16. Juli 2020 19:51:22
Navigation
Forside

DEBATFORUM

Hvad er PCO
PCO kost
PCO artikler
PCO brevkasse
PCO historier
PCO opskrifter
Din gæst har PCO
Dokumentar om PCO

Nyheder
Linksamling
Artikler oversigt
Brugernes opskrifter

Søg
Hjælp
Hjælp til Forum
Link til pcoforum
Om PCOforum.dk
Kontakt pcoforum.dk
PCO Awareness Ribbons

Nyeste artikler
Jeg havde det på for...
En god hverdag med PCO
Jul - Marcipanroulad...
Jul - Marcipan
Jul - Brunkager
PCO Kostvejledere

Mød Majbritt
PCOforum på din mobil
Scan og få PCOforum
på din Iphone el.
Smartphone

Scan og få PCOforum på din mobil

1000 brugere
Statistik
Unikke besøg: 29833081
5835 besøg pr. dag
Se indlæg
PCO forum - for kvinder med PCO » Fertilitetsbehandling/graviditet » Prøver at blive gravid
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
HJÆLP ...
Rasmussenxp
hej (: !

- jeg er en pige på 16 år, og har desværre PCO ...
det er jeg så, ikke særlig glad for, men den kan jo ikke gå væk....

Grin , vil høre hvordan i har tabt jer, hvordan i har taget det?
- hvordan og hvor i er i behandling henne?
for min læge, ved desværre ikke særlig meget om sygdommen? s;

- håber der er en som vil hjælpe mig ...

på forhånd tak ...
Mai Ida Rasmussen...
Jeg fik konstateret PCO i foråret 2007...
D. 31/8-2010 startet i behandling hos Svend Lindenberg...
- På 4 månede - er det blevet tabt 10 kg.

Jeg er 174 cm !
110 kg - er min startvægt.
100,3 er min vægt nu...

Bella
Det altid svært at forholde sig til tingene når man lige høre det. det gør det så ikke næmmere at egen læge ved en pind om det.. øv..
Men du skal ikke være fortvivlet næsten 25 % af danske kvinder har PCO, måske endda flere. Nogen udvikler simpelthen aldrig symptomerne.

Hvis du gerne vil vide hvad PCO indebærer så slå det op på nettet der er nogle gode sider.

Så vil jeg gerne sige det her til dig... Nu er du så ung så du sidder nok ikke at tænker på børn og graviditet. Ligenu er dine bekymringer nok mere du har fået vide du har en sygdom, den har ualmindelig trælse symptomer- uren hud, øget hårvækst, evt bilringe på maven. Men senere så vil disse problemer se meget mindre ud når du engang gerne vil have et barn. Så prøv endeligt at se om du ikke kan komme din PSO i forkøbet. Du må ikke opfatte mig som ufølsom fordi jeg skriver det her. det virkelig noget jeg ville ønske jeg have gjort selv tidligere. Jeg mener simpelthen at hvis du er overvægtig, så kan du virkelig nå langt ved at tabe dig. Du vil opleve at dine gener langsomt forsvinder. Og måske endda slippe helt for PCO.
Den bedste og mest effektive måde at tabe sig på er sund kost og motion. Du skal ikke gå på kur, men begynde at spise sundt.

Jeg har selv haft lidt svært ved at tabe mig og det med at kosten om..det kunne jag altså ikke finde ud af. Jeg gik så på Herbalife, det er soja protein shake. Det tog jeg morgen og middag og begynde så at spise et sundt aftensmåltid. Det gik så godt, jeg tabte mig 1.5 til 2 kg om ugen.( dyrkede masser af motion ved siden af) Men det vigtigste er stadig at lære at spise sundt ellers er det hele forgæves.

Håber du kan bruge det.

Rasmussenxp
mange tak ! (:
- tak fordi du har svaret.... Grin

jamen, hvilken motion skal jeg dyrke og sådan...?
ja, jeg er meget overvægtigt, meget pinligt af en 16 årige at være...
Sad , desværre...

