27. Februar 2020 20:25:24
Navigation
Forside

DEBATFORUM

Hvad er PCO
PCO kost
PCO artikler
PCO brevkasse
PCO historier
PCO opskrifter
Din gæst har PCO
Dokumentar om PCO

Nyheder
Linksamling
Artikler oversigt
Brugernes opskrifter

Søg
Hjælp
Hjælp til Forum
Link til pcoforum
Om PCOforum.dk
Kontakt pcoforum.dk
PCO Awareness Ribbons

Nyeste artikler
Jeg havde det på for...
En god hverdag med PCO
Jul - Marcipanroulad...
Jul - Marcipan
Jul - Brunkager
PCO Kostvejledere

Mød Majbritt
PCOforum på din mobil
Scan og få PCOforum
på din Iphone el.
Smartphone

Scan og få PCOforum på din mobil

1000 brugere
Statistik
Unikke besøg: 29182371
5870 besøg pr. dag
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
Julehjælp
forglemmigej
Dette er min første jul med PCO diagnosen, og jeg gruer lidt for, om jeg kan modstå alle fristelserne. Jeg har allerede været til en komsammen, hvor der var INTET, som jeg kunne spise. Det var totalt nedtur, og jeg følte mig virkelig anderledes Sad Jeg savnede at kunne småspise godter ligesom alle andre, så jeg overvejer at lave mit eget PCO-slik og tage med over i juledagene. Hvad guffer I udover nødder og figner og abrikoser? Gerne en opskrift eller to på "juleslik" Smile

Vi skal heldigvis holde juleaften sammen med nogle venner, som ikke undrer sig over, at jeg ikke spiser kartofler og rødkål. Jeg tror, jeg tager min egen rødkålssalat med. Hvordan kommer I gennem julen uden at ødelægge diæten? Confused

På forhånd tak for svar Hug
Hilsner fra,
Majbritt

Normalvægtig PCO'er.

Hanne123
Jeg kommer igennem ved at 'vende den om'. Jeg får det rigtig skidt, hvis jeg spiser forkert. Jeg bliver træt. irriteret og voldsomt sliksyg - og sådan har jeg ikke lyst til, at være hele julen.

Jeg kan godt tåle lidt kartofler, men holder mig fra sukker slikket.
Jeg har aftalt at jeg laver en "rå" rødkålssalat til juleaften - der er garanteret flere, som er med på den!
Men ud over de ting du nævner er der jo: frisk frugt, masser af andre slags nødder, frisk kokos (fra en hel kokosnød), mørk chokolade .... og så laver jeg selv havregrynskugler af grovvalsede havregryn og birkesød (+ de andre ting).

Rigtig god jul!!

-Hanne

http://www.GreveAlternativ.dk
hult
Den med kogt rødkål forstår jeg ikke helt - er det fordi det er kogt med sukker? Det kan købes sukkerfrit, fx. fra Danu (fås bla. i Rema1000) Eller er det fordi det er en rodfrugt? Der sker intet ved at spise en lille smule, man spiser jo sjældent et helt glas Wink

Faktisk kan man godt spise noget kartoffel juleaften, nogle diætister siger 40 g kartofler, ris eller pasta. Hvis man spiser godt med steg, sker der ikke noget med en lille smule tilbehør.

Jeg kan anbefale bogen 'Julemad - kager og konfekt' fra Diabetesforeningen, den har vi selv brugt i mange år, manden har diabetes og jeg er insulinresistens.

Se og evt. bestil den her:
http://www.diabet...nfekt.aspx
I hope you never fear those mountains in the distance
Never settle for the path of least resistance
Living might mean taking chances - But they're worth taking
And when you get the choice to sit it out or dance
I hope you dance

www.hultshome.dk

http://www.hultshome.dk
melinka
Hejsa.

jeg spiser and, rødkålsalat, eller sukkerfri rødkål, lidt kartofler og lidt sovs.
til dessert spiser jeg sobetisWink
ellers spiser jeg mørkt chokolade, og sukkerfri marcipan, mandler og abrikos,

hla72
Vi spiser altid farseret kalkun m. sukkerbrunede kartofler, sovs, waldorffsalat, sødt og surt. Jeg har tænkt mig at spise kalkun, fars, waldorffsalat, sovs og ganske lidt ribsgele - hvor jeg vil købe en sukkerfri.
I stedet for sukker-kartofler vil jeg koge nogle speltkerner (dem æder jeg til alt efterhånden) og kartoflerne lader jeg de andre om at spise.

Desuden er ris ala manden afskaffet i år og der bliver i stedet serveret hjemmelavet vanille parfait (lavet efter en GI-opskrift) m. kirsebærsovs til... som jeg alligevel aldrig spiser.

Det er mig der laver maden juleaften, så jeg har helt tjek på hvordan og hvorledes og så længe jeg kan holde snitterne fra de sukkerbrunede kartofler, så skal det nok gå.... og jeg kan SAGTENS undvære dem, for jeg ved hvordan jeg reagerer på dem.

