19. April 2021 07:24:56
Navigation
Forside

DEBATFORUM

Hvad er PCO
PCO kost
PCO artikler
PCO brevkasse
PCO historier
PCO opskrifter
Din gæst har PCO
Dokumentar om PCO

Nyheder
Linksamling
Artikler oversigt
Brugernes opskrifter

Søg
Hjælp
Hjælp til Forum
Link til pcoforum
Om PCOforum.dk
Kontakt pcoforum.dk
PCO Awareness Ribbons

Nyeste artikler
Jeg havde det på for...
En god hverdag med PCO
Jul - Marcipanroulad...
Jul - Marcipan
Jul - Brunkager
PCO Kostvejledere

Mød Majbritt
PCOforum på din mobil
Scan og få PCOforum
på din Iphone el.
Smartphone

Scan og få PCOforum på din mobil

1000 brugere
Statistik
Unikke besøg: 29447793
5464 besøg pr. dag
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
Hvornår kan man få metformin??
MJ80
Jeg er i tvivl om, hvornår det kan hjælpe på pco'en at få metformin?? Min gyn. mener ikke jeg vil have gavn af det, da alle min tal er normale og jeg ikke er overvægtig - for ham lyder det primært som noget man giver i forbindelse med vægttab for derigennem at få reglmæssig cyklus...

Er der nogen normalvægtige herinde, der har fået det og hvis ja har det så hjulpet noget - eller er det rigtigt det kun er for at hjælpe et vægttab???

melinka
Hej Jeg vil både svare ja og nej til at det kun bliver givet til at hjælpe med vægttab, nej fordi at metformin IKKE er en slankepille, men bliver givet for insulinresistens, som mange der har pco også lider af,om man er tyk eller tynd. Metforminen tager toppen af sukkertrangen, og kan give kvalme, derfor er der mange der automatisk begynder at tabe sig, (så derfor ja)
er du blevet undersøgt om du er insulinresistent??

jeg ved ikke om det var et svar du kunne bruge til noget
ellers er du velkommen til at skrive igen

Hilsen metteWink
Redigeret af melinka d. 14-01-2009 22:53

forglemmigej
Jeg er normalvægtig og har taget Metformin siden november. Jeg fortalte min gyn om, at der er diabetes i min familie, og at jeg altid døjede med ustabilt blodsukker, selvom jeg forsøgte at spise GI-kost. Han gav mig en recept med det samme, og gad faktisk slet ikke sende mig til en glukosebelastning, da alle tegn pegede i retning af insulinresistens. Jeg er enormt glad for Metforminen - det var lige hvad jeg havde brug for! Min urene hud er forsvundet, jeg tænker ikke på mad konstant og sukkertrangen er forsvundet. Smile
Mine blodprøvetal har også altid ligget inde for normalområdet, men det udelukker ikke insulinresistens og PCO. Mistænker du selv, at du er insulinresistent? For så synes jeg, du skal bede om en glukosebelastningsprøve. Type 2 diabetes i nærmeste familie er også en god indikator.
Inden for de senere år er man begyndt at give Metformin til normalvægtige med godt resultat. Det er rigtigt, at det en gang var noget, man især gav til overvægtige med PCO, og mange taber sig da også på pillerne, fordi appetitten kommer under kontrol. Min vægt har dog ikke ændret sig, selvom jeg spiser mindre til mine måltider (det skyldes nok alle de nødder, jeg spiser mellem mine måltider Grin)
Håber du kunne bruge mit svar til noget.
Hilsner fra,
Majbritt

Normalvægtig PCO'er.

MJ80
Tak for jeres svar... De hjalp rigtig meget!
Jeg synes også det lød mærkeligt, det kun blev givet til overvægtige - men det er vel også egentlig min gyn. egen holdning og det kan jeg jo så være uenig i...
Der er ikke sukkersyge i min familie. Jeg aner ikke om jeg er insulinresistent, hvordan finder jeg ud af det?? Og hvad er symptomerne??

Jeg må overveje, hvad jeg vil næste gang jeg skal til gyn., om jeg vil skubbe på for at få metformin eller om jeg skal have hormoner...
Øv, det er træls det skal være så skide besværligt at få en reglmæssig cyklus og ægl.!!!!Angry

melinka
http://www.madogt.../blods.htm

Hej MJ80. Her lige et link som beskriver symptomer på insuliresistent
det står nederst på siden.... håber det gav dig svar nokWink

MJ80
Mange tak..

Tror jeg skal høre min gyn. næste gang jeg skal derop, for som jeg forstår det, så kan jeg sagtens være insulinresistent men have normalt blodsukker osv..
Og hvis jeg så er resistent, så lyder det som jeg bør kunne komme på metformin!!

Hmmm, det er svært at vide, hvad der er bedst, men jeg må vel prøve mig frem og så slå lidt i bordet hos min gyn....

Spring til debat:
Lignende tråde
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Metformin?? Er blevet gravid 4 21-10-2014 20:30
Kan det passe at Metformin øger chancen for at få drenge børn? Metformin eller anden medicin 5 21-10-2014 12:42
Svær start med Metformin... Metformin eller anden medicin 1 21-10-2014 12:38
Skal man have Metformin Metformin eller anden medicin 2 25-09-2014 20:33
Metformin uden graviditetsønske? Metformin eller anden medicin 7 05-06-2014 13:39
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,176
Nyeste bruger: Lillefis lykke