Jeg er 174 cm !
100,3 er min vægt nu...

jensen4
Rasmussen. Du skal ikke være ked af det. jeg er kun 20 og har en BMI der næsten svare til svært overvægt Blush
Jeg har fået konstateret PCO for næsten et år siden, men troede at lægen tog gas på mig, til at læste om det nogle mdr senere, og så hvilke symtomer man kunne ha, og næsen alle passer på mig. For 14 dage siden besluttede jeg mig så for at jeg ville tabe mig. jeg skulle til lægen, og spurgte så hende direkte om jeg ikke måtte bede om hjælp til at tabe mig, da jeg ikk selv kunne styrre det mere.
Så nu går jeg til lægen hver 14. dag. Var til lægen i dag for at blive vejet og for at snakke om hvordan det går. jeg havde tabt mig de første 2 kg Grin så jeg var stolt. da det er mange år siden jeg sidst har tabt mig.

Mit ode råd til dig er så: den motion du kan dyrke er evt. at gå nogle lange ture. jeg går fx. 6 km 2 gange om ugen med mine forældre. og det er faktisk rigtig hyggeligt.
Samtidig har jeg været en person der har haft en meget sød tand. Er nu begyndt at spisere sundere. jeg spiser en del frugt, o så kigger jeg meget på indholdet af den mad jeg skal ha. sørge for at der ikke er så meget fedt i men en del proteiner, og så må der heller ikke være vildt mange kuldhydrater. Smile til morgen mad spiser jeg fx. havregryn med skummetmælk og uden sukker, andre gange et stykke rugbrød med ost. og i morges var det lidt cheays joughurt med mysli.
Vh Louise
Ved ikke om du kan bruge det

Rasmussenxp
det kunne jeg godt (:
rigtigt virkelig mange tak for det ! Grin

- jamen, altså jeg bor hos min kæreste, har intet arbejde, men starter snart på en skole, hvor jeg tjene lidt penge, så ville jeg gerne gå i gang med at spise sundt, og sådan nogle ting..
får min hund, ned til kæresten om nogle dage, og han skal være her længe, så kan jeg da gå turer med ham, hjælper det ikke også?

- min kæreste er desværre bager...
jeg spiser ikke alle de kager han har med hjem, det meste ham selv, men spiser hvidt brød, osv....

Jeg er 174 cm !
100,3 er min vægt nu...

Bella
Hej igen.

Lille ven du skal ikke være så fortvivlet over din alder og overvægt. der er mange mennesker der slås med denne sygdom. Men det er vigtigt for dig at du kommer igang med at tabe dig.
Som du nok selv ved bliver du nød til at smide hvidt brød, slik og kager langt væk. tænk på dem som dine værste fjender. når du kommer ind i din krop destruerer de dig langsomt.. det ønsker vi jo ikke, men det er sandt.
Lidt motion er altid bedre end ingenting, så lange tur er absolut godt. Men jeg vil alligevel anbefale dig at gå til noget med høj intensitet, fx spinning, aerobic, step osv..Svømning er også rigtig godt. jeg tror også det betyder meget at man går til et hold hvor, der kommer andre mennesker- det kan være meget motiverende.
Men før alt det her er det vigtig du finder ud af hvorfor du spiser usundt og hvorfor du gerne vil tabe dig... det at analysere sig selv er med til at hjælpe en til at fastholde kursen mod en sund krop.

Ingen slankekur er gode nok, og man skal ikke sætte sig for store forventninger og mål for vægttab( hvem vil ikke tabe sig 2kg om dagen). Et stille og roligt vægttab er det der holder og sandsynligheden er større for at du bagefter også holder vægten.

jeg lever selv efter disse principper og taber mig mellem 0.5 og 1kg om ugen. Jeg har selv en meget sød tand og falder også i en gang i mellem, men så spænder jeg rundt på spinningscyklen dagen efter.

Når du først for ændret din kurs i den rette retning, vil du også blive bedre og bedre til at sige fra og ikke falde i. Men for mange inkl. mig kræver det en god kicker for at komme i gang og jeg tog mig en kold tyrker i en måned. Ingen silk, ingen sukker, no no hvid brød hvid pasta hvide ris, ingen kartofler, absolut ingen kager, slik og chips. På den måned tabte jeg mig 8 kg. Det hjalp virkelig på min optimisme. men som du nok ser skal man altså slide for at nyde sig selv.

