11. December 2017 10:07:00
Navigation
Forside

DEBATFORUM

Hvad er PCO
PCO kost
PCO artikler
PCO brevkasse
PCO historier
PCO opskrifter
Din gæst har PCO
Dokumentar om PCO

Nyheder
Linksamling
Artikler oversigt
Brugernes opskrifter

Søg
Hjælp
Hjælp til Forum
Link til pcoforum
Om PCOforum.dk
Kontakt pcoforum.dk
PCO Awareness Ribbons

Nyeste artikler
Jeg havde det på for...
En god hverdag med PCO
Jul - Marcipanroulad...
Jul - Marcipan
Jul - Brunkager
PCO Kostvejledere

Mød Majbritt
PCOforum på din mobil
Scan og få PCOforum
på din Iphone el.
Smartphone

Scan og få PCOforum på din mobil

1000 brugere
Statistik
Unikke besøg: 24760397
5946 besøg pr. dag
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
Cyste
busser
Hej alle

Er der nogen, som "lider af" voksende cyster i forbindelse med PCO?
Jeg har et par gange haft en stor cyste på den ene æggestok; her er mine oplevelser:

En søndag i december 2013 sidder jeg på gulvet i stuen og julepynter med min søster. Pludselig (i løbet af en halv times tid) får jeg ondt i maven og tænker Hold da op - et eller andet er helt galt. Det er så voldsomt, at jeg ikke kan magte at hverken stå, sidde eller ligge ned, så jeg krøller mig bare sammen i fosterstilling og håber smerterne går hurtigt væk. I løbet af de næste par timer bliver smerterne voldsommere, så voldsomme at jeg næsten ikke kan være i mig selv. Derfor beder jeg min kæreste ringe til lægevagten. Lægevagten er bekymret for min blindtarm, da mine smerter er stærkest i højre side af maven, så jeg får en tid lidt senere på aftenen.
Køreturen til vagtlægen var et sandt helvede, da hvert enkelt sving og bump på vejen fik mig til at febersvede af smerte. Mens vi sidder i venteområdet bliver mine smerter næsten ubærlige, det er umuligt for mig at sidde stille da smerterne bliver for koncentrerede. Jeg sidder i hug med hovedet begravet i mine arme ind over et stolesæde.
Hos lægen beroliges jeg, da han vurderer, at mine symptomer ikke stemmer overens med blindtarmsbetændelse. Jeg laver en urinprøve, som viser at jeg har meget blod i urinen på tidspunktet. Lægen sender mig hjem med nogle kraftige smertestillende piller, og i løbet af natten går smerterne væk.
På baggrund af smerterne bliver jeg henvist til urologisk afdeling til en ultralydsscanning. Scanningen viser intet.

I december 2014 er min kæreste og jeg i et længere forløb med fertilitetsbehandling, derfor scannes jeg utallige gange. Ved min første scanning efter fremprovokeret menstruation har det vist sig, at jeg havde en stor cyste på 3,8 cm på min ene æggestok. Et par dage senere bliver jeg scannet igen, cysten er blevet lidt mindre; nu 3 cm. Og da min menstruation tiltager bliver jeg scannet igen to dage senere, men her viser det sig at cysten er vokset til 5,3 cm. Lægen vurderer, at det er et stort spring på kort tid og tager derfor en blodprøve med det samme. Blodprøven skal hjælpe til at fastslå, om cysten er ondartet. Jeg får at vide, at jeg kan ringe en uge senere - en Uge senere! - og så svar på prøven.

Det var tæt på at være den længste uge i mit liv. Med fuld af panik ringer jeg en uge efter og taler med sygeplejersken, som er helt forbavset over at prøven allerede er tilbage, hvorefter hun fortæller mig at det kun er lægen som må videregive prøvesvar og at han derfor vil ringe til mig i løbet af dagen med svar. Argh - endnu en ulidelig ventetid, mens uendelige negative tanker strømmer gennem hovedet. Heldigvis går der kun ca. 20 minutter før lægen ringer og fortæller, at blodprøven er fuldkommen normal.

Lettet og med positive tanker kan jeg ånde op, og med krydsede fingre på begge hænder beder jeg til at de p-piller, som jeg skal spise, har en positiv virkning på cysten. Netop derfor fik jeg ordineret p-pillerne. Jeg tør slet ikke begynde at tænke tanken, at cysten skulle vokse sig større og springe.
FingerscrossedFingerscrossedFingerscrossed

Munksgaard90
Dejligt at høre at blodprøven var helt normal Smile
Hvordan går det med projekt baby ?? Har tænkt på dig det sidste stykke tid ☺️

mini85
faldt lige over dit indlæg... har ikke de problemer som du har, så hvordan går det efter du har fået p-piller og med projekt baby???

de kærligste tanker Kristina

Spring til debat:
Lignende tråde
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
cyste :( Prøver at blive gravid 3 09-11-2011 10:23
Dermoid cyste Symptomer - Diverse 1 04-09-2009 16:41
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?