Juleslikket er ligeledes blevet mere eller mindre afskaffet og skiftet ud med nektariner, æbler, nødder (der skal knækket, lidt skal man jo arbejde for føden) og en smule mørk chokolade m. mere end 72% kakaoindhold.

Jeg er blevet inviteret til en julefrokost 2. juledag og jeg har svaret, at jeg kommer kun hvis der er noget jeg kan spise. Det kan godt være det er frækt, men vedkommende der har inviteret ved jeg spiser efter GI og har gjort det siden slutningen af januar. Er det traditionel julefrokost, siger jeg nej tak. Vedkommende har så ikke svaret endnu. Men jeg vil altså ikke sidde til en julefrokost og ikke kunne spise noget eller alternativt føle mig presset til at spise hvad der er og så blive syg og dårlig bagefter.

Heidi
Redigeret af hla72 d. 11-12-2008 20:48
Mod tåber kæmper selv guderne forgæves

www.heidi-l.dk

http://heidi-l.dk
hult
Uhm, godt der ikke er så længe til juleaften nu, bliver da helt julemadssulten Pfft

Vi spiser flæskesteg, ingen her er glad for and, med hvide kartofler og brunede (efter opskrift fra diabetesforeningens bog jeg anbefalede højere oppe i tråden.) jeg spiser så bare lidt kartofler, som jeg i forvejen ikke er så glad for, og meget steg, skal også have god brun sovs til og så den sukkerfri rødkål! Nams!

Vi spiser ikke ris a la manden før sent på aftenen, efter gaverne Grin, da vi ikke mere er vant til at spise meget af gangen, den laver vi også efter DBF's opskrift, det er lækkert! Med sukkerfri let opvarmet kirsebærsovs til.

Der er nødder og clementiner (jeg spiser ingen af dele pga. allergi) og når vi nogle år har oppet os er det klejner også efter DBF's opskrift. Min dejlige familie får sukkerfrie marcipanbrød og jeg spiser lidt chips... hvis der er plads. Vi spiser aldrig så vi bliver dårlige af for meget mad, er simpelthen vænnet fra efter så mange år med kostomlægning.

Er sjældent til julefrokost, men hvis vi er, spiser jeg som altid når vi er nogle steder kød eller kødpålæg og hvad der er af grønt og ost.
I hope you dance

www.hultshome.dk

forglemmigej
Tak for de gode ideer - kom endelig med flere Thumbsup Og gerne nogle opskrifter Smile

Jeg troede faktisk ikke, at diabeteskost var restriktiv nok for os med PCO Confused Jeg forsøger at undgå hvidt mel og hvide ris, og det udelukker jo en del julebag og ris a la manden Sad (tror ikke jeg kan få gæsterne med på brune ris, selvom jeg har lyst til at forsøge) Mht. "sukkerfri" produkter, så har jeg ikke så meget fidus til kunstige sødemidler, herunder Birkesød.

I dag på mit arbejde, havde adminstrationen lavet glögg og æbleskiver til lærerne. Ih hvor det pirrede mine næsebor! Men jeg modstod og måtte finde mig i nogle blikke og kommentarer til mine grøntsagsstænger og urtethe i fællespausen Grin Jeg kan heldigvis mærke, at jeg trives godt med kostomlægningen, for ellers var jeg da bukket under forlængst. Men jeg savner nogle alternativer til den slags situationer. For slet ikke at nævne de små provokerende skåle med pebernødder, som står overalt Pfft
Hilsner fra,
Majbritt

Normalvægtig PCO'er.

ika
Hej
I weekenden lavede jeg konfekt af 200 g mandler + 10 friske dadler som jeg blendede (hakkede fint) sammen til en masse som ligner mandelmasse i konsistens (jeg puttede vand i til konsistensen var den rigtige, men kan nok godt bruge kaffe, appelsinsaft osv hvis man vil have anden smag). Så puttede jeg to spiseskefulde rent kakaopulver i og rullede små kugler som til sidst fik en tur i kakaopulvret igen, så de ikke bliver så klistrede at røre ved+fine at se på. De smagte rigtig godt og blev spist af både voksne og børn. (ved godt at dadler indeholder en del sukker, men jeg tror at opskriften gav cirka 30 små kugler, så man skal jo spise 3 kugler inden man har sppist én dadel - og derudover så kommer sukkeret jo sammen med masser af mandler)

Mange hilsner
Ika

hult
forglemmigej skrev:
Jeg troede faktisk ikke, at diabeteskost var restriktiv nok for os med PCO Confused

Kære Majbritt - det er den heller ikke til hverdag, men til festlige lejligheder er det helt okay, små mængder betyder ikke noget, man mærker med sig selv hvad man kan og ikke kan alt efter hvor medtaget man er, man lærer sine grænser at kende.
I hope you dance

www.hultshome.dk

hult
Marcipan kan også laves med æblemos blandet i, sødet eller ej alt efter smag.
I hope you dance

www.hultshome.dk

Hanne123
Mht. "sukkerfri" produkter, så har jeg ikke så meget fidus til kunstige sødemidler, herunder Birkesød.

