22. Juli 2019 15:07:45
Navigation
Forside

DEBATFORUM

Hvad er PCO
PCO kost
PCO artikler
PCO brevkasse
PCO historier
PCO opskrifter
Din gæst har PCO
Dokumentar om PCO

Nyheder
Linksamling
Artikler oversigt
Brugernes opskrifter

Søg
Hjælp
Hjælp til Forum
Link til pcoforum
Om PCOforum.dk
Kontakt pcoforum.dk
PCO Awareness Ribbons

Nyeste artikler
Jeg havde det på for...
En god hverdag med PCO
Jul - Marcipanroulad...
Jul - Marcipan
Jul - Brunkager
PCO Kostvejledere

Mød Majbritt
PCOforum på din mobil
Scan og få PCOforum
på din Iphone el.
Smartphone

Scan og få PCOforum på din mobil

1000 brugere
Statistik
Unikke besøg: 28434769
5983 besøg pr. dag
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
"Dyrk motion så bliver du så frisk"
Mumitrolden
Er jeg den eneste der må høre for, i min omgangskreds, at man bliver SÅÅÅ frisk og fuld af energi af at dyrke fitness eller gå en tur fx? når jeg klager over jeg er træt så får jeg den nærmest pr. automatik "gå en tur - det virker helt vildt!"....men sådan er det bare ikke for mig. Jeg synes det er fint at dyrke sport eller gå en tur, men det trætter mig enormt.

Har I det også sådan?

www.hellenielsen.dk
melinka
Hejsa.
jeg lider også af træthed, men kan ikke undvære mine daglige lange gåture, når jeg kommer hjem efter disse skal jeg ikke sætte mig i sofaen, men igang med at lave noget, handle gøre rent, m.m
men sætter jeg mig i sofaen bliver jeg meget hurtig træt, men det er en dejlig narturlig træthed, som føgles bedre, end den man får ved at lave ingen ting.Så jeg kan kun råde som dine nærmeste.
Det er jo også bedst at komme igang med noget motion når man har pco-sWink
Redigeret af melinka d. 22-01-2009 18:16

Mumitrolden
Ja den naturlige træthed føles klart bedre, men det der med at gå en god travetur så får man masser af energi og bliver bare SÅ frisk, den holder ikke hos mig. Jeg bliver drøn træt og kan nærmest ikke holde mig vågen. Jeg har hørt flere andre pco'er klage over det samme.
Selvfølgelig er motion rigtig god - især for pco, men fordi man her og nu er træt, så hjælper det i hvert fald ikke mig at motionere.
Redigeret af hult d. 17-09-2009 10:03

www.hellenielsen.dk
jc6700
Jeg har pco, og har rigtig mange symptomer, og jeg vil også sige at jeg ikke er motionsfreak. Tværtimod skal der en del til at få mig igang, men jeg bliver altså også mere frisk af det.

Hvis du virkelig er så træt, så syntes jeg seriøst du skal overveje at gøre noget ved din kost, således du spiser mere hensigtsmæssig i forhold til din pco.

Generelt skal vi være med at lade pcoen blive en sovepude, og en dårlig undskyldning for alt der er galt, fordi der er kun en ting at gøre, Det er at gøre noget ved det. Ændre kost, få motion og så ellers prøve at skyde pcoen i baggrunden. Det nyttet ikke at lade den styre ens liv.

Og ja, jeg ved hvad jeg taler om. Jeg har levet med pco siden jeg var 15. dvs. det halve af mit liv, men har aldrig brugt det om en undskyldning. Først i juni i år fik jeg tilpasset min kost, men sikke en forskel og overskud jeg pludeselig har i forhold til før. Så det er mit bedst råd. ændre kosten og dyrk motion. det hjælpe, også på os med svær pco.

vera
Jeg tror, der er mange forskellige former for PCO. Og mange forskellige måder symptomerne udarter sig på, og dermed hvad vi oplever ved forskellige belastninger.

Jeg kan kun tilslutte mig det første indlæg. Jeg har altid dyrket meget motion, Rigtigt meget, indtil jeg fik mit barn. Herefter har jeg fået massive PCO-symptomer, og har kæmpet med det lige siden. Altså 8 år.

Før jeg fik PCO-S nød jeg at dyrke motion og blive frisk af det. Nu bliver jeg mega træt, jeg kan knapt gennemføre 2 km løb uden at få rigtigt mange muskelsmerter, og hvis jeg har gå/løbet en halv time går jeg hjem og sover 2 timer bagefter, fordi jeg bliver helt udmattet. Jeg har også prøvet at cykle på arbejde, men så har jeg været om muligt endnu mere træt og ineffektiv på arbejde og det går jo heller ikke.

