19. Januar 2020 18:43:43
Navigation
Forside

DEBATFORUM

Hvad er PCO
PCO kost
PCO artikler
PCO brevkasse
PCO historier
PCO opskrifter
Din gæst har PCO
Dokumentar om PCO

Nyheder
Linksamling
Artikler oversigt
Brugernes opskrifter

Søg
Hjælp
Hjælp til Forum
Link til pcoforum
Om PCOforum.dk
Kontakt pcoforum.dk
PCO Awareness Ribbons

Nyeste artikler
Jeg havde det på for...
En god hverdag med PCO
Jul - Marcipanroulad...
Jul - Marcipan
Jul - Brunkager
PCO Kostvejledere

Mød Majbritt
PCOforum på din mobil
Scan og få PCOforum
på din Iphone el.
Smartphone

Scan og få PCOforum på din mobil

1000 brugere
Statistik
Unikke besøg: 29031213
5885 besøg pr. dag
Se indlæg
PCO forum - for kvinder med PCO » Fertilitetsbehandling/graviditet » Prøver at blive gravid
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
Fravær fra arbejde i forbindelse med behandling
dj84
Tja... Jeg har været rimelig åben med at jeg nok havde PCOS. Det eneste sted, hvor jeg ikke har sagt en lyd om det er på mit arbejde. Jeg ved ikke rigtig hvordan de vil tage det, da jeg er startet for et halvt år siden.Sad

Hvornår sagde i noget på jeres job? Og hvordan har jeres arbejdesplads med at I forlader jobbet når I skal til behandling? Bruger i ferie for at gå til behandling?Confused
K: PCOS - vægttab på 20 kg. M: nedsat sædkvalitet. beh. sted: OUH 3x hj.rul - neg. 2x IUI-H - neg. 1. IVF - ÆO 14/9 1 æg BP. 29/9 POSITIVSmile Lillemanden kom endelig til verden 13.6.11

forglemmigej
Jeg har ikke fortalt min arbejdsplads, at jeg har PCO, for jeg synes ikke, at det kommer dem ved. De ved dog, at jeg er insulinresistent og derfor ikke spiser rundstykker til møderne.

Jeg havde egentlig heller ikke nogen planer om at sige, at jeg er i behandling for barnløshed, men katten slap ud af sækken, da jeg blev sygemeldt pga. en MA og efterfølgende udskrabning i oktober.

I denne uge er jeg faktisk nødt til at tage fri en formiddag, fordi jeg skal til en scanning. Jeg går ud fra, at de har det ok med det, men under alle omstændigheder er det min ret at få fri til fertilitetsbehandlinger, og så er den sådan set ikke længere. Jeg går ud fra, at det er sygefravær, men jeg har faktisk aldrig spurgt.
Hilsner fra,
Majbritt

Normalvægtig PCO'er.

melinka
Hejsa. jeg har fortalt mine kollega om pcos, fordi jeg mener at det er godt at de ved hvilke problemstillinger jeg står over for, i forbindelsen med denne sygdom.... så har de også en bedre forståelse for hvorfor jeg skal have fri pga. sygehusbesøg, samt læge eller en sygedag. Jeg har også en § aftale med kommunen, pga pcoen. så det ikke er min arbejdsgiver der skal betale for disse fraværsdage.

Jeg mener også, at jo flere der kender til pcos, jo mere kendt bliver den og der med håber jeg at det engang vil blive et anerkendt syndromWinkThumbsup
Redigeret af melinka d. 02-02-2009 11:33

PCOpigen
Jeg har fortalt det på mit arbejde reletivt hurtigt efter jeg fik diagnosen.
Jeg valgte at fortælle det, så især min chef ved, hvorfor jeg ofte er til lægen (som jeg tager som bevilliget fri til lægebesøg - altså at firmaet betaler den tid jeg er væk). Men også så hun og de nærmeste kolleger er klar over at jeg ikke spiser helt det samme som dem. Desværre er det MEGET svært at sige nej når min afdeling samles om slik. Men tager bare mindre end jeg normalt ville - selvom det er en dårlig løsning.