Så skynd dig at komme igang og vær fast besluttet på at komme din overvægt til livs. Vis din krop at det er dig der bestemmer( selvom den sikkert har sin egen hjerneSmile)

jensen4
Rasmussen.
Jeg har gjort mig til en vane at jeg kun spiser lidt sødt i weekenden fordi jeg staig har en meget sød tand.
I stedet for hvidt brød, så skal du spørge din kæreste om han ikke kan tage noget groft brød med hjem da det er bedre end hvidt brød. Smile og jo at gå med din hund og lave lidt om på din kost det hjælper meget. Og hvis du kan li det, så spis en masse kalkun, kylling og 3% pålæg. og evt. noget agurk tomat peber eller hvad du nu har til. Husk på lidt har også ret og Rom blev jo ikke bygget på en dag.
Jeg har heller ikke ændret vildt mange ting endnu, men det kommer. Og det er faktisk mange gange de små ting der gør at du smider lidt, og som min læge sagde til mig du skal give dig selv lov il en dag at spise lige det du har lyst til. vil du ha stegt flæsk med percille sovs så tager du det, man skal selvf. ikke overdrive med at ta det for et helt års forbrug. Men gi dig selv lov til lidt "frihed" fra alt det sunde en gang om ugen fx. så du ikke går surt i det, og så har du tillige med også noget at glæde dig til Smile

Rasmussenxp
ja okay (:
- jamen, altså, jeg får min hund ned til min kæreste her om nogle dage, er det okay, at gå lange turer med ham (: ?
. ja, jeg vil også begynde at spise sundt, og som du siger, selvom det nok er svært så vil jeg tage en kold tyrker ... ! Grin
- mange tak for de gode råd.

Jeg er 174 cm !
100,3 er min vægt nu...

jensen4
ja for nogen kan det faktisk godt være nok. Min mor fortalte mig den anden dag at en af hendes arbejds kollegar tabte sig rigtig meget, ved bare at drikke 3 liter vand om dagen, det er vildt meget i starten til du får en naturlig trøst, eller hvad man vil kalde det.
Min mors kollega spiste som han plejede, men han tabte sig og "øl" maven som man kalder det forsvandt

Rasmussenxp
ja okay (:
- det kunne jeg jo godt...
Grin , det er han også begyndt på...
og vi gå tur hver gang vi skal ud og handle, så...
jeg vil jo virkelig gerne ned på 70-75 kg, så, jeg tror jeg skal tabe mig omkring 30 kg... , så...
Grin , ja, må begynde at spise sundt, osv...
- jamen, har du også pigmentfejl og tager du også metformin

Jeg er 174 cm !
100,3 er min vægt nu...

jensen4
okay, nej jeg tager ikke metformin. og ved ikke helt hvad der menes med pigmentfejl.
og 30 kg. det er højt at sætte dig det mål nu du kære. Lav dit mål noget mindre. jeg har et mål der hedder 6 kg. skal dog også tabe mig mellem 30 og 40 kg. fordi jeg er så lille Sad men hver gang jeg når mit mål så er det jo susse. og så bliver der bare sat et nyt mål. Har heller ingen frest på det mål jeg skal nå. da min læge sagde at ting tager tid, Wink og det er jo rigtigt

Rasmussenxp
når okay ' troede jeg ellers at du gjorde...
- jamen, jeg taget metformin, mod gammelmandssukkersyge, som jeg alligevel ikke har, men det er dem som jeg også taget på af...
ok, troede jeg de fleste havde som har PCO, sådan nogle mørke plettet, rundt omkring på kroppen....

ja, ting tager tid...
- det siger min mor også, jeg skal sætte nogle mindre mål, og gå efter dem, og sætte dem og efterhånden....

