grund tog jeg 9 kg på og vægten steg og steg. Hun sagde ovenikøbet: det kommer jo ikke af ingenting, det må være de ekstra frikadeller, du spiser. På det tidspunkt var jeg på p-piller. Da jeg smed p-pillerne, tabte jeg 5 kg med det samme.
Jeg skiftede gynækolog til Svend Lindenberg (pco klinik på Østerbro), som gav mig metformin, og her tabte jeg 3,1 kg Smile
Han sagde, at det ville være optimalt for mig at få metformin-selvom jeg er 171 og vejer 64 kg nu - mest pga. min kost og motion, som jeg selv dyrker regelmæssigt.

Du kan jo prøve at tage ned til ham? Han er rigtig god og god til at gøre noget ved problemerne Smile Uden ham ville jeg sikkert heller ikke have fået metformin.

Prinsesse
Der er bare langt fra Aalborg over til Svend, men hvis han er den bedste vil jeg gerne derover.
Fik I en henvisning hos jeres egen læge?
Eli - hvordan kan du få metformin, når dit BMI er så lavt? Er det pga. du ønsker at få børn?
fik konstateret PCO d.25/5-2007. Er ikke i medicinsk behandling, men prøver at mindske symptomerne vha. kost og motion. Har symptomer som bl.a. ingen menstruation, øget hårvækst, uren hud, træthed, humørsvingninger og har taget lidt meget på på kort tid :-(

Eli
Jeg fik en henvisning fra min egen læge, for ellers koster det penge.

Da jeg kun er 18 år, er det ikke for at få børn. Han mente, at det var den bedste måde for mig at få styret min krop på - jeg får meget motion og spiser fornuftigt. Før metformin var jeg rigtig træt og kunne slet ikke stoppe med at spise. Efter metformin har jeg fået mere overskud, og jeg kan kontrollere min appetit.
Jeg ville ikke have p-piller, fordi jeg pga. p-piller tog 9-10 kg på et år, og så sagde jeg også til ham, at jeg ikke syntes, at det var en løsning på problemet - og så blev min appetit heller ikke bedre med p-pillerne.

Men er rigtig glad for metformin - det var svært i starten med en del bivirkninger, men har det rigtig godt nu, jeg føler, at jeg kan styre min krop Smile

jensen4
er der en alders grænsning på de piller? og hjælper de en med at tabe sig?

Eli
Jeg tror ikke, at der er en aldersgrænse på metformin (jeg er kun 18). Det gives normalt til folk med diabetes, men gives nu også til pco piger, da det har ca. samme effekt.
Man kan sige, at de hjælper en med at tabe sig, fordi man føler sig mæt og nemmere kan klare sig uden det søde. Samtidig gør de noget ved musklerne og insulinen (kan ikke helt præcis huske, hvad der sker), men de gør en masse positive ting for ens krop Smile

Prinsesse
Hej Eli,
Det lyder spændende det du fortæller - mit problem er nemlig meget appetiten Sad
Var det din praktiserende læge der ordinerede dem eller var det gynækologen? Jeg har også haft problemer med p-piller. Sad

pls
Hej Piger...

Jeg vil lige spørge jer som får Metformin om i alle har fået taget en masse blodprøver inden i fik dem ordineret?? Jeg var oppe ved min egen læge for et par måneder siden og fik taget en masse blodprøver for at få tjekket min insulin, androgener o.s.v, og da jeg har lige præcis alle de symptomer på insulinresistens, manglende mæthedsfonemmelse, ædeflip, er æbleformet, træthed o.s.v. var jeg sikker på at jeg ville få Metformin. Men til min store overraskelse så sagde min læge da jeg ringede for at få svarene på prøverne at de ikke var unormale så jeg fejlede ikke noget og skulle ikke have Metformin... Og jeg forstår bare ikke hvorfor at jeg så har det sådan...

Så var det bare at jeg tænkte om det måske er noget jeg skal snakke med min gyn om også, og om man kan få metformin alligevel??

Kærlig hilsen PLS

Eli
Hej PLS.
Inden jeg fik at vide, at jeg skulle have metformin, fik eg også en masse blodprøver. Da jeg kom til gynækologen, viste han mig dem og fortalte, at jeg havde klare symptomer på pco - og så røg jeg på metformin.
hvis du har de symptomer der, synes jeg det er mærkeligt at der ikke bliver gjort noget ved det? får du en anden behandling?
Min første gynækolog mente heller ikke, at jeg havde brug for metformin, så der er delte meninger om det.

isa
Jeg fik ikke metformin af den gynækolog som diagnosticerede mig (Bjarne Stigsby). Tilgengæld har jeg fået det af min læge, efter jeg havde brugt et år på at kæmpe med min krop og diæten, og eneste resultat var plus 15 kilo!
Jeg ved der er delte meninger om metformin, da der er undersøgelser der har vist at det ikke har den effekt som det skulle have, altså at nedsætte optagelsen af sukker. Tilgengæld ved mange af os der tager det, at det hjælper med at kontrollere sulten, og trangen til de søde sager, og desuden oplever jeg at det faktisk gør mig ude af stand til at spise rigtigt usundt. Jeg bliver simpelthen så fysisk dårlig af sukker på metformin, at det giver sig selv at undgå det.
Meget smart, synes jeg!

pls
Hej igen.