Men vær ærlig om det og spørg din arbejdsplads, hvordan de forholder sig at du skal flere lægebesøg end "normalt". Der kan jo sagtens være nogle af dine kolleger som selv lider af en eller anden slags sygsom, som kræver de er væk fra jobbet.

Good luck Smile
Har i 2008 fået kontateret PCO og har ALLE bivirkningerne. Kan fornemme at PCOen er kommet snigende de sidste mange år, og nu har det helt taget overhånd. Jeg skal tabe 70 kg men synes det er MEGET svært.

jensen4
Jeg har ikke sagt noget til min leder hvorfor jeg går så meget til gyn. Men måske det var en god idé. Nogle af mine kollegaer ved det godt, da de nu er begyndt at spørge om jeg ikke skal have børn. og nogle syntes på et tidspunkt jeg tog meget på. så de 2 epesoder har jeg måtte stå frem og fortælle om det. Men de kan ikke rigtig sætte sig ind i det. For dem er det meget uvirkligt at man bliver lidt tykkere og ikke har haft mens i 2-3 år.
Når jeg er til gyn. mm så tror jeg nok at jeg seklv betaler, men ved det egentlig ikke. Blush...
Jeg er ikke så tit syg pga min pco, men vil indrømme at jeg tit har lyst til at lægge mig syg fordi jeg har ondt i maven flere gange om ugen. ikke bare lidt ondt men min venstre æggestok gør så jeg kryber helt sammen Sad Men så er jeg aldrig på arbejde hvis jeg skulle ligge mig syg for det Sad
fået konstateret PCO for lidt over 2 år siden, og har her sidst i April fået min første mens. i 3 år. er i homon behandling og skal ha en kontrast undersøgelse af min livmoder for at se om der er fri pasage 30.april. Smile

melinka
Hej jensen4
jeg har også bøvlet med de meget kraftige smerter i maven som dig, men syndes de er lettet og har dem ikke så ofte mere efter jeg begyndte med metformin- tager du dem?? kommer lige til at tænke om at det enteligt også kunne være pga hormonspiral, startede på begge dele i samme måned.

syndes at du skal snakke med din læge om dine smerter

PCOpigen
Hej Mette

Jeg begyndte først at få smerter i mave og underliv EFETR jeg fik hormonspiral. Den er taget ud nu efter 1½ år. Smerterne kan komme ind imellem og varer ikke sålænge, men er smertefuldt. Ikke nok til at være sygemeldt, så må bare bide smerten i mig.

Havde ingen tegn på PCO før jeg fik hormonspiral. Derefter kom alle symptomer ... AngryAngry
Har i 2008 fået kontateret PCO og har ALLE bivirkningerne. Kan fornemme at PCOen er kommet snigende de sidste mange år, og nu har det helt taget overhånd. Jeg skal tabe 70 kg men synes det er MEGET svært.

Cherrylady
Hej

Jeg vil ligegøre opmærksom på at man har pligt til at underrette arbejdsgiveren om at man er i fertilitetssbehandling - og at man så også er fagretsligt beskyttet som én der allerede er gravid. Chefen har selvfølgelig ikke lov til at fortælle det til ens kollegaer, hvis man ikke vil have det. Sådan har jeg forstået det jeg har læst og fået at vide om sagen Wink

Jeg valgte selv at fortælle min øverste chef, min tillidsrepræsentant, min afdeling og dem derudover hvor det naturligt er kommet op at jeg er i fertilitetsbehandling. Jeg havde 6 sygedage ved den første IVF + de gange jeg var til skanning, hvor jeg var væk noget af dagen.

melinka
Til pcopigen. Øv det lyder ikke godt med dine smerer.... kan man ikke se på scanning om der evt kunne være pga cyster.Har du fået lavet et celleskrab, og fået tjekket om du skulle have nogle celle forandringerBlushConfused

PCOpigen
Jeg har faktisk ikke fået en scanning, men vil nævne det overfor Svend Lindenberg når jeg har tid i marts. (hvis jeg når det - det er ikke lang tid man får hos ham).

