18. September 2019 14:21:23
Navigation
Forside

DEBATFORUM

Hvad er PCO
PCO kost
PCO artikler
PCO brevkasse
PCO historier
PCO opskrifter
Din gæst har PCO
Dokumentar om PCO

Nyheder
Linksamling
Artikler oversigt
Brugernes opskrifter

Søg
Hjælp
Hjælp til Forum
Link til pcoforum
Om PCOforum.dk
Kontakt pcoforum.dk
PCO Awareness Ribbons

Nyeste artikler
Jeg havde det på for...
En god hverdag med PCO
Jul - Marcipanroulad...
Jul - Marcipan
Jul - Brunkager
PCO Kostvejledere

Mød Majbritt
PCOforum på din mobil
Scan og få PCOforum
på din Iphone el.
Smartphone

Scan og få PCOforum på din mobil

1000 brugere
Statistik
Unikke besøg: 28596640
5945 besøg pr. dag
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
P-piller og undersøgelse af mulig PCO
MetteKBH
Hej alle

Jeg står i lidt af et dilemma, og da jeg går ud fra at mindst et par stykker af jer har prøvet det samme, håber jeg på lidt svar og erfaringer.

I forbindelse med at jeg var ved lægen i foråret for at snakke om p-piller (hun ville have mig til at skifte fra Diane Mite til Yasmin pga. risikoen for blodpropper), nævnte hun for mig at jeg muligvis har en mild udgave af PCO (Yasmin gjorde mig deprimeret og jeg ville meget nødigt have p-piller der ikke havde en påviselig effekt på acne, da jeg altid har været meget plaget af det).

Jeg tænkte sådan lidt "ok, fint nok" og spekulerede så egentlig ikke mere over det, før det pludselig slog mig et par måneder efter hvad PCO egentlig er for noget Sad

Jeg læste en hel del om det, og blev mere og mere overbevist om at jeg var nødt til at få tjekket om jeg har det eller ej. Egentlig vil det ikke have den store værdi at finde ud af det, da jeg er normalvægtig og af mig selv i mellemtiden er begyndt at spise efter lav-GI, men rent psykisk føler jeg at jeg ville have glæde af at få vished.

Grunden til at jeg er i vildrede er at jeg har læst at man ikke må spise p-piller i 3 måneder før man skal have taget blodprøverne, og 3 måneder er rigtig rigtig lang tid når man ved at bumserne bare bliver værre og værre i ventetiden. Jeg kan ikke (længere) tåle Skinoren, Basiron osv. cremer på recept mod bumser.

Derudover er jeg ikke overbevist om at jeg har PCO. Jeg har meget acne, lidt mørk hårvækst (omkring brystvorterne, lige under navlen og lidt "for meget" hår mellem benene) og min naturlige cyklus ligger i hvert fald på 33 dage (har aldrig ført rigtigt skema over det, og har været på p-piller i 3 år så jeg kan heller ikke rigtig huske det, men 33 dage passer vist meget godt). Mine menstruationer varer 7 dage og der kommer forholdsvis meget blod.

Derudover ELSKER jeg slik, kager, sodavand og alt andet med meget sukker, men det kan godt lade sig gøre for mig at holde mig væk fra det uden de store abstinenser (er i gang med 14 stort set i træk). Jeg føler sukkertrang de to første dage på sådan en afvænning, men så holder det egentlig så meget op at jeg kan kontrollere det ved at "tage mig sammen".

Jeg er normalvægtig (68 kg. til 175 cm). Jeg svinger ind i mellem op på 70 kg., og føler selv det sætter sig lige på maven, men come on. Det er svært at konkludere noget ud fra 2 kg.

Puha, det blev en længere smørre - håber der er nogen der stadig er med.

Mit dilemma står i: Skal jeg droppe p-pillerne for at få det undersøgt? Er det overhovedet nødvendig at droppe pillerne? Kan man undersøges for PCO uden blodprøve?

Mvh
Mette

PCOpigen
Hej Mette

Jeg personligt vil råde dig til at få stillet den rette diagnose. Jeg droppede p piller (Yasmin) for 1½ år siden og valgte en hormonspiral. Efter ca. 6 mdr. startede alle mine symptomer på PCO: Øget hårvækst, meget uren hud i ansigt, ryg, arme og ben, vægten steg og steg, jeg fik hovedpine og andre kedelige ting 8Sukkernarkoman har jeg altid været). Jeg valgte at få taget min spiral ud, da jeg avr overbevist om, at det var denne som var årsag til mine symptomer. Fik en slags styrtblødning to dage efter spiralen var ude og kom på Diane Mite i 4 dage, men blødte så kraftigt at jeg var sygemeldt.

