07. December 2021 10:58:59
Navigation
Forside

DEBATFORUM

Hvad er PCO
PCO kost
PCO artikler
PCO brevkasse
PCO historier
PCO opskrifter
Din gæst har PCO
Dokumentar om PCO

Nyheder
Linksamling
Artikler oversigt
Brugernes opskrifter

Søg
Hjælp
Hjælp til Forum
Link til pcoforum
Om PCOforum.dk
Kontakt pcoforum.dk
PCO Awareness Ribbons

Nyeste artikler
Jeg havde det på for...
En god hverdag med PCO
Jul - Marcipanroulad...
Jul - Marcipan
Jul - Brunkager
PCO Kostvejledere

Mød Majbritt
PCOforum på din mobil
Scan og få PCOforum
på din Iphone el.
Smartphone

Scan og få PCOforum på din mobil

1000 brugere
Statistik
Unikke besøg: 32553777
5791 besøg pr. dag
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
HILFE MED DET MAD
FrkHimmelblaa
Jeg håber virkelig at jeg kan få nogle gode råd.. Jeg synes det er så svært at spise kiss-kost, morgenmad spiser jeg græsk yoghurt 2% med hindbær og mandler+lidt sødemiddel e

Frokost er gerne knækbrød med philadelphia light, hamberryg eller roastbeef og peberfrugt.

Aftensmaden går jeg helt død i da jeg synes det er så svært at få en ok fordeling og personligt synes det er svært at skulle veje sin mad hele tiden.. Er der nogle gode råd ti at få det til at blive nemmere og være en del af ens kostændring ( kan man ikke bare bruge sin sundefornuft og spise kød/fisk, grønt evt 30g pasta eller perlebyg og en hjemmelavet dressing/sovs)

Hvad skalman holde sig til at spise når man bliver inviteret til brunch med alt det sædvanlige?

Nogle gode forslag til hvad man kan lave når man skal have folk til spisning og den står på bøffer med tilbehør og gerne en dessert.

Hjææælp er virkelig ved at blive sindsyg og har haft lyst til at stoppe at prøve at spise kiss.kost og det har resulteret i både et besøg på den lokale kineserrestaurant ig Dominos pizza ;(
Drømmer om at få en lille Junior

Tina NetSlank
Hejsa,

Jeg kan godt forstå, at det ind i mellem bliver uoverskueligt og svært.

Din morgenmad og frokost er rigtig fine og meget pco-venlige Smile
Kødet skal gerne op på 100 g til frokost, men hvis du kigger på emballagen kan du hurtigt se, om du kommer op på den mængde, eller om du skal have lidt mere.

En aftensmad bestående af kød/fisk/fjerkræ (gerne op omkring de 150 g), grøntsager, 30 g pasta el. perlebyg og en dressing/sovs af nogle gode fedtstoffer eller lavet på fromage frais, er helt som det skal være - Uden at du behøver at veje det hele Smile
Kig evt. på emballagen fra kødet, så du har en fornemmelse af, hvor meget kød du får.

Til brunch eller ved andre lejligheder, skal du gå efter at spise godt med protein (æg, bacon, pølser, kød- og fiskepålæg). Pas godt på med brødet. Bed gerne om rugbrød i stedet for hvedebrød og gå helst helt uden pandekager, muffins, croissant osv.
Hvis de serverer græsk yoghurt, så bed om én, hvor der ikke er sirup i, men kun frugt.
Det er en øvelse at bede om andre ting, end dem som er på menuen, men jeg har kun oplevet positive tilbagemeldinger - de ønsker jo glade gæster Smile
Det samme kan man gøre, når det gælder frokost og aftensmad - Det er lettest at springe kartofler/ris/pasta osv. over, hvis det ikke er på tallerkenen.

Bøffer og grøntsager er helt perfekt til pco-kost. Lav en lækker salat, som er piftet op med nødder, avocado, oliven osv.
Dessert kan f.eks. være en osteanretning med knækbrød el. ristet rugbrød til.
Der ligger også nogle gode opskrifter her på pcoforum. Bl.a. på salater og kager, som kunne bruges til desserter.
Du kan også sørge efter low carb eller sukkerfrie opskrifter på nettet.

Gode huskeregler for pco-kost er: masser af proteiner, sparsomt med kulhydraterne (og aldrig kulhydrater alene) og masser af de gode fedtstoffer: raps- og olivenolie, avocado, nødder og mandler, oliven, pesto.
Og det er ikke nødvendigt at veje maden Smile

Jeg tror, at det er helt naturligt, at man ind i mellem får lyst til alt "det forbudte". Og en pizza fra Dominios er desværre svær at gøre pco-venlig Wink
Til gengæld er der rigtig mange kineser-restauranter, hvor man selv kan vælge kød og grønt, som de svitser for én. Og deres sammenkogte retter kan også godt gå an. Spis dem sammen med grøntsager og spring de hurtige kulhyldrater over, som man bare bliver oppustet af Wink

Hjemmelavet pizza klarer du med en tortilla, som du smører med pesto og dækker med det kød, som du godt kan lide (en god stor portion). Drys med revet ost og oregano og 10-15 minutter i ovnen på 200 grader. Det er et rigtig godt og pco-venligt alternativ, som ikke har en eftersmag af dårlig samvittighed.

Jeg håber, at du har mod på at fortsætte.
Det er en kost-omlægning og en masse vaner, som skal ændres, og det tager tid. Jeg har selv været i gang i rigtig mange år, og det er ikke altid lysten, som driver værket. Til gengæld mærker man så tydeligt på sin krop, de positive effekter der er ved den pco-venlige kost.

Kærlig hilsen Tina, NetSlank.dk

FrkHimmelblaa
Mange tak for svar Tina, det var helt klart brugbart.. Jeg havde mistet modet på at fortsætte og kan mærke at det nu er ved at vende tilbage og det hele bunder nok i at mit vægttab et gået i stå og jeg kan bare ikke få gang i det igen..

Jeg tror at jeg vil prøve at bruge de gode råd du kom med her og se om det ikke hjælper..

Hvis vi vælger herhjemme og lave bøf med blødeløg, og så vælger nogle grøntsager til hvad med sov.. er det ok at lave en pandesovs, med vandet fra grøntsagerne, lidt boullion, kulør og en lille smule fløde for at jævne?
Redigeret af hult d. 14-03-2013 14:18

FrkHimmelblaa
ØV kan jeg ikke få svar på det med sovsenSad

Tina NetSlank
Hejsa,

Jeg er rigtig ked af, at jeg ikke har set dit spørgsmål omkring sovs. Selvfølgelig må du få svar :-)

Jeg vil anbefale, at du ikke bruger panden, hvis der er stegerester fra bøfferne på. Dette ikke pga. PCO, men fordi der under stegning kan dannes stoffer, som kan være usunde.
En anden måde kunne være:
Opløs 1 bouillonterningen i ½ dl kogende vand i en lille kasserolle. Tilsæt 2½ dl Milda Cremefine 7% (fløde kan også bruges) og lad sovsen simre ved middel varme et par minutter.
Jævn sovsen med Maizena, smag til med salt og peber og giv den nogle dråber kulør.

Både Bähncke og K-salat har også lavet bearnaise sovs, som sagtens kan bruges. Endda med højt indhold af mufa-fedtstofferne.

Kærlig hilsen Tina, NetSlank.dk

Spring til debat:
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0