Til hverdag holder jeg mig også lang fra kunstige sødemidler, men hvis det er et spørgsmål om, at man ikke skal sidde hele julen og lave fravalg, så snupper jeg et par kugler med Birkesød.

Det er selvfølgelig dit valg Hug .

-Hanne

forglemmigej
Hanne123 skrev:
Til hverdag holder jeg mig også lang fra kunstige sødemidler, men hvis det er et spørgsmål om, at man ikke skal sidde hele julen og lave fravalg, så snupper jeg et par kugler med Birkesød.

He he, jeg kan godt lide din måde at tænke på. Men jeg synes, det er lidt for dyrt at købe bare til en enkelt portion kugler. Måske man kan bruge frugtsukker (fruktose), som har lavt GI? (nu må jeg også hellere snart komme i helsekosten Pfft).
Hilsner fra,
Majbritt

Normalvægtig PCO'er.

hla72
forglemmigej skrev:
Hanne123 skrev:

He he, jeg kan godt lide din måde at tænke på. Men jeg synes, det er lidt for dyrt at købe bare til en enkelt portion kugler. Måske man kan bruge frugtsukker (fruktose), som har lavt GI? (nu må jeg også hellere snart komme i helsekosten Pfft).

Jeg har gode erfaringer med frugtsukker, bruger det bl.a i hjemmelavet is og på min havregrød.
Selvfølgelig skal jeg ikke bruge voldsomme mængder, men jeg reagerer væsentligt mindre end hvis jeg bruger alm. sukker osv.

Det hele handler om at prøve sig frem hvad kroppen reagerer på. Vi er jo alle så vidt forskellige. Derfor er det med fx sødemidler også så svært, for nogen kan sagtens bruge dem uden at få en reaktion, andre kan ikke.

Smile
Mod tåber kæmper selv guderne forgæves

www.heidi-l.dk

http://heidi-l.dk
Hanne123
ika skrev:
Hej
I weekenden lavede jeg konfekt af 200 g mandler + 10 friske dadler som jeg blendede (hakkede fint) sammen til en masse som ligner mandelmasse i konsistens (jeg puttede vand i til konsistensen var den rigtige, men kan nok godt bruge kaffe, appelsinsaft osv hvis man vil have anden smag). Så puttede jeg to spiseskefulde rent kakaopulver i og rullede små kugler som til sidst fik en tur i kakaopulvret igen, så de ikke bliver så klistrede at røre ved+fine at se på. De smagte rigtig godt og blev spist af både voksne og børn. (ved godt at dadler indeholder en del sukker, men jeg tror at opskriften gav cirka 30 små kugler, så man skal jo spise 3 kugler inden man har sppist én dadel - og derudover så kommer sukkeret jo sammen med masser af mandler)

Mange hilsner
Ika

Jeg har brugt din opskrift. Har prøvet med både appelsinsaft og kaffe, og begge dele er rigtig lækre!! Mine børn spiser dem også med stor glæde Grin

Jeg prøvede for øvrigt at putte halv mandler og halvt nødder i, så bliver det lidt mindre marcipan agtigt.

Tak for opskriften. Den er allerede blevet fast inventar, her i huset Thumbsup

-Hanne

forglemmigej
Jeg var i Naturkost i Odense i dag for at købe frugtsukker. Gæt hvad der var udsolgt?! Jeg har set på deres hjemmeside, at det er noget, de fører, men da jeg spurgte til det, sagde han, at deres leverance er lidt ustabil, så det er ikke altid, at de har det. Æv altså, jeg havde lige tænkt mig at bruge det til havregrynskugler og i kanelsukker på risengrøden (lavet med brune ris og kokosmælk) Angry
Hilsner fra,
Majbritt

Normalvægtig PCO'er.

ika
Hanne123 skrev:

Jeg har brugt din opskrift. Har prøvet med både appelsinsaft og kaffe, og begge dele er rigtig lækre!! Mine børn spiser dem også med stor glæde Grin

Jeg prøvede for øvrigt at putte halv mandler og halvt nødder i, så bliver det lidt mindre marcipan agtigt.

Tak for opskriften. Den er allerede blevet fast inventar, her i huset Thumbsup

-Hanne

Hej Hanne

Super - vi har også været meget glade for dem i julen! Godt nytår Wink!

-ika

forglemmigej
Jeg har også lavet dem, og ingen gæster har opdaget, at det er diæt mad Grin
Tak fordi du delte opskriften, og også tak for alle de andre gode ideer. Jeg kom igennem julen uden at synde (alt for meget).
Hilsner fra,
Majbritt

Normalvægtig PCO'er.

Hanne123
Jeg putter dem i foodprocessoren, men har også prøvet med en stavblender som kan sættes på en minihakker, og det er gået fint.
Det skal være helt tørt når man hakker, ellers klistrer det hurtigt sammen, og mandlerne skal hakkes først, inden dadlerne tilsættes.

-Hanne
Redigeret af Hanne123 d. 23-11-2009 19:11

Hanne123
Jeg smutter ikke mandlerne. De kommer direkte fra posen og over i foodprocessoren.

Spring til debat:
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0