Valgte at skifte læge da han næsgtede at undersøge mig for PCO og den nye læge er fantastisk og tog blodprøver med det samme, som så viste at jeg havde PCO. Jeg nåtte ikke tage Diane Mite længere men fik Yasmin igen. Er bare aldrig kommet igang med dem, da mine blødninger nu helt er stoppet efter jeg fik Perlutex som skulle fremprovokere en blødning, så er helt uden beskyttelse nu Sad

SummaSummarun er at jeg jeg fik ro i sindet da jeg fandt ud af at PCO var årsag til alt dette. Er stadig frustreret over at min hud er så grim og har lyst til at grave mig ned. Men hellere det end ikke vide hvad der sker med min krop.

Så er det krav at du i 3 mdr ikke må tage p piller inden blodprøve for PCO ville jeg leve med det og se om det er PCO, så du kan komme i behandling og muligvis få bugt med det. Der er måske større chance for at du kan slippe for PCO (hvis du har det) når du er normalvægtig - er ikke sikker og heller ikke læge, men det er jo helt op til dig.

Min verden er stadig helt ude i hampen, men rart at vide hvad jeg hver dag skal slås med.

Håber du kunne bruge min lille historie til noget.

Kh. PCOpigen
Har i 2008 fået kontateret PCO og har ALLE bivirkningerne. Kan fornemme at PCOen er kommet snigende de sidste mange år, og nu har det helt taget overhånd. Jeg skal tabe 70 kg men synes det er MEGET svært.

isa
Hej Mette,

da jeg fik stillet diagnosen, tog jeg p-piller, da det gik så hurtigt, at jeg ikke havde 3 måneder til at rense ud. Men lægen kunne sagtens stille diagnosen alligevel, da det faktisk ikke er nødvendigt at måle androgenet for at påvise det.
Jeg fik foretaget en scanning, der meget tydeligt påviste de poly cystiske ovarier (=ALT for mange udviklede æg i mine æggestokke), desuden fik jeg taget blodprve der påviste for højt insulin og kolesterol. Sidst havde jeg tegn på forhjet androgen (tab af hår på hovedet, dårlig hud når jeg ikke tager p-piller, overvægt på maven). Derfor kunne man godt påvise PCO'en selvom man ikke kunne måle androgenet.

Måske kan du prøve at snakke med din gynækolog om dette, og foreslå om det ikke kan lade sig gøre at teste det på denne måde. Jeg gik hos Bjarne Stigsby i Tåstrup. Han vil sikkert kunne forstå din forespørgsel og hjælpe dig med at fastslå det uden at du skal stoppe med pillerne.

Hvis han er modstridende kan du jo henvise til min historie, eller at definitionen af PCO er at man har fået påvist poly cystiske ovarier ved en scanning, og evt viser tegn på forhjet androgen. Du behver altså ikke at få lavet blodprven for at få det bevist, hvis du bare får lavet scanningen.

Jeg håber dette hjælper,

hilsen
Isabel

Kirsten84
Hej Mette
Jeg valgte at droppe p-piller for at faa stillet diagnosen - brugte kondomer med min kaereste i den tid. Jeg er glad for at ha faet taget alle de rigtige blodproever og foeler, at der er "styr paa" hvad der foregaar i kroppen paa mig. Jeg er glad for at vide, at jeg har pco, allerede nu - saa kommer det ikke som en overraskelse, naar vi gerne vi have boern - og vi har faaet muligheden for at planlaegge efter, at det nok bliver svaert at faa boern.
Selvfoelgelig har du problemet med huden ogsaa - men hvis du faar den rigtige diagnose, faar du den rigtige behandling - og maaske kan det paa lang sigt ogsaa hjaelpe paa huden?
Kortfattet: Jeg raader dig til at droppe p-pillerne og faa en grundlig udredning hos en laege, der har forstand paa pco!
Kh Kirsten
Tynd PCO-pige, diagnosticeret i 2005 (pga. manglende mens). Først behandling med p-ring hos alm. gynækolog. Skiftede til Svend Lindenberg i juli 2007 og stoppede med p-ring. Behandling med Metformin og Pergotime samt alternativ behandling uden held (=ingen mens, ingen graviditet). Er nu i behandling med p-piller pga. øget risiko for knogleskørhed pga. lavt østrogenniveau. Planlægger fertilitetsbehandling når jeg fylder 25. Bruger kosttilskud, følger anti-inflammatorisk kostplan og dyrker meget motion.

Spring til debat:
Lignende tråde
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
P-piller og isotretinoin Uren hud og Akne 1 11-06-2014 15:30
Undersøgelse: fri passage i æggeleder Prøver at blive gravid 2 04-06-2013 09:13
SE HER: Undersøgelse af PCO/PCOS-kvinders brug af medier Artikler, medier og undersøgelser 1 21-11-2012 18:10
tør ikke tage p piller... P-piller 1 04-09-2012 09:11
p-piller vs. p-ring P-piller 5 13-12-2011 14:48
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0