Jeg er 174 cm !
100,3 er min vægt nu...

jensen4
okay. har ingen pletter på min hud. men har en masse strække mærker desværre, de er vildt grimme, men fik dem fordi jeg tod rigtig meget på og alt for hurtigt da mig far blev alvorlig syg. Sad
Og ja små mål som er realistiske. Går du til lægen og bliver vejet hver 14. dag?
Hvis ikke så er det virkelig noget som jeg kan anbefale. Det er for det første gratis, og jeg syntes at de er venlige og gode til at svare på spørgsmål. Jeg syntes dog det var pinligt at blive vejet, men det var kun første gang til jeg så at jeg havde tabt mig anden gang jeg var der.
Smile så syntes virkelig at du skal overveje det hvis du ikke går ved din læge Smile

Rasmussenxp
nej ' går hver anden månede, da jeg næsten bor hos min kæreste, og har læge på Stevns...
- men altså, på det sidste har jeg virkelig taget på...
jeg havde tabt mig 9 kg, på omkring 4-5 måneder, men har desværre taget det HELE på igen ... Sad

Jeg er 174 cm !
100,3 er min vægt nu...

jensen4
okay. det er synd for dig, når du jo virkelig prøver, men ved du hvad der gik galt siden du tog på? For det kan måske hjælpe dig. og er din kæreste en god støtte?

Rasmussenxp
jamen ' altså...
- de metformin, som at jeg tage, dem siger min læge, at jeg åbenbart taget på af...
- men, jeg skal tage dem, for at holde min insulin nede...
og nej, ved ikke rigtig, hvad der gik galt...
han støtter mig virkelig meget , og er rigtig god til det...

Jeg er 174 cm !
100,3 er min vægt nu...

jensen4
Okay. træls med de piller så. Desværre kender jeg intet til de piller Sad
Men det er rigtig godt at din kæreste støtter dig. Jeg vil også gerne støtte dig hvis du har lyst til det?
Kan give dig gode råd, hvis jeg selvf. kan svare på dine spørgsmål mm. hvis du ønsker det. Og så kan vi jo sammen kæmpe med vægtab i stedet for hver for sig Smile

Rasmussenxp
jeg troede ellers også at du fik dem...
- ja, det gør han i hverfald ' jeg turer ikke fortælle ham at jeg havde PCO, så da vi havde været sammen i 8 månede sagde jeg det først til ham...
- jamen, det vil jeg virkelig gerne...
kunne jeg rigtig godt tænke mig, Grin , ville da virkelig være rart..
også at du er 20 år, og jeg er 16, det er rimelig rart, med en på min alder som har PCO, har aldrig fundet nogle før, på min alder som har haft det. Grin

Jeg er 174 cm !
100,3 er min vægt nu...

jensen4
nej det har jeg heller ikke. Men hvis det er så kan du få min msn mail. For er mest på her om afen men ikke i så mange timer da jeg er meget tidligt oppe om morgen.
min msn mail er:
Og du er velkommen til at skrive der lige så tosset du vil Smile

Med hensyn til at du ikke havde fortalt din kæreste at du havde PCo det skal du ikke være ked af, jeg har haft mit i næsten 2 år. har måske haft det længere, men har først fået det konstateret der. men min mor ved intet endnu, for tør ikke fortælle hende det, da hun godt vil være mormor og fordi jeg ikke syntes det er rat ikke at ha sit lort så man kan blive gravid.

Rasmussenxp
mange tak ' har tilføjet dig ! Grin ,
- okay ' vildt nok...
min kæreste ved godt at jeg gerne vil have børn, og det vil han også rigtig gerne...
så, syntes også det er pinligt ikke at have sin mens...
min mor vil også rigtig gerne være mormor, og det skal hun nok komme til ! det har jeg sagt til hende...
- min vil gerne have at min kæreste skal være far til mit barn, også inde han bliver for gammel, han er nemlig 34 år og jeg er 16, så... bliver 17 om ikke så lang tid. Grin

Jeg er 174 cm !
100,3 er min vægt nu...

Spring til debat:
Lignende tråde
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
HJÆLP !!! PCO Brevkasse 3 01-12-2014 13:37
Hjælp med kiss kost ??? Kost og motion 6 17-01-2014 11:45
PCOS- Ingen hjælp:( PCO Brevkasse 2 13-01-2014 07:53
Hjælp til gode råd Prøver at blive gravid 1 22-11-2013 00:48
Hvor får jeg hjælp?! Læge - Gynækolog 5 29-10-2013 18:45
Log ind