Ja jeg syntes også det er mærkeligt. Men nu var det min gyn der konstaterede pco og min læge der testede det andet... og jeg tror desværre at min læge er ligesom de fleste andre læger at han ikke regner pco for noget. Men det undre mig så lidt at min gyn ikke sagde noget om blodprøver, metformin eller noget da jeg var der nede og fik konstateret pcos. Han undersøgte mig bare i underlivet også fik jeg en brochure jeg kunne læse i, også var det nok en god ide at jeg tabte mig ca 10 kg.... ja fint... det kan jeg jo bare ikke.
Men i den brochure stod der jo også noget om metformin... hhmmm
Men nu skal jeg ned til min gyn på onsdag og scannes inde ved sygeplejersken for at se om der er nogen æg på vej.... så vil jeg lige prøve og tage en snak med hende om det... Fordi jeg kan ikke forstå hvorfor at jeg har lige nøjagtigt som alle i andre piger som godt kan få metformin..
Og det er jo ikke fordi at jeg ikke vil tabe mig, jeg har jo massere af grunde, vi vil jo gerne have et barn mere, og hvis jeg tager 27 kg på ligesom sidste gang så er jeg bare ikke interesseret i at veje så meget som jeg gør nu fordi det er jo sundhedsfarligt for både barn og mig... Også vil vi også jerne giftes, men jeg har bare ikke lyst til at ligne en luftballon når jeg skal giftes, og jeg kan også begynde at mærke på kroppen at den lider under alle disse kilo.. Men på trods af det vinder hjernen bare hver gang når den vil have mad hvilket er hele tiden, og det er jo ikke kun gulerødder der ryger ned, desværre...
Så sendte min læge mig ind til sygeplejersken oppe i lægehuset fordi så kunne hun hjælpe mig med at tabe mig.. ja hurra... hun fatter bare endnu mindre af denne her sygdom, og er simpelthen ikke til at tage seriøst... Sad
hhmmm lige et lille surt opstød..
Forresten, jeg er i behandlig med pergotime og perlutex, men det er jo kun fordi at vi gerne vil være gravide...

Knus PLS
Redigeret af pls d. 09-06-2008 19:39

Prinsesse
Hmm... jeg er blevet lidt motiveret for at prøve den anden læge der er oppe hos min lægepraksis... måske han kan hjælpe - ellers vil jeg have en henvisning.
Det er fedt at høre om jeres oplevelser, for så føler jeg at jeg har en chance! Smile

Kirsten84
Jeg fik metformin "med det samme" af Svend Lindenberg, selvom jeg er normalvægtig, samtidig med at jeg trænede meget og spiste fornuftigt. Det resulterede I at jeg tabte mig - hvilket ikke var meningen. Svend mener at jeg får ligeså meget ud af at træne, da det har samme effekt som metformin, og tog mig derfor af pillerne igen.

Prinsesse
Jeg har bestilt tid ved lægen på mandag og håber at blive klogere Smile

Eli
Det var da godt at høre!
Så må du lige fortælle, hvad det ender med Smile

Prinsesse
Fik I taget prøver inden i fik recepten?
Eller hvordan fik I "lov"?

Eli
Hej Prinsesse.
Svend Lindenberg sagde, jeg skulle tage en masse blodprøver inden - også for at se ens levertal osv.
Så tror det er en god idé at få taget de blodprøver der inden begyndelse på metformin.

Prinsesse
Så har lægen sendt mig ned på sygehuset for at tage en "PCO-pakke" af blodprøver. Nu skal jeg bare væbne mig med tålmodighed. Heldigvis syntes han også det var vildt at jeg havde taget 7 kg. på på et år, når jeg kunne fortælle hvad jeg spiste og hvor meget motion jeg dyrkede Smile

Eli
Hvor er det fedt! Jeg er helt sikker på, at metformin gør det nemmere - også for piger, der dyrker meget motion og spiser sundt.
Jeg tog selv ca 9 kg på på et år - da jeg smed p-pillerne, tabte jeg med det samme 3 kg. Siden dem smed jeg så yderligere 2 kg.

Med metformin har jeg tabt ca 3,5 kg, det har givet mig meget overskud, spiser også endnu mere fornuftigt end før.

Så mange gange held og lykke med det! Du kan jo lige skrive, hvordan det går Wink

Spring til debat:
Lignende tråde
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Metformin?? Er blevet gravid 4 21-10-2014 20:30
Kan det passe at Metformin øger chancen for at få drenge børn? Metformin eller anden medicin 5 21-10-2014 12:42
Svær start med Metformin... Metformin eller anden medicin 1 21-10-2014 12:38
Skal man have Metformin Metformin eller anden medicin 2 25-09-2014 20:33
Metformin uden graviditetsønske? Metformin eller anden medicin 7 05-06-2014 13:39
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,176
Nyeste bruger: Lillefis lykke