Mine smerter er ikke så slemme mere og kommer ikke så ofte mere, men da jeg fik hormonspiral var den helt gal. Har dog smerter som kan sammenlignes lidt som meget kraftig mensessmerte.

Ansaj
Hej Alle

Til Cherrylady:
Hvor har du læst om de regler? At man er beskyttet ligesom hvis man var gravid osv?

Fik diagnosticeret PCOS i november 2008
Kom i behandling med metformin, pergotime og gonal-f
Fik en dreng januar 2010

Sinnanna
Ja det chokerer også mig meget, hvis det er sandt at man er forpligtet til at fortælle arbejdspladsen at man er i fertilitetsbehandling. Det kan jeg simpelthen ikke få til at passe. Det er måske i forbindelse med sygemelding du mener? For et eller andet sted kommer det da ikke min chef ved hvad jeg laver i min fritid..
Barn efter IVF på Rigshospitalet

Cherrylady
hej undskyld at jeg ikke svarer før nu havde ikke fået trykket følg denne debat.

jeg kan dælme ikke huske den med at sige det til chefen, men det med at det er ligestillet med at være gravid at været meget fremme i pressen - jeg finder lige noget på det.

Kan man sige det er i fritiden når behandling foregår i arbejdstiden, men på den anden side har arbejdsgiveren normalt ikke krav på at vide hvad man fejlerConfused

Cherrylady
http://arbejdsmil...w75315.asp

http://www.erhver.../60703004/

I en dom (U.2003.603) har Højesteret 12. december 2002 fastslået at kvinder er beskyttet mod fyring efter §9 allerede når hun anmoder om frihed på grund af indlæggelse til fertilitetsbehandling. Højesterets begrundelse er:

"Ligebehandlingslovens § 9 omhandler forbud blandt andet mod afskedigelser »på grund af graviditet«. Efter formålet med bestemmelsen må den efter vores opfattelse forstås således, at den tillige omfatter forbud mod afskedigelser, som er begrundet i, at den afskedigede forsøger at blive gravid ved hjælp af kunstig befrugtning. Denne fortolkning er da også lagt til grund i forarbejderne til lov nr. 440 af 7. juni 2001 om ændring af bl.a. ligebehandlingsloven ."

det sidste er taget herfra: http://www.adopti...0opsigelse

måske er pointen på at sige det til arbejdsgiveren at du jo ikke er beskyttet mod fyring hvis man bagefter en fyring kommer i tanke om at man var i fetilitetsbehandling men ikke sagde det til nogenConfused kan desværre ikke huske hvor jeg har det fraBlush

Hvordan sygemelder i jer så meget som fx en IVF kræver uden at arbejdesgiveren véd hvorfor?

Muligheden for at lave en § 56 på fertlitetsbehandlingen har arbejsdgiveren også kun når de véd at det er fertilitetsbehandling der er tale om. §56 gør at arbejdsgiveren får sygedagpenge for den tid man er væk allerede fra dag 1.

Det kunne være interessant at spørge en/sin fagforening hvad de mener...Sad
Redigeret af Cherrylady d. 06-02-2009 22:13

Spring til debat:
Lignende tråde
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Soprano xl laser behandling Alternativ behandling 1 19-04-2014 00:28
fertilitets behandling Prøver at blive gravid 3 05-02-2014 13:44
Gravid på behandling uden pco venligt mad Prøver at blive gravid 1 26-11-2013 15:25
Til jer der er i behandling.. håber på resultater:) Prøver at blive gravid 2 19-11-2013 21:51
Behandling med menopur Hormoner 2 26-08-2013 09:22
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,176