25. April 2018 10:36:54
Navigation
Forside

DEBATFORUM

Hvad er PCO
PCO kost
PCO artikler
PCO brevkasse
PCO historier
PCO opskrifter
Din gæst har PCO
Dokumentar om PCO

Nyheder
Linksamling
Artikler oversigt
Brugernes opskrifter

Søg
Hjælp
Hjælp til Forum
Link til pcoforum
Om PCOforum.dk
Kontakt pcoforum.dk
PCO Awareness Ribbons

Nyeste artikler
Jeg havde det på for...
En god hverdag med PCO
Jul - Marcipanroulad...
Jul - Marcipan
Jul - Brunkager
PCO Kostvejledere

Mød Majbritt
PCOforum på din mobil
Scan og få PCOforum
på din Iphone el.
Smartphone

Scan og få PCOforum på din mobil

1000 brugere
Statistik
Unikke besøg: 26042452
6057 besøg pr. dag
Se indlæg
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
Erstatning for ris, pasta og kartofler?
dj84
Jeg prøver at ændre min kost, så den bliver lidt mere "PCO-venlig", men jeg synes det er rigtig svært. Bare det at undvære sukker og hvedemel er super svært...er total sukkernarkoman!

Men et af mine store problemer er, at jeg skal undvære ris, pasta eller kartofler til min aftensmad. Det savner jeg utroligt meget. Jeg har prøvet at låne nogle enkle bøger om GI, men synes ikke rigtig der er noget der kan bruges som "erstatning" for mine kartofler osv.

Har I nogle gode forslag?
K: PCOS - vægttab på 20 kg. M: nedsat sædkvalitet. beh. sted: OUH 3x hj.rul - neg. 2x IUI-H - neg. 1. IVF - ÆO 14/9 1 æg BP. 29/9 POSITIVSmile Lillemanden kom endelig til verden 13.6.11

hla72
Parboiled speltkerner eller perlespelt som det også kaldes. Jeg kender ikke det præcise GI-tal for speltkerner, men hvedekerner har et GI på ca. 41, så det ligger nok mellem 40 og 45.

Jeg har selv erstattet ris med speltkerner og det smager altså meget bedre.

Jeg har selv spist efter GI i et år nu og spiser også grov bulgur, hvilket også er rigtig godt.
Redigeret af hla72 d. 27-01-2009 20:22
Mod tåber kæmper selv guderne forgæves

www.heidi-l.dk

http://heidi-l.dk
forglemmigej
Linser! Linsemos er super lækkert og kan erstatte kartoffelmos, så selv linsehadere er overbevist. Se opskrift her.

Vi spiser også meget bulgur (GI 46/GL 12) og quinoa (GI 53/GL 9).

En god kartoffelerstatning er jordskokker, men man skal nok have dem i haven, for ellers er de dyre. Råstegte jordskokker.... mmmm... (må sende manden ud og grave nogle op snart).

Jeg overvejer seriøst at prøve med haricot verts i stedet for spaghetti, næste gang vi skal have kødsovs...
Hilsner fra,
Majbritt

Normalvægtig PCO'er.

hla72
Jeg kan så også anbefale hvid bønnemos som erstatning for kartoffelmos... eller linsemosen som Majbritt skriver om.

Eller, hvis du absolut vil have kartoffelmos, så lav den af søde kartofler og kom andre rodfrugter i, fx. selleri. Det er dog noget højere GI, men absolut bedre end lavet på alm. melede kartofler.

Majbritt - lige en side bemærkning - det smager VILDT GODT med haricot verts i stedet for pasta til kødsovs! Jeg kan så personligt bedst lide dem, hvis der stadig er lidt bid i.
Mod tåber kæmper selv guderne forgæves

www.heidi-l.dk

http://heidi-l.dk
jensen4
Hvor finder man ud af hvad en pco patient må spise og ikke spise?
Er selv vildt meget sukkernakoman og har intet fået af vide om ens kost. alt hvad jeg ved er hvad jeg har læst her inde mm. Har blandet hørt at jeg ikke en gang må spise rødbeder Sad og det jeg ked af for der er ikke noget bedre end en leverpostej mad med rødbede Pfft
fået konstateret PCO for lidt over 2 år siden, og har her sidst i April fået min første mens. i 3 år. er i homon behandling og skal ha en kontrast undersøgelse af min livmoder for at se om der er fri pasage 30.april. Smile

melinka
tror det der menes er du ikke må spise syltede rødbede, fordi de ligger i en lage med meget sukker i, men man kan købe dem uden sukker eller du kan selv sylte dem.Hvis man har pcos og er insulinresistent, er sukker ikke godt for en. Det kan ikke optages i tarmen og sætter sig som fedt på maven, derfor er der mange med pcos der ligner en der er 6 månedWink
Redigeret af melinka d. 02-02-2009 17:50

