22. Oktober 2021 02:03:38
Navigation
Forside

DEBATFORUM

Hvad er PCO
PCO kost
PCO artikler
PCO brevkasse
PCO historier
PCO opskrifter
Din gæst har PCO
Dokumentar om PCO

Nyheder
Linksamling
Artikler oversigt
Brugernes opskrifter

Søg
Hjælp
Hjælp til Forum
Link til pcoforum
Om PCOforum.dk
Kontakt pcoforum.dk
PCO Awareness Ribbons

Nyeste artikler
Jeg havde det på for...
En god hverdag med PCO
Jul - Marcipanroulad...
Jul - Marcipan
Jul - Brunkager
PCO Kostvejledere

Mød Majbritt
PCOforum på din mobil
Scan og få PCOforum
på din Iphone el.
Smartphone

Scan og få PCOforum på din mobil

1000 brugere
Statistik
Unikke besøg: 31951120
5731 besøg pr. dag
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
spørgsmål ud fra ny artikel Kort og godt - PCO kosten
Joergensen
Til Majbritt Engell.
Jeg har en række spørgsmål da der er ting som jeg synes er svære at forstå. Jeg vil være meget taknemmelig, hvis du kunne/ville bruge lidt tid på at forklare mig lidt ud fra din artikel Kort og godt- PCO kosten.
Jeg er netop stoppet med p-piller efter ca. 5 år og vil gerne leve et sundere liv, og gøre det rigtige fra starten.

1. Du skriver at man kan spise alle grøntsager, når man har PCO. Er der slet ingen undtagelser. Hvad med de højglykæmiske? Indeholder de ikke for mange sukkerarter? Er det lige meget om grøntsagerne er rå eller kogte?

2. Du skriver også "spis langsomme kulhydrater i begrænset mængde". Her menes vel PCO-venlige kornprodukter. Må jeg godt spise 75 g. kogte af de PCO-venlige stivelseskilder som bulgur, perlerug/byg osv. hver aften til min varme mad + en skive rugbrød eller 2 stk. knækbrød til frokost?
Du henviser til fiberholdige produkter som Lidl proteinboller osv. Du skriver at det er gratisbrød. Betyder det, at man kan spise dem frit og indgår derfor ikke i den daglige kostberegning?

3. Du nævner endvidere sojabønner. Er det en gammel skrøne, at der skulle være en slags hormon i soja, som ikke ligefrem stimulerer hormonbalancen?

4. Når man skal have meget protein, kan jeg så blande kød, mælkeprodukter og grøntsager frit sammen, eller skal det være på en bestemt måde for at få den rigtige sammensætning.
Ellers ville det være nemmere for mig, hvis jeg vidste, hvor mange gram kød, mælkeprodukter og grøntsager jeg skal have til et enkelt måltid.

5. Jeg er også bekymret for, om jeg får kalk nok, da knogleskørhed ligger til familien. Findes der en slags gryn, som jeg kan koge sammen med mælken, da jeg ikke så godt tåler rå mælk.

Angående fedt så spiser jeg en barneskefuld levertran hver morgen. Spiser Becel på mit brød og steger mit kød i enten Becel eller rapsolie. Desuden spiser jeg en håndfuld nødder hver dag.

Undskyld de mange spørgsmål.

majbritt engell netslank
Kære Fyn-bo.
Lad os se på det du spørger om...
1) Det er korrekt at vi igen tillader alle grøntsager. Forskningen har vist modsatrettede virkninger af grøntsagerne som ellers var forbudte.
Det er de gode antioxidanter og fibre der opvejer den blodsukkerpåvirkning vi ellers har set negativt på. Du kan spise dine grøntsager rå og tilberedt det eneste MEN er at du skal spise dem i et kombineret måltid dvs sammen med protein (kød æg mv) og/eller fedt pesto, olie nødder mv

2) Ja du må gerne spise langsom stivelse som knækbrød og rugbrød til aftensmad og til frokost. Ift gratisbrød er Elverbrød helt gratis, men der i Lidl bollen er lidt energi, så brug princippet omkring maks en af dem om dagen.

3) med den mængde soja du får hvis du spiser varieret og ikke får soja hele dagen lang er det ikke noget du skal gå op i (-:

4) yes du kan blande.. Det er meget individuelt hvordan man sammensætter det på en dag men en god rettesnor er ca 100 gram til frokost og 200 gram til aften

5) Hvis du vil sikre dit kalkindtag skal du vare sørge for at få ost. Så kommer du hurtigt der op hvor du skal ligge ellers skal du se om et kalktiskud.

Pøj pøj herfra (-:
Bedste Hilsner
Majbritt Engell
Netslank.dk
www.netslank.dk

Joergensen
Mange tak for hurtige og præcise svar. Smile

Spring til debat:
Lignende tråde
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Varme hveder til Store Bededag - NY artikel Artikler, medier og undersøgelser 1 07-05-2014 11:06
PCO og grøntsager – Sådan påvirker de dit blodsukker - NY artikel Artikler, medier og undersøgelser 1 17-04-2014 21:27
Påsken – igen en højtid, fyldt med sukker - NY artikel Artikler, medier og undersøgelser 1 08-04-2014 20:25
PCOS efter overgangsalderen - NY artikel Artikler, medier og undersøgelser 1 24-02-2014 21:29
Fastelavn… er mit navn, boller vil jeg have …- Ny artikel Artikler, medier og undersøgelser 1 12-02-2014 14:33
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,176
Nyeste bruger: Lillefis lykke