Jeg har prøvet rigtigt mange gange, fordi jeg bare ville i gang, men lige meget hjælper det. Sådan var det bestemt ikke før PCO-S'en, hvor jeg kunne cykle ved høj intensitet i 4 timer (så var jeg dog træt bagefterWink) og trænede hårdt mindst 2X4 timer om ugen.

Men jeg vil tro, at det skyldes, at nogle har insulin-resistens i musklerne og andre ikke har. Og de der har, har det i varierende grad. Og hvis musklerne har høj insulinresistens, samtidig med, at der er et højt insulin niveau, kan musklerne hverken få energi fra sukker- eller fedtforbrænding. Ja, så kørere det jo ikke rigtigt.

Lige nu har jeg lagt motionen på hylden, for det giver ikke rigtig mening for mig. Jeg fokuser derfor på kosten og skal starte metforminbehandlingen om et par uger. Jeg håber så at det hjælper på insulinresistensen og jeg så kan begynde, at motionere igen, for jeg savner det virkeligt. Men, hvor er det skønt endeligt, at have fået en diagnose så der er et sted at begynde.

Det var mine tanker og oplevelser omkring motion. Håber nogle kan bruge det til noget, men jeg tror virkeligt det er vigtigt at huske på, hvor mange ansigter denne sygdom har. Det er jo også derfor det er så svært for lægerne at spotte PCO når de ser det.

Lisette
Jep, vera, du har helt ret m. insulin-resistensen i musklerne og at det kun er nogle, der er ramt af det. Jeg har det sandsynligvis i svær grad, da jeg har meget ondt i musklerne, hvor der f.eks. er andre pco-symptomer, der ikke er så slemme, f.eks. har jeg sjældent underlivssmerter, så det er altså meget forskelligt.
Jeg bliver også meget træt efter jeg har trænet, men man får det alligevel bedre i længden - selvom man stadig bliver træt! Meget irriterende Wink
Store muskelsmerter siden maj 05, men først efter 3 år blev pco opdaget. Kan ikke tåle Metformin og skal tabe mig ca. 20 kg.

Bellemus
hej

- vil lige sige jeg har et fysisk hårdt arbejde, forstået på den måde at vi slæber på en masse, men nok mere det at man står op hele dagen og går hele tiden.... de dage jeg har fri og ikke laver noget spadser mine ben helt ud, de spjætter og alverden så man får en rigtig dårlig søvn...
Jeg går til svømning og jeg hader at skulle af sted jeg er så mega træt altid og jeg giiiider bare ikke, heldigvis sparker min mand mig af sted hver onsdag og når jeg kommer hjem er jeg endnu mere træt, men jeg har det fantastisk og´lige denne dag efter svømmeturen er nok det eneste dag ever jeg ikk er sulten! Og jeg kan sove om natten uden alle de der rendeture hver 2-3 time, men kan selvf stadig sove 12 timer hvis jeg giver mig selv lov!
Så ja jeg ville også gerne undgå al det skide motion, men man har det psykisk bedre med sig selv efterfølgende, og jeg synes det er fantastisk at sige til alle de skide kloge folk, der siger jamen du skal bare motionere så taber du dig helt automatisk....
Når man så siger jeps er i fitness 30 min hver morgen, svømmer en time hver onsdag og dyrker pilates en time hver torsdag bliver de satme mundlamme de fjolser hehe så sunde er de ikke engang selv, slet ikke når man så samtidig siger og jeg spiser intet sukker hvad gør i for at være sunde!!!!
MUhahaha I love it - de kan bare komme an GGG

Lisette
Hæhæ, ja det er lige det: de synes man er fed og doven, og så fyrer man lige den der af med den übersunde kost og motionen - så ka de lære det! Grin
Store muskelsmerter siden maj 05, men først efter 3 år blev pco opdaget. Kan ikke tåle Metformin og skal tabe mig ca. 20 kg.

Louki
Jeg cykler på arbejde, og noget der er rigtig godt er når jeg (på 100+ kg) kommer susende forbi de der rigtig smarte cykelentusiaster med alt udstyret i orden og en cykel til 20.000. De ser så sjove ud i hovedet!!! Grin
Gaaaaaaaaaaaaaab. Håber jeg en dag får bugt med livets ulidelige træthed...

Lisette
Hihi - det ville jeg gerne se! Grin

Spring til debat:
Lignende tråde
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
"Vis bare arme" PCO Brevkasse 2 07-05-2014 22:36
Gynækolog "forudsiger" kommende mens Læge - Gynækolog 5 14-03-2014 16:23
Sværer at blive gravid jo ældre man bliver???? PCO Brevkasse 3 28-11-2013 08:09
"How to Eat to Get Pregnant" (VIDEO) Artikler, medier og undersøgelser 1 01-11-2013 14:46
Brændte mandler med tykt lag "brændt" Opskrifter 1 23-10-2013 21:41
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,176