Bellemus
pludselig giver det hele jo mere mening....
men hvordan undgår man sukker når man ik engang kan få syltede rødbeder? kan dårligt komme ud af sengen uden min halve liter cola ggg ved godt det er hæsligt, men jeg SKAL bare ha sukker ! findes der nogle gode kogebøger eller noget? gud hvor er jeg sur på min læge, har hele tiden fået af vide jeg skal lære at leve med min fede vom, og alle spørger hvornår man skal føde.... VRÆL

forglemmigej
Jeg ved godt, at det er lettere sagt end gjort, men det er muligt at leve uden et dagligt cola fix Pfft Begynd måske med at erstatte den med en sukkerfri version. Eller find en anden drik, som du synes om. Man kan f.eks. få meget lækker grøn the, som også kan drikkes som isthe (uden sukker). En anden mulighed er at tage en kold tyrker og så leve med abstinenserne i de få dage, de varer.

Når man først er "afgiftet" er det faktisk ikke så svært at leve uden sukker. Selvfølgelig falder man i en gang i mellem, men når man så kan mærke, hvad sukkeret rent faktisk gør ved kroppen, er det ikke så svært at stoppe igen. Det kan man bare ikke mærke, mens man er på sukkermøllen. Det handler om at få brudt den onde cirkel.

Jeg troede aldrig selv, at jeg kunne undvære sukker, hvidt brød osv., men det er faktisk slet ikke så svært, og jeg har bare fået det så meget bedre. Det er virkelig umagen værd, men der skal kæmpes lidt.

Held og lykke Hug
Hilsner fra,
Majbritt

Normalvægtig PCO'er.

MariaE
Puuuh det kan godt være jeg lyder negativ nu men... Jeg ELSKER haricot verts, men kunne absolut ikke forestille mig dem med kødsovs oven på... Men jeg vil da lade det komme an på en prøve.. Tror jeg laver det i aften Wink

melinka
hej maria, tænker også at det er ikke rigtig med bønner i stedet for pasta, jeg vil gerne have dem sammen med kødsøvsen, men spiser også fuldkornspasta tilThumbsup

MariaE
Jeps fuldkorns pasta det er lækkert...

LisbethLindblad
Hej Bellemus

Det kan være rigtig svært at leve PCO-rigtigt - jeg kender det selv. Desværre er det meget begrænset hvad der findes om emnet på dansk da udviklingen ikke er nået så langt eftersom PCO området endnu er meget uudforsket. Jeg ved at min veninde her i foråret udkommer med en bog der henvender sig specifikt til PCO piger, men ellers kender jeg kun omega-metoden (bog) som dog ikke er helt opdateret på området.
Mange bliver ligeledes anbefalet at spise efter glykæmisk indeks hvilket kan være løsningen for mange, men det er også besværligt indtil man lærer "systemet" at kende.
Som diætist vil jeg gerne tilbyde at hjælpe med nogle forslag hvis det kan gavne. skriv til mig hvis det har interesse Smile
Har haft dokumenteret PCOS i ca. 2½ år og er nu gravid for 2. gang - af naturlig vej.

Bellemus
hej
Ja nu er der endelig et lille gennembrud hos min læge. Hvis jeg følger deres kostvejledning et stykke tid vil hun se på muligheden for måske at give en henvisning til pco kliniken i odense... nogen der har erfaring med det? glæder mig til den bog du snakker om, du må endelig skrive hvad den hedder. Hjælper det kost os på hvor træt man er? - sover konstant og falder i søvn konstant !!

LisbethLindblad
Ja det burde det - og metforminen skulle også hjælpe på det..
Har haft dokumenteret PCOS i ca. 2½ år og er nu gravid for 2. gang - af naturlig vej.

sushvi
Hej Alle i Søde kvinder herinde

Jeg er helt ny herinde og har endnu ikke været så aktiv.
Mit spørgsmål er omkring Bulgur.

Jeg kan meget godt li BULGUR men hvordan kan det være at vi godt må spise det når vi har PCO ??
Det omdannes nemlig til en sukkerart i vores system når vi spiser det.
Har altid fået at vide jeg også skal holde mig fra det men det er meget svært da jeg bruger det som erstatning for ris, kartofler.
Hvor meget må vi få af det og er det i rå mænge eller kogt mænge vi taler om ??

Er der nogen af jer der har prøvet at spise røde ris ??

Hilsen
Susanna
PCOS på 12 år uden meget behandling !

hult
lo-jen skrev:
Du kan spise perlebyg eller perlerug istedet.... eller lidt rugpasta.

Kan man så spise disse som "almindelige ris", altså en portion på tallerkenen? Min mave protesterer vildt nu når jeg spiser blomkål og broccoli, tror gerne den vil have en pause fra dette Shock

I 'Spis dig gravid' står: Perlebyg 60 gram -svarende til 150 gram kogte
skal det forstås som at man må spise 150 gram når de er tilberedt? (Er gået i baglås på den sætning)
I hope you never fear those mountains in the distance
Never settle for the path of least resistance
Living might mean taking chances - But they're worth taking
And when you get the choice to sit it out or dance
I hope you dance

www.hultshome.dk

http://www.hultshome.dk
Happel
hult: Ja, det må være vægtforskellen på ukogt og kogt. Dvs. at 60 ukogte efter kogning vil veje ca. 150 gram. Giver det mening?
Normalvægtig pco'er. Har været i behandling hos CFC.
Termin 4. maj 2011
4 gange hjemmerul med pergotime og puregon
1. IUI med puregon - negativt
Gravid på naturlig vis i en pause i behandlingenYes
Alexander 2 maj 2011Smile
Termin 6. Dec. 2012

Kyria
Efter at have spist det i et stykke tid, kan jeg faktisk bedre lide grønsager til min aftensmad end ris, pasta og kartofler!

Jeg har lagt en af mine yndlingsopskrifter ind under opskrifter, nemlig aubergine- og tomatgratin med parmesan: http://www.pcofor...;rec_id=97

Ellers kan jeg for eksempel anbefale:
- Squash i skiver bagt i ovn med lidt krydderurter, salt og olivenolie
- Jordskokker bagt i ovn med timian, salt, peber og olivenolie
- Frisk spinat steget med olivenolie, lidt grønsags bullion og muskat
Redigeret af hult d. 15-12-2009 19:30

hult
Lo-jen og Happel: Tak for svarene, brugte 60 g ukogt og spiste så en portion tilberedt, vejede det ikke lige, men der var mere tilbage i gryden og hold fast, det var jo et festmåltid Pfft

Men skal lige se om det var dem, for i morges havde jeg en værre sult-morgen end ellers Sad så tester lige igen om nogle dage for det ville altså være skønt at kunne bruge disse perlebyg til lidt afveskling.

Ang. rug pasta, har set disse på Frk. Skrumps side: http://frkskrump....px?pid=147
de er så anderledes end almindelig fuldkornspasta... selvom der står fuldkornspasta på posen?
I hope you never fear those mountains in the distance
Never settle for the path of least resistance
Living might mean taking chances - But they're worth taking
And when you get the choice to sit it out or dance
I hope you dance

www.hultshome.dk

http://www.hultshome.dk
White Bird
Rugpastaen fås i øvrigt til "kun" 25 kr i bl.a. SuperBest.

Spring til debat:
Lignende tråde
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Kolde kartofler mm. Kan jeg godt spise...? 4 19-12-2013 21:48
Kolde kartofler Kan jeg godt spise...? 3 26-10-2013 05:31
Nye kartofler Kan jeg godt spise...? 7 03-07-2011 19:25
der minder om havregryn? Som erstatning Kan jeg godt spise...? 5 23-06-2011 18:26
Succes med hjemmelavet pasta Kost og motion 2 01-06-2